Sargo Startet 25.Mars.2015 Del på Facebook Startet 25.Mars.2015 Hei! Er ny her på forumet... Etter mange år i Trondheim har jeg fått meg båtplass, skal bli klar i mai, så det blir nok båt snart...gleder meg til det! Opprinnelig hellet jeg mot en bow rider på 16 - 18 fot, da jeg vet at jeg ønsker å kunne fiske litt, gjerne i alluminium, så tåler den en støyt og har mindre vedlikehold. Har i over 20 år hatt en liten landstedsbåt, men det var før jeg flyttet til byen. I tillegg til fisking, vil det helt sikkert bli en del koseturer når været er bra, og kanskje litt vannsport. Vannski, ankre opp på fine grunne steder og ta på seg våtdrakten og snorkle litt, og lignende. Vi er tre i familien. Nå har jeg vært og sett på en ny AMT 190, som er ca 18 fot og veier 730 kilo. Synes den var fin og med god finish, så jeg skal få tilbud på denne med 100 hk Honda. Honda har som kjent 6 års garanti, og så vidt jeg kan se er den moderne og relativt bensingjerrig. Toppfart vil ligge på ca 36 knop, marsfarten bør være god. Med stengt dekk foran er nok båten ganske trygg om det blir litt bølger, så turer helt ut av fjorden bør være greit, når været er ok. Førerplassen er akkurat bak hard-top'en så man kan reise seg helt opp og se over denne. Vurderer HT blant annet fordi familien ønsker å kunne sitte i le, og slenge seg ned på den køya som er helt fremme i baugen. Båten er absolutt ingen bobåt, men man kan overnatte i den. Det er luke i vindskjermen som kan åpnes. Men, så vet jeg at HT - båter i denne størrelsesklassen nå selger lite og nærmest har et pensjonist-stempel på seg.... Så dersom vi skulle ombestemme oss om noen år, vil båten gi dårlig annenhåndsverdi? Noen erfaringer eller tanker om det? En annen ting jeg bet meg merke i er at båten ikke er selvlensende i tradisjonell forstand. Det er to lensepumper, den ene er automatisk og virker selv om motoren er slått av. Den andre er manuell. Det er vel kanskje ikke ideelt når man skal fiske? I tillegg vil jeg vel da måtte opp og ned med kalesjen ganske ofte. Kalesje og kalesjegarasje følger med. Ser også at dørkplassen for fiske er begrenset, da akterbenken står fast. Kan stå mellom stolene og akterbenken, eller oppå benken, men det er ikke ideelt, og der er bow rider en klart bedre løsning. Så er nå litt betenkt etter en positiv opplevelse da båten ble tatt i øyesyn. Ser det ligger en yamarin 59 HT ute på finn med mye utstyr og 115 yamaha, på denne kan akterbenken fjernes. Nå vurderer jeg også styrhusbåt. Ser at den nye Merry Fisher 605 vil koste rett under 300' før man legger til ekstrautstyr, med 100 hk yamaha. Da slipper man kalesje, det er en bedre helårsbåt, og man har et skikkelig akterdekk for fiske og andre aktiviteter. Ulempen med den er tyngden (1080 kg), det er et større prosjekt å få den til service...og den er ikke like rask, samt at båtfører også på fine dager må sitte inne med mindre man legger til utestyring... Overser jeg noe her? Tar gjerne imot gode råd og innspill. Sitér dette innlegget Link to post
Alo Alo Auskar Svart 25.Mars.2015 Del på Facebook Svart 25.Mars.2015 Slik jeg forstår behovene dine, tror jeg AMT'n er det rette valget. Den er mer egnet som bade, vannski, sole seg og cruise rundt båt. Og fiske får man alltids til. Merryfisheren ville vært førstevalget hvis du har fiske som hobby og prioriterer dette. Når det gjelder tak over hodet, så tror jeg det er nok tak på AMT'n. Trondheimsfjorden (litt avhengig av hvor du bor) er lumsk og utrivelig i liten båt når det er ruskevær. Så en 18-foter er godværsbåt uansett. Og da kan det være trivelig med mest mulig trøndersol og luft. Når det gjelder annenhåndsverdi - den er dårlig på båt uansett... så det viktigste er jo heller velge den båten som gjør deg og familien din mest glad nå. Så får dere lyst til å være mye på sjøen :-) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 25.Mars.2015 Del på Facebook Svart 25.Mars.2015 Det er jo flere nye HT-båtmodeller fra bl.a. Flipper, Bella og Yamarin, så tror ikke det er et utdøende konsept. Egentlig er det jo perfekt for norske forhold der været kan skifte fort. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Frissy Svart 25.Mars.2015 Del på Facebook Svart 25.Mars.2015 Jeg har selv en yamarin 59ht og familien og jeg er superfornøyd. Dvs 3 barn + to store. Funker som bare det. Barna er utrolig fornøyd med å legge seg på benken under dekk etter en lang dag ute. Det funker både til en hvil, lesing og kortspill. Jeg har også fått på plass et bord som jeg kan slå opp så spising er også greit der. Når det gjelder lensing så har ikke det vært noe problem. Men klart at blir det mye fisking så kan det jo bli litt vasking.... Men ikke noe vi har sliti med. Veldig greit å ha en utgang i hardtoppen? Vet ikke hvordan det er med det på den du kikker på. Spesielt for unga er dette greit. En stor fordel med yamarinen er at du kan legge ned benken bak og så har du en god solseng. Dette er fint når vi ligger utpå og derggen sitter. Når det gjelder å ta bort benken går dette an. Ikke noe vi har praktisert, men det funker. Har samme motorisering som du nevner, dvs 115 yamaha og dette er tilstrekkelig for denne båten. Trakk fint dobbel tube med 2 unger oppi, samt 4 voksne og 3 barn i båten. Spratt ikke opp i plan, men ikke noe problem. Når det gjelder annen hånds verdi så vil jo dette svinge opp og ned. Jeg tenker som noen litt lenger opp i emnet her at det er viktig å ha noe som dere trives i og så får man evt ta tapet den dagen en selger. Men plutselig skal alle ha hardtop, og da er det jo greit. Jeg er veldig godt fornøyd i hvertfall og er svært glad jeg ikke gikk for jeep eller bowrider. Hadde jeg hatt hytte og skulle hatt båt til det hadde nok det vært førstevalget, men så lenge vi er lenge ute og kanskje ikke gir oss med en gang det kommer en sky så er det fint med mulighet for le "under" dekk. Lykke til med valg:) PS jeg selger ikke 59ht min altså. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 25.Mars.2015 Del på Facebook Svart 25.Mars.2015 Har vokst opp med en gammel selfa hardtop på hytta og det var godt når regnskura kom. Alle satt under tak. Jeg ville hatt selvlensing ved mye fiske. Enkelt å spyle og gjøre rent. Min båt er ikke selvlensende, noe jeg savner. Som du sier må/bør kalesjen på når man forlater båten og det er fare for en skur. Gratulerer med båtplass! Ligger selv i nidelva:) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Sargo Svart 25.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2015 Takk for fine innspill! Selvsagt et godt poeng at det viktigste er å trives med båten... Ja, AMT 190 kan åpne det midterste vinduet i vindskjermen, det gir en ganske stor åpning, så det er lett å ta seg frem på dekk, det er også en liten trapp man kan feste for lett utgang. Jeg hadde dog ingen problemer med å ta meg ut og inn uten den trappa. Det er også et bord og feste for det, både fremme ved V-benkene i baugen og et feste ved akterbenken. Selgeren forsikret at den automatiske lensepumpa virker også når all strøm er slått av, den går rett på batteriet. Min båtplass er på Grilstad Marina. Det jobbes der nede nå. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 26.Mars.2015 Del på Facebook Svart 26.Mars.2015 "Selgeren forsikret at den automatiske lensepumpa virker også når all strøm er slått av, den går rett på batteriet." Batterier har ein tendens til å bli utlada, og pumper har ein tendens til å trenga vedlikehald... Eg trur at manglande sjølvlensing kan bli ei kjelde til fustrasjonar og problem. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 26.Mars.2015 Del på Facebook Svart 26.Mars.2015 Men det er fortsatt kalesje på båten så det kommer normalt ikke mye vann inn i båten. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Sargo Svart 26.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2015 Hadde foretrukket selvlensing, ja. Samtidig er det kalesje, og ei manuell lensepumpe i tillegg. Fikk tilbud på 300' med 100 hk Honda LRTU, Raymarine A78 kart og ekkolodd og ink stoffing, montering, batteri, olje. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 26.Mars.2015 Del på Facebook Svart 26.Mars.2015 (redigert) Sjekk her: Større båt, større motor, samme fart, ca samme pris http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=56003084&searchclickthrough=true Og naturligvis selvlensende. Samme båt men nyeste modell F115 hk motor som er en kraftig forbedring med 2,1 liter sylindervolum mot 1,75 liter på den gamle utgaven. Beskjedent pristillegg http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=55888552&searchclickthrough=true Redigert 26.Mars.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Sargo Svart 27.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2015 Takk for linker. Det var mye båt for pengene! Flipper 630 er vel en klassiker. Noen som har god kjennskap til den? Ser ut som begge leveres med ny Mercury 115. Men så var det dette med nærhet til forhandler. Mercury- forhandler er det forresten i byen. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 27.Mars.2015 Del på Facebook Svart 27.Mars.2015 (redigert) Ja godt mulig at begge leveres med 2015 modell F115, i så fall er det virkelig et kupp den første der. Reklamebildene på begge båtene viser den gamle "styr-unna" 115-modellen Redigert 27.Mars.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Frissy Svart 28.Mars.2015 Del på Facebook Svart 28.Mars.2015 Skjønner det med selvlensning og at det er ønskelig. Så lenge kalesje er på når du ikke bruker båten så har jeg aldri opplevd at det er noe problem. Har selv en havnekalesje og bruker ca 2 min på å sette på den etter båttur. Etter en dagstur med bading fra båt inkl hopping fra båt, opp og ned fra tube mm er det aldri mer vått i båten enn at et håndkle tar den jobben. Der det er mest vått er putene i benken og de kan du jo bare ta vekk når det bades som mest. Der hjelper det vel ikke med selvlensing heller...... Er usikker på dette: men har lest no om at at selvlensing tar noe plass da dekket må være høyere enn vannlinje i båten? Altså at dekket i en båt uten selvlensning er lavere ned og da noe mer stabil i sjø? Men på båter i denne størrelsen betyr nok ikke det stort. Dette er det helt sikkert noen inne på forumet her som har mer greie på. Så selv på flipper da jeg synes de er skikkelig fine båter. Motorvalget avgjorde det for meg, da jeg ville ha Yamaha eller Suzuki. Men det var meg. Når det gjelder båten i finn annonsen som er vist til over her har den ikke luke foran. Det er veldig greit hvis du skal ha med unger i litt mindre størrelse. De går mye ut den vegen. Ser den er 2 fot større, ser ikke sånn ut på bildene...da jeg ikke helt klarer å se hvor plassen er større. Men uansett reis for å prøvesitt med alle som skal være med. Da ser du veldig fort hvordan båten passer. Tror det viktigste er å finne den du synes passer med størrelse, pris og motorvalg. Selvlensning er ikke noe must på disse hvis du tenker at du tar på kalesjen når du ikke bruker den. Noe jeg tror de fleste gjør som har seter, gps, og annet stæsj i båten. Blir spennende å se hva du ender opp med. Morsom prosess. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 28.Mars.2015 Del på Facebook Svart 28.Mars.2015 At disse type båter ikke er selvlensende, kan virke som en ulempe. Men det er vel egentlig en stor fordel. Det betyr at dørken er lagt lavt, noe som gir masse volum, plass i båten. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 28.Mars.2015 Del på Facebook Svart 28.Mars.2015 Kan godt være at de er selvdrenerende og ikke selvlensende. Da er ikke dørk så altfor høy. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 28.Mars.2015 Del på Facebook Svart 28.Mars.2015 (redigert) Det positive med de Flipper 630 HT-tilbudene er jo at båtene er overliggere, men gjennomprøvde kvalitetsprodukter til meget gunstig pris. Ikke markedets mest moderne båter men det trenger jo ikke være noen ulempe. Mens motoren er helt ny. Sterkest, stillest, lettest og med enklest vedlikehold av alle 115 hk på markedet (ser bort fra den noe overvektige Honda 115 som egentlig er en nedtrimmet 150 hk). Dessuten leveres motoren også i en CT-utgave (command thrust) med samme undervannshus og propellstørrelse som 150 hk klassen, noe som gir økt skyvekraft og akselerasjon i litt større båter. Kan være fornuftig på 630 HT. (ja har en slik F115 stående klar til montering på min båt ) 75/90 hk er USA mens 80/100 hk er resten av verden, men det er jo 115 som er interessant. Alle er samme grunnmotor. Redigert 28.Mars.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.