Pass Startet 25.Mars.2015 Link til dette innlegget Startet 25.Mars.2015 Det er en 9,9 hk. Kan den settes opp til 15 hk? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 25.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2015 (redigert) Ja ser ut som 9,9D og 15D er samme motor. Kan være en -92 modell. Redigert 25.Mars.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
morgull Svart 25.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2015 Hei. Bokstaven nede i høyre hjørne på din motor - bokstaven Y, tilsier at dette er en 1995 modell. Se på denne linken til Ravn's Garage for å få oversikt over hvilken bokstav som er for hvilket år: http://www.ravnsgarage.no/content/mma/publish/01/100/10096/Yamaha%20modell%20forklaring.pdf Når det gjelder trimming til 15 hk så går det fint, men man må bytte forgasser og reedventiler. Se nærmere på denne linken her på forumet så er det en som har gjort akkurat det samme med sin motor: https://baatplassen.no/i/topic/57816-hvordan-trimme-en-1983-mod-yamaha-99/ Sitér dette innlegget <p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55 Link to post
Teerex Svart 25.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2015 Lang tråd her http://www.rib.net/forum/f36/converting-a-9-9-yam-to-a-15-a-13461.html Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Pass Svart 25.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2015 Takk for god hjelp:-) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 25.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2015 For 9,9-hesterne skjedde det en viss utvikling gjennom årene, så det kan bety at det har vært flere modeller med forskjellige måter å justere effekt og turtall på. Det kan derfor være en grei ting å kontakte en forhandler eller verksted som har Yamaha for å spørre hvordan akkurat din motor er. Ut fra årsmodellen din; sjekk på siden av motoren om det er et lite svart plasthjul som løper langs et skrått aluminiumsbeslag når du vrir på gasshendelen (trenger ikke starte motoren for å sjekke dette, men ha den gjerne i gir forover). Hvis beslaget er der, kan armen med dette hjulet løftes mer opp selv om du gir full gass? Jeg kjøpte en Yamaha 9,9D ny i 1993. Det siste året for den firkantede modellen mener jeg var året etter (1994, men da med den nye gråfargen som du har på din i steden for den mørkeblå jeg hadde på min), så kom den mer moderne modellen med rundere lokk. Forhandleren jeg kjøpte motoren min av (Arne Damman i Mandal) sa at akkurat D-modellen var litt spesiell i forhold til de andre 9,9-modellene fra Yamaha da denne egentlig var en 15-hester med turtallssperre som gikk til rundt 60% av mulig turtall. Det fulgte heldigvis med et slikt aluminiumsbeslag med brattere stigning som gjorde at ved å bytte ut det som sto på motoren fra før med det medfølgende ga motoren høyere turtall og med dette mer effekt. Hadde på den tiden en 16-fots Ranaplast, en mastodont av en båt i forhold til motorstørrelsen og ønske om mer fart. Da jeg byttet aluminiumsbeslaget gikk båten opp i plan, noe den ikke klarte med beslaget som sto på fra starten. Har nå en 2005-modell Vmax Jr. 9,9/15, altså den "nye" modellen. Den har også en slik turtallssperre, men her er det bare en liten metallippe på ei skive som skal snus slik at gassen kan gå lengre, her trenger altså ikke beslaget byttes ut med et annet beslag. Sitér dette innlegget Link to post
haugi Svart 26.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2015 Er temmelig sikker på at det stemmer det som Hakkannen sier her. Jobbet med disse motorenen på den tiden og skiftet mange av disse alu-beslagene. Det kan være litt knotete å komme til, men ikke noe stort problem.Er festet med to små bolter med mutter, 10 mm fastnøkkel. Sitér dette innlegget Link to post
Pass Svart 26.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2015 Supert, da er det vel bare å bestille den delen for 15 hk, før jeg fjerner den gamle? Jeg får ikke sjekket i dag. På Sørlandet er det nemlig fullstendig snøkaos. Masse snø som kom i natt, og nå regner det:-) Fremkomligheten er mildt sagt dårlig. Må derfor ha start på snøfreseren. Sitér dette innlegget Link to post
Pass Svart 26.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2015 Kan man se det på disse bildene? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 26.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2015 Vanskelig å se ut fra bildene (prøvde forstørre dem opp også, men da ble de selvfølgelig uskarpe ). Men hvis du prøver å vri på gasshendelen og ser etter hva som rører seg på siden av motoren der vil du sikkert oppdage beslaget og det hjulet jeg nevnte tidligere. Ta gjerne et nærbilde, da blir det lettere å se. Hvis beslaget er vanskelig å få fatt i kan du eventuelt lage til en trekile du limer oppå det gamle beslaget med f.eks. Araldit. Sjekk hvor høyt du klarer løfte hjulet fra beslaget og lag kilen deretter. Husker at da jeg oppdaget hvor like disse beslagene er og hvor lite som skulle til for å få mer effekt gremmet jeg meg over at jeg ikke hadde laget en slik kile tidligere som jeg bare kunne ha fjernet etter hver tur så ikke faren min oppdaget trimmingen Sitér dette innlegget Link to post
Pass Svart 26.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2015 Da prøver jeg igjen:-) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 26.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2015 Øverst i det første bildet ser jeg noe som kan ligne. Det er over 20 år siden jeg gjorde dette selv, men synes den runde plastdingsen øverst i bildet ligner på det hjulet jeg nevnte tidligere. Hva skjer her når du vrir gasshendelen? Er det mulig å få tatt et par bilder av dette hjulet og det nærmeste rundt når du har gasshendelen på tomgang, middels og full fart? Hvis det faktisk er lik motor som den jeg hadde skal hjulet gå mot en aluminiumsbrakett og påvirke de andre delene på bildet ettersom braketten forandrer vinkelen til plastdingsen hjulet er festet i når du gir gass. Sitér dette innlegget Link to post
dakx Svart 24.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2015 Hei. Jeg kom over denne tråden idag. Jeg har kjøpt en dromedille med 9,9 yamaha til guttungen. Etter typeplaten er det en 1986 mod. Den går som en klokke på tomgang og jukser ikke ved gasspådrag, men det virker for meg at den ikke får skikkelig turtall når båten er kommet i plan. Jeg har egentlig konkludert med at propellen hadde feil pich helt til jeg leste dette. Det er også på denne motoren en plastik pinn som løper mot en aluminiumsbrakett. Når jeg gir fullt gasspådrager det enda mer å gå på, men det "stopper" da braketten ikke er bratt nok. Jeg ser at flere har modifisert denne tidligere og da er mitt spørsmål hvor fikk dere tak i delen? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 24.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2015 Der har du et godt bilde av aluminiumsbraketten og plasthjulet jeg nevnte tidligere Vil tro du kan få tak i braketten til 15hk hos Tveit i Sandnes. Har fått bestilt deler til eldre motorer en din derfra. Alternativt, gjør som jeg nevnte tidligere i tråden; skjære til en trekile du limer på braketten med Araldit eller lignende. Du ser hvor mye stigning kilen trenger ved å vippe plasthjulet mot venstre. Såvidt jeg husker er det snakk om 5-6mm mer utslag enn braketten som står på nå. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.