Jump to content

Zitt lurer på tekniske ting....!

Zitt

Recommended Posts

Jeg oppsøker stadig nye krinkelkroker i båten. Under sengebunnen i kabinen sitter denne flotte pumpen, som leverer vann fra vanntanken som ligger helt fremme i baugen

bilde

Uten at jeg vet hvorfor har den fått selskap av en liten puslete sak som sikkert har en funksjon, men hvilken funksjon?

bilde

Er det et slags filter? I så fall virker det som om det virker! Er det slik at det er noe som bør rengjøres etterhvert?

bilde

bilde

Du må nok beskrive bedre det du lurer på i emnetittelen ellers blir fort tråden stengt.

Det var mye rart inni den filtergreia. Har du ikke skrudd av lokket og sett hva som er der ?

Slike filter pleier å være på lensepumper som ikke tåler harde og skarpe partikler, eller som her på ferskvannspumper for å hindre pussige ting ut av kranen.

Har et slikt på min lensepumpe.

Mulig at den tanken din er moden for en rens.

http://www.amazon.com/SeaSense-50010253-P-In-Line-Strainer/dp/B00GGIISTU

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Jeg lagde denne tråden som en samletråd, fordi jeg lurer sikkert på tusen ting, og tusen tråder kan bli i meste laget. Blir tråden stengt så får den bli stengt.

Jeg oppdaget filteret i dag, og så lurte jeg på om det var et filter og hva som eventuelt kunne befinne seg inni der. Kommer til å skru av lokket ved første/neste anledning.

Muligens har jeg flere slike filter.....må på filterjakt jeg med andre ord!

Ja kanskje det burde være en tråd der man kan lure på alt mulig istedenfor å lage ny tråd/nytt emne til hvert spørsmål.

Det var på en måte smart, for terskelen for å spørre om noe blir kanskje mindre enn om man må starte nytt emne hver gang.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Det filteret virker fint Zitt :smiley: Ser ut til at det er en skrue i enden som holder glasset på plass, bare å gjøre rent og skru på plass igjen. Bare husk å ikke stramme skruen for hardt.

Ja, jeg så at det var en skrue der, men ville spørre ekspertisen først før jeg gikk i gang. På meg så det ut som om filteret hadde slukt et knekkebrød. :giggle:

Ja kanskje det burde være en tråd der man kan lure på alt mulig istedenfor å lage ny tråd/nytt emne til hvert spørsmål.

Det var på en måte smart, for terskelen for å spørre om noe blir kanskje mindre enn om man må starte nytt emne hver gang.

Kanskje det kan være lettere for meg å hjelpe andre også, når jeg vet hvor jeg har tilsvarende problemer lagret.

Jeg kommer tilbake med rapport!

Redigert av Zitt (see edit history)

Det er jo bare en rustfri metallsil inni så liten vits å bytte da.

Det er ikke et filter i vanlig forstand men en sil.

Så de byttes jo bare om de er ødelagt av en eller annen grunn.

Men jeg ville tatt en titt inni tanken din,om jeg var deg.

Kansje den også trenger en rens !

Jeg skal ta et dypdykk i dette systemet og se hvordan det står til. :yesnod:

Det er ikke et filter i vanlig forstand men en sil.

Så de byttes jo bare om de er ødelagt av en eller annen grunn.

Her ser det ikke akkurat ut som om silen er ødelagt, for det virker jo som om den har gjort jobben sin. Kanskje jeg klarer å ødelegge den når jeg gjør den ren. :nonod:

Så er oppdraget utført.

Filter/sil så slik ut da jeg fikk den ut. Ikke vet jeg hva dette består av, men det var ganske sprøtt og gikk lett i oppløsning da jeg da jeg skviste det mellom fingrene. Det var i grunnen bare å spyle vekk.

bilde

Det ser jo ganske guffent ut, og vi skal ikke se bort fra at en ny epidemi er på gang. :giggle:

bilde

Mattilsynet og helseministeriet forlangte grundig rengjøring og da ble det seende slik ut og remontert.

bilde

Jeg tror ikke at jeg i denne omgang tar ut tanken, selvom det er en ganske easy affære. Jeg vil derimot holde et øye med det filteret.

bilde

Vannet fra tanken brukes utelukkende til vasking, mens drikkevann tar vi ut fra det armaturet til høyre.

bilde

Da hentes vann opp fra en tank som står inne i veggen her.

bilde

Foreløpig er det kjøpevann på tankene, men jeg ser ingen grunn til å kjøpe vann, så da blir det springvann siden.

Takk for hjelpen til dere alle. :thumbsup:

bilde

Ser ut som vanntanken er av aluminium ?

Ser ikke ut som det er noe mannhull for inspeksjon, men kanskje en "tanke" å lage et mannhull og lokk ellers blir det jo vrient å sjekke hva som er inni og evt. rengjøre effektivt.

Det som var i filteret så jo ikke ut som noe tillitsvekkende da :giggle:

Redigert av teerex (see edit history)

Ser ut som vanntanken er av aluminium ?

Ser ikke ut som det er noe mannhull for inspeksjon, men kanskje en "tanke" å lage et mannhull og lokk ellers blir det jo vrient å sjekke hva som er inni og evt. rengjøre effektivt.

Det som var i filteret så jo ikke ut som noe tillitsvekkende da :giggle:

Ja, vanntanken er nok i aluminium, og levert av samme firma som har levert dieseltanken. Jeg vet ikke med sikkerhet, men det kan jo hende at filteret ikke har vært rengjort på mange år. Jeg skal følge med.

Å lage mannhull er selvfølgelig en god ide, men røret inn er såpass stor dimensjon på at jeg tror jeg får inn en høytrykkspylerdyse der for rengjøring.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...