Jump to content

Max lengde på septikslange fra toalett til tank?

Sleipner93

Recommended Posts

Hei.

Har en Sandvik 25AC med toalett orginalt montert bak i akterkabinen. Dette ønsker jeg med tiden og endre å lage eget toalettrom i forkabinen. Når jeg kjøpte båten var det en septiktank bak vanntanken på babord side. Tanken var lekk så den har jeg kastet. Men om jeg lager toalettrom framme blir strekket fra toalettet til tanken ganske langt (tror ihvertfall det er langt) strekket blir vel 3-4 meter. Finnes det noe maxlengde på dette strekket ? Jeg antar det er mye spyling som blir ulempen her for å få alt drittet igjennom slangen til tanken. (Tenker å ha elektrisk toalett). Og

Hvor fort fylles en 40liters septiktank med så langt "spylestrekk" ?

Vi er to voksne, fruen og jeg, og for oss holder en 45liters tank max 5 dager. Men da bruker vi så lite spylevann som mulig og da bruker jeg også å stille meg opp bak et tre i land og pisse når det passer. Hadde jeg hatt 3 tenåringsdøtre ombord som sammen med fruen skulle bruke dassen for hver minste skvett, hadde nok tanken gått full i løpet av et døgn! Og husk at 4m 25mm slange mellom dass og tank rommer ca. 2 liter! Så dersom du vil være sikker på at en så lang slange alltid skal være tom for dritt, blir det mye som fyller opp tanken.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Vi har ca5 meter slange fra elektrisk toa og til tank. Vi bruker skylleknappen til toalettet er skylt, det gjorde vi også på forrige båt som hadde 1,5m slange. Siden vi har brukt diffusjonstett slange så spiller det ingen rolle om det er toalettslush eller sjøvann som ligger i slangen til neste toalettbesøk tenker eg. Etter tur eller ved tømminge skylles systemet alt fra noen sekunder til minutter.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...