Jump to content

Yamaha 9.9D - hvilken årsmodell? Kan den settes opp til 15 hk?

Pass

Recommended Posts

Ja ser ut som 9,9D og 15D er samme motor. Kan være en -92 modell.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Hei. Bokstaven nede i høyre hjørne på din motor - bokstaven Y, tilsier at dette er en 1995 modell.

Se på denne linken til Ravn's Garage for å få oversikt over hvilken bokstav som er for hvilket år:

http://www.ravnsgarage.no/content/mma/publish/01/100/10096/Yamaha%20modell%20forklaring.pdf

Når det gjelder trimming til 15 hk så går det fint, men man må bytte forgasser og reedventiler.

Se nærmere på denne linken her på forumet så er det en som har gjort akkurat det samme med sin motor:

https://baatplassen.no/i/topic/57816-hvordan-trimme-en-1983-mod-yamaha-99/

<p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

For 9,9-hesterne skjedde det en viss utvikling gjennom årene, så det kan bety at det har vært flere modeller med forskjellige måter å justere effekt og turtall på. Det kan derfor være en grei ting å kontakte en forhandler eller verksted som har Yamaha for å spørre hvordan akkurat din motor er.

Ut fra årsmodellen din; sjekk på siden av motoren om det er et lite svart plasthjul som løper langs et skrått aluminiumsbeslag når du vrir på gasshendelen (trenger ikke starte motoren for å sjekke dette, men ha den gjerne i gir forover). Hvis beslaget er der, kan armen med dette hjulet løftes mer opp selv om du gir full gass? Jeg kjøpte en Yamaha 9,9D ny i 1993. Det siste året for den firkantede modellen mener jeg var året etter (1994, men da med den nye gråfargen som du har på din i steden for den mørkeblå jeg hadde på min), så kom den mer moderne modellen med rundere lokk. Forhandleren jeg kjøpte motoren min av (Arne Damman i Mandal) sa at akkurat D-modellen var litt spesiell i forhold til de andre 9,9-modellene fra Yamaha da denne egentlig var en 15-hester med turtallssperre som gikk til rundt 60% av mulig turtall. Det fulgte heldigvis med et slikt aluminiumsbeslag med brattere stigning som gjorde at ved å bytte ut det som sto på motoren fra før med det medfølgende ga motoren høyere turtall og med dette mer effekt. Hadde på den tiden en 16-fots Ranaplast, en mastodont av en båt i forhold til motorstørrelsen og ønske om mer fart. Da jeg byttet aluminiumsbeslaget gikk båten opp i plan, noe den ikke klarte med beslaget som sto på fra starten.

Har nå en 2005-modell Vmax Jr. 9,9/15, altså den "nye" modellen. Den har også en slik turtallssperre, men her er det bare en liten metallippe på ei skive som skal snus slik at gassen kan gå lengre, her trenger altså ikke beslaget byttes ut med et annet beslag.

Vanskelig å se ut fra bildene (prøvde forstørre dem opp også, men da ble de selvfølgelig uskarpe :wink:). Men hvis du prøver å vri på gasshendelen og ser etter hva som rører seg på siden av motoren der vil du sikkert oppdage beslaget og det hjulet jeg nevnte tidligere. Ta gjerne et nærbilde, da blir det lettere å se. Hvis beslaget er vanskelig å få fatt i kan du eventuelt lage til en trekile du limer oppå det gamle beslaget med f.eks. Araldit. Sjekk hvor høyt du klarer løfte hjulet fra beslaget og lag kilen deretter. Husker at da jeg oppdaget hvor like disse beslagene er og hvor lite som skulle til for å få mer effekt gremmet jeg meg over at jeg ikke hadde laget en slik kile tidligere som jeg bare kunne ha fjernet etter hver tur så ikke faren min oppdaget trimmingen :giggle:

Øverst i det første bildet ser jeg noe som kan ligne. Det er over 20 år siden jeg gjorde dette selv, men synes den runde plastdingsen øverst i bildet ligner på det hjulet jeg nevnte tidligere. Hva skjer her når du vrir gasshendelen? Er det mulig å få tatt et par bilder av dette hjulet og det nærmeste rundt når du har gasshendelen på tomgang, middels og full fart? Hvis det faktisk er lik motor som den jeg hadde skal hjulet gå mot en aluminiumsbrakett og påvirke de andre delene på bildet ettersom braketten forandrer vinkelen til plastdingsen hjulet er festet i når du gir gass.

• 1 måned senere...

Hei. Jeg kom over denne tråden idag.

Jeg har kjøpt en dromedille med 9,9 yamaha til guttungen. Etter typeplaten er det en 1986 mod. Den går som en klokke på tomgang og jukser ikke ved gasspådrag, men det virker for meg at den ikke får skikkelig turtall når båten er kommet i plan. Jeg har egentlig konkludert med at propellen hadde feil pich helt til jeg leste dette.

Det er også på denne motoren en plastik pinn som løper mot en aluminiumsbrakett. Når jeg gir fullt gasspådrager det enda mer å gå på, men det "stopper" da braketten ikke er bratt nok.

Jeg ser at flere har modifisert denne tidligere og da er mitt spørsmål hvor fikk dere tak i delen?

bilde

Der har du et godt bilde av aluminiumsbraketten og plasthjulet jeg nevnte tidligere :smiley: Vil tro du kan få tak i braketten til 15hk hos Tveit i Sandnes. Har fått bestilt deler til eldre motorer en din derfra. Alternativt, gjør som jeg nevnte tidligere i tråden; skjære til en trekile du limer på braketten med Araldit eller lignende. Du ser hvor mye stigning kilen trenger ved å vippe plasthjulet mot venstre. Såvidt jeg husker er det snakk om 5-6mm mer utslag enn braketten som står på nå.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...