Engers Startet 25.Mars.2015 Del på Facebook Startet 25.Mars.2015 Jeg har en båt hvor det er montert en victron 600S. I brukerveiledningen står det at man skal sette opp AH på batteriet. Jeg har 2 stk. 150AH batterier. Victron ser ut til å være koblet på det ene batteriet. Spørsmålet er da. Skal jeg sette opp victron med 150, eller 300 AH? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
blue moon Svart 25.Mars.2015 Del på Facebook Svart 25.Mars.2015 300. Forbruksbatteriene dine er vel koblet sammen? Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 26.Mars.2015 Del på Facebook Svart 26.Mars.2015 Hvis batteriene er koblet parallell, da er det 300Ah.Jeg forstår Engers at monitoren er koblet til kun det ene batteriet.Er det slik at et batteri brukes til start, og et til forbruk, og at shunten er koblet bare til det ene batteriet, da er det 150Ah. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars Hansen Svart 26.Mars.2015 Del på Facebook Svart 26.Mars.2015 Men monitoren tar vel ikke høyde for at du bare kan bruke 50% av kapasiteten av batteriene? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 26.Mars.2015 Del på Facebook Svart 26.Mars.2015 Batterimonitorer mangler øyne,kjenner bare Ampere som går inn og ut over shunten + spenning, og sammenlikner dette med innstilte parametre. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
Engers Svart 26.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2015 Jeg har 2 stk. forbruksbatterier med hver sin hovedbryter. Og jeg bruker jo begge forbruksbatteriene samtidig. ( har egne startbatterier ) Ser at den sorte ledningen på shunten er koblet inn på minusen på det ene forbruksbatteriet. Mener da også at den tynne røde ledningen går til plussen på samme batteri. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Engers Svart 26.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2015 Årsaken til at jeg spør om dette, er at jeg kjøpte denne båten i august/september i fjor. Denne Victron var da montert i båten. Før jeg overtok båten ble begge forbruksbatteriene byttet, og da fra 2 stk. 120AH til 2 stk. 150AH. Jeg vil da gjerne få sjekket hva Victron er innstilt på i forhold til dette. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 26.Mars.2015 Del på Facebook Svart 26.Mars.2015 (redigert) Dvs. at du har 2x 150Ah som er parallellkoblet? I så fall skal innstillingen være 300Ah. Men det kan ikke virke hvis bryterne kan dele forbruksbanken det shunten er tilkoblet. En batterimåler må man tenke deg som en tankmåler, som f.eks. måler vanninnhold av en vanntank.Er omtrent det samme.Bare med forskjellen at det ikke finnes noen flottør, men en enhet som måler absolutt alt som går ut og inn denne tanken.Og for det må den først vite både når tanken er full og hvor mye som finnes i den. BMV måler via sin shunt på minus til batteriet.Battteriet/banken som monitoren skal kontrollere blir da tilkoblet, ladet med 100% (elektrisk sett egentlig med ca. 107%),for så å nullstille monitoren ved å trykke på begge to opp-ned-pilene samtidig.Med det får den beskjed "nå er det 100%".Så blir det inn og utlading via denne shunten, og monitoren regner fint opp og ned, slik at den kan vise deg hvor mye som er utladet, og hvor mye som er igjen. Alt strøm som går inn og ut også passere denne shunten,enkelt siden monitoren ellers ikke kan vite om det blir tatt noe ut, eller inn, forbi shunten.Hvis man da nå omsider kobler et batteri til (eller bort) da enten halverer man tankinnholdet eller dobler det, uten at monitoren vet om det.Monitoren har en innebygget funksjon som forteller han at en visst spenning over så og så mye tid betyr "full" (blir automatisk reset),men hvis den ble satt på "150Ah" som utgangspunkt mens en tilkobler 150 etter hvert da viser den feil kapasitet.Nemlig 50% feil kapasitet.Omvendt blir det det samme når en frakobler ett av to batterier, i så fall mangler den omsider 50% i mulig "tankmengden" og viser feil igjen.Fasit:- Batteriene som skal overvåkes må holdes koblet sammen over hele tiden.- Shunten skal heller ikke frakobles batteriene som overvåkes.- Med to-brytersystem eller andre batterivelgere funker batterimonitoren ikke. Jørg Redigert 26.Mars.2015 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.