Hasle summer fun Startet 20.Juli.2009 Del på Facebook Startet 20.Juli.2009 Hei Forumet, Jeg trenger litt hjelp her, har en 1983 mod Yamaha 9,9 som jeg kunne tenke meg å få litt mere sprut i. Har justert reedventilene til 6mm åpning samt fjernet en gummi pert under reedventilene uten videre hell. Er det mere som må til?? Gass splellet står pip åpent ved full gass. Trenger jeg en større forgasser? Hjelp mottas med takk Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 20.Juli.2009 Del på Facebook Svart 20.Juli.2009 1983 mod Yamaha 9,9 For å ta det viktigste først.... du har er 26 år gammel motor som antagelig har gått kvota si, tror ikke noen trimming gir noe spesielt langt videre liv, ei heller hjelper noe særlig... Men for å ta det som antagelig kan gjøres... Større forgasser Muligens en annen eksostuner Andre reed ventiler Skulle ting virkelig monnet: Demontert og overhalt HELE motoren, eventuelt bore + nye stempler ( ikke pga volumet, men pga slitasjen ) Renset opp hele motoren innvendig ( støpe feil, fjernet avleiringer... IKKE endret port timing i første omgang ) Muligens utvidet port arealet hvis det er mulig, IKKE endre noe på høyden. Fått frest ned toppen noe tiendels mm ( bedre komp = mere futt ( selvsagt med måte ) Endret reed ventiler til noen av fiber typen ( lettere å fordøye NÅR de ryker, noe sjansen på en trimmet motor er tilstede for ) Skaffet tilveie en litt større forgasser, større forgasser er ikke alltid ensbetydende med mere futt der en trenger det... Justert opp ALLE motorens innstillinger til perfeksjon.... Selvsagt byttet HELE vannpumpa, mere effekt krever mere kjøling, ei slitt vannpumpe duger ikke... Så en oppussing av girhuset, sår og avskallinger gir redusert fart....girhuset bør være helt glatt og slett, og da helst lakkert med en MATT lakk. Båten..... må være slett og finn under, eventuelle hakk/bulker må utbedres.... MATT lakk er også å anbefale her.. eventuelt mattet ned med 600 papir... Da skulle en være klar til å begynne å lete etter hastigheten... er selvsagt mye testing igjen ( høyde på motor, propelltyper/størrelser ++ )... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
ivar Svart 20.Juli.2009 Del på Facebook Svart 20.Juli.2009 Antar det trådstarter er ute etter er å få motoren opp til 15hk. Kjenner ikke de 9.9hk'ene, men har hørt at det varierer hva som må til for å få de opp i effekt. På noen så skal det være nok å fjerne er stopper på gassen, på andre må det mere til. (Forgasser..?) En måte å finne ut av slikt på er å studere delekataloger på nettet og se hva som er forskjellig og hva som er likt... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Droll Svart 20.Juli.2009 Del på Facebook Svart 20.Juli.2009 Antar det trådstarter er ute etter er å få motoren opp til 15hk. Skjønner det , men tror ikke det har noe for seg på en 26 år gammel motor ( les slitt )... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Hasle summer fun Svart 20.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2009 Skal si jeg fikk svar Takk skal du ha Droll, men det er som Ivar sier, det jeg er ute etter er en enkel effekt øking, motoren har bra komp og er utrolig godt vedlikeholdt, tror det er liv laga ei stund til Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 20.Juli.2009 Del på Facebook Svart 20.Juli.2009 Også er det jo en Yamaha Selv om den er over 20 år så er det ikke sikkert den er så slitt. (Nå får jeg vel høre det fra mr. Mercury/Droll ) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Hasle summer fun Svart 30.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2009 Da vil jeg legge til litt informasjon som jeg har funnet ut av . Motoren er av typen 9,9D og ble startet produsert i 1981. Det som skiller min 9,9 og en 15 hk er reedventilene, min 9,9 har 4 blader mens 15 har 6 blader, samt at 15 har også større forgasser. Begge delene (brukte) er bestilt, og på tur til meg i posten i dette øyeblikk . Min (barnas) Hasle summer fun gjorde 16,2 knop med min gamle originale Yamaha 9,9, målt med Garmin Moblie XT GPS på min HTC telefon. Jeg lover forumet ny rapport og høyere fart når godsakene er mottatt og montert. Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 30.Juli.2009 Del på Facebook Svart 30.Juli.2009 Fint om du kan ta grundig bildedokumentasjon av jobben og legge ut til oss som er interesserte. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Hasle summer fun Svart 3.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2009 Da er jobben gjort båten er ikke prøvekjørt men motor'n er startet og den gikk som en klokke. Bildedokumentasjon er lagt ved til Snekker'n og andre Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 3.August.2009 Del på Facebook Svart 3.August.2009 Takk for fine bilder. Kan du samtidig fortelle hvordan vi vet om det er en 9,9 eller 15 hk forgasser poden har på gummibåten. Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 3.August.2009 Del på Facebook Svart 3.August.2009 Suverén flott bildedokumentasjon! Takk! Dette var lærerikt. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Hasle summer fun Svart 6.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2009 Takk for fine bilder. Kan du samtidig fortelle hvordan vi vet om det er en 9,9 eller 15 hk forgasser poden har på gummibåten. Det er slått inn en nummer rekke i forgasseren, er det en forgasser til en 15hk skal de 3 første siffrene være 6E8. Se bilde av min 9,9hk forgasser med forklaring. Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 6.August.2009 Del på Facebook Svart 6.August.2009 Denne linken burde vært lagt til under teknisk arkiv, Dette må være det spørsmålet som er mest stilt på bp, Bernt Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 6.August.2009 Del på Facebook Svart 6.August.2009 Disse nummerne på flensen på forgasser har vist seg å være veldig varierende. Lettest å se forskjell på diameter på innsnevring inne bak chokespjeldet. Her har 15 hk forgasser større diameter enn 9,9 hk. Det skal også stå et tosifret tall inne bak spjeldet som kan være oppklarende. Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 6.August.2009 Del på Facebook Svart 6.August.2009 (redigert) Knallbra fotodokmentasjon av et tema mange spør om. Likte spesielt de røde pilene dine. Men hvor fikk du tak i de brukte delene? Redigert 6.August.2009 av Brumm (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hasle summer fun Svart 7.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2009 Knallbra fotodokmentasjon av et tema mange spør om. Likte spesielt de røde pilene dine. Men hvor fikk du tak i de brukte delene? Takk for det Delene ble funnet på Finn.no Det er mange som høgger litt gamle motorer og selger delene der. Sitér dette innlegget Link to post
Hasle summer fun Svart 13.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2009 Hei Igjen, Da er båten prøvekjørt, klarte 21 knop og er strålende fornøyd . Det er som "Skrotnisse" sier; forgasseren til 9,9hk er vesentlig trangere enn forgasseren til 15hk. Inne i 9,9hk forgasseren står det 15. Inne i forgasseren til 15hk står det 19. Kan se ut som om dette er millimeter målet på diameteren innvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 13.August.2009 Del på Facebook Svart 13.August.2009 Bra beskrivelse... Men ifølge dekselet ditt ser det ut som at motoren din er minst 4 år nyere enn 1983 Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Hasle summer fun Svart 14.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2009 Jeg er bare glad til, men hvordan finne ut års modell? Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 15.August.2009 Del på Facebook Svart 15.August.2009 se her Platen ser litt annerledes ut på eldre motorer. Da er bokstaven kun innstanset i et av hjørnene. Se her for hvilken bokstav som er hvilken modell Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Hasle summer fun Svart 20.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2009 Hei Daffy, da har jeg sett nærmere på platen på min motor, jeg tok med bildet en tur inn i photoshop og forsterket bokstaven jeg fant. Bokstaven G var preget inn i platen, dette tilsvarer en 1988 mod etter listen til Yamaha fem år nyere enn først anntatt Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 20.August.2009 Del på Facebook Svart 20.August.2009 se der ja Det pleier å være motsatt for å si det slik Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
småbåtentusiasten Svart 20.August.2009 Del på Facebook Svart 20.August.2009 (redigert) Flott bildeserie! "Money's no object" heter det blant dem som har råd til å si slikt. Men ligavel, då. Ka kosta herlegheden? Redigert 20.August.2009 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hasle summer fun Svart 21.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August.2009 Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. (Vanligvis pga 100% sitering av foregående innlegg). Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene. For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' Sitér dette innlegget Link to post
Hasle summer fun Svart 21.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August.2009 Delene ble kjøpt av "Skrotnisse" her på forumet for 700,- Jeg er kjempe fornøyd. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.