Sleipner93 Startet 25.Mars.2015 Del på Facebook Startet 25.Mars.2015 Hei. Har en Sandvik 25AC med toalett orginalt montert bak i akterkabinen. Dette ønsker jeg med tiden og endre å lage eget toalettrom i forkabinen. Når jeg kjøpte båten var det en septiktank bak vanntanken på babord side. Tanken var lekk så den har jeg kastet. Men om jeg lager toalettrom framme blir strekket fra toalettet til tanken ganske langt (tror ihvertfall det er langt) strekket blir vel 3-4 meter. Finnes det noe maxlengde på dette strekket ? Jeg antar det er mye spyling som blir ulempen her for å få alt drittet igjennom slangen til tanken. (Tenker å ha elektrisk toalett). Og Hvor fort fylles en 40liters septiktank med så langt "spylestrekk" ? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.Mars.2015 Del på Facebook Svart 25.Mars.2015 Alt for fort. En såpass liten tank må det vel være mulig å finne plass til litt nærmere toalettet? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sleipner93 Svart 25.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2015 Ja jeg har egentlig ikke lett etter plass. Etter litt lesing hadde det jo vært kjekt med en frittfallstank også, gjerne en smal men lang hengende på veggen ovenfor toalettet..? Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 25.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2015 En tank på 10x50x100 cm rommer vel 50 liter , Men det er gjerne ikke ideelt å ha en så smal tank ? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.Mars.2015 Del på Facebook Svart 25.Mars.2015 Jeg ville ha valgt en annen form på tanken, og montert den under en benk f.eks med manuell pumpe ut. Enkelt og funksjonelt, og du bruker ikke opp plass i hodehøyde som du gjør med en frittfalltank. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hakkannen Svart 25.Mars.2015 Del på Facebook Svart 25.Mars.2015 Hva med å bruke slike PEM-rør på det lange strekket og så ha septikslanger i endene hvis det blir for kronglete med rør der? Ingen septiklukt av disse rørene så vidt jeg kan kjenne. Det lengste strekket hos meg er på om lag 4-5 meter. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 25.Mars.2015 Del på Facebook Svart 25.Mars.2015 Jeg har 70 liter septiktank. Den holder maks ca 3 døgn for en person. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 25.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2015 Går det virkelig så mye vann ved hver spyling ?? Nå er vi bare to personer og det er sjeldent vi ligger i ro mer enn 2 dager.. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 25.Mars.2015 Del på Facebook Svart 25.Mars.2015 (redigert) Vi er to voksne, fruen og jeg, og for oss holder en 45liters tank max 5 dager. Men da bruker vi så lite spylevann som mulig og da bruker jeg også å stille meg opp bak et tre i land og pisse når det passer. Hadde jeg hatt 3 tenåringsdøtre ombord som sammen med fruen skulle bruke dassen for hver minste skvett, hadde nok tanken gått full i løpet av et døgn! Og husk at 4m 25mm slange mellom dass og tank rommer ca. 2 liter! Så dersom du vil være sikker på at en så lang slange alltid skal være tom for dritt, blir det mye som fyller opp tanken. Redigert 25.Mars.2015 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sleipner93 Svart 25.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2015 Dette hørtes vettugt ut Lars. Jeg finner en nærmere plass toalettet til tanken og holder meg til 45-50liter. Det er stort sett meg og fruen som er ute og ofte der vi er finnes det toalett på land . Men greit å ha ett fungerende system i båten også å ikke bare rett ut... Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 26.Mars.2015 Del på Facebook Svart 26.Mars.2015 Vi har ca5 meter slange fra elektrisk toa og til tank. Vi bruker skylleknappen til toalettet er skylt, det gjorde vi også på forrige båt som hadde 1,5m slange. Siden vi har brukt diffusjonstett slange så spiller det ingen rolle om det er toalettslush eller sjøvann som ligger i slangen til neste toalettbesøk tenker eg. Etter tur eller ved tømminge skylles systemet alt fra noen sekunder til minutter. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.