Zitt Startet 25.Mars.2015 Link til dette innlegget Startet 25.Mars.2015 Jeg oppsøker stadig nye krinkelkroker i båten. Under sengebunnen i kabinen sitter denne flotte pumpen, som leverer vann fra vanntanken som ligger helt fremme i baugen Uten at jeg vet hvorfor har den fått selskap av en liten puslete sak som sikkert har en funksjon, men hvilken funksjon? Er det et slags filter? I så fall virker det som om det virker! Er det slik at det er noe som bør rengjøres etterhvert? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 25.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2015 (redigert) Du må nok beskrive bedre det du lurer på i emnetittelen ellers blir fort tråden stengt. Det var mye rart inni den filtergreia. Har du ikke skrudd av lokket og sett hva som er der ? Slike filter pleier å være på lensepumper som ikke tåler harde og skarpe partikler, eller som her på ferskvannspumper for å hindre pussige ting ut av kranen. Har et slikt på min lensepumpe. Mulig at den tanken din er moden for en rens. http://www.amazon.com/SeaSense-50010253-P-In-Line-Strainer/dp/B00GGIISTU Redigert 25.Mars.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Zitt Svart 25.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2015 Jeg lagde denne tråden som en samletråd, fordi jeg lurer sikkert på tusen ting, og tusen tråder kan bli i meste laget. Blir tråden stengt så får den bli stengt. Jeg oppdaget filteret i dag, og så lurte jeg på om det var et filter og hva som eventuelt kunne befinne seg inni der. Kommer til å skru av lokket ved første/neste anledning. Muligens har jeg flere slike filter.....må på filterjakt jeg med andre ord! Sitér dette innlegget Link to post
Maruma Svart 25.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2015 Det filteret virker fint Zitt Ser ut til at det er en skrue i enden som holder glasset på plass, bare å gjøre rent og skru på plass igjen. Bare husk å ikke stramme skruen for hardt. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 25.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2015 Ja kanskje det burde være en tråd der man kan lure på alt mulig istedenfor å lage ny tråd/nytt emne til hvert spørsmål. Det var på en måte smart, for terskelen for å spørre om noe blir kanskje mindre enn om man må starte nytt emne hver gang. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Zitt Svart 25.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2015 (redigert) Det filteret virker fint Zitt Ser ut til at det er en skrue i enden som holder glasset på plass, bare å gjøre rent og skru på plass igjen. Bare husk å ikke stramme skruen for hardt. Ja, jeg så at det var en skrue der, men ville spørre ekspertisen først før jeg gikk i gang. På meg så det ut som om filteret hadde slukt et knekkebrød. Ja kanskje det burde være en tråd der man kan lure på alt mulig istedenfor å lage ny tråd/nytt emne til hvert spørsmål. Det var på en måte smart, for terskelen for å spørre om noe blir kanskje mindre enn om man må starte nytt emne hver gang. Kanskje det kan være lettere for meg å hjelpe andre også, når jeg vet hvor jeg har tilsvarende problemer lagret. Jeg kommer tilbake med rapport! Redigert 25.Mars.2015 av Zitt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 25.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2015 Eller så kan man bare bytte ! Men sikkert lett og gjøre rent også ! http://www.jula.no/catalog/fritid/bat-og-maritime-produkter/batpumper/tilbehor/vannfilter-650240/ Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 25.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2015 Ja, det har du jamen rett i, Dioden, men så er det det med Jula at de ligger 50km vekke, og da spørs det om jeg ikke må trø til med kost og vask! Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 26.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2015 Det er jo bare en rustfri metallsil inni så liten vits å bytte da. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Stjernen ! Svart 26.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2015 (redigert) Disse filterne er vel og få kjøpt de fleste steder,har til og med sett bensinstasjoner ha dem ! Men de er lette og gjøre rene så like greit. Men jeg ville tatt en titt inni tanken din,om jeg var deg. Kansje den også trenger en rens ! Redigert 26.Mars.2015 av Dioden ! (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 26.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2015 Det er ikke et filter i vanlig forstand men en sil. Så de byttes jo bare om de er ødelagt av en eller annen grunn. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Zitt Svart 26.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2015 Men jeg ville tatt en titt inni tanken din,om jeg var deg. Kansje den også trenger en rens ! Jeg skal ta et dypdykk i dette systemet og se hvordan det står til. Det er ikke et filter i vanlig forstand men en sil. Så de byttes jo bare om de er ødelagt av en eller annen grunn. Her ser det ikke akkurat ut som om silen er ødelagt, for det virker jo som om den har gjort jobben sin. Kanskje jeg klarer å ødelegge den når jeg gjør den ren. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 26.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2015 Har hatt slikt filter i flere av våre båter, funker fint og aldri lekk. Gjør som nevnt over skru ut skruen på toppen av "glasset", ta ut sila og gjør reint. Glasset tetter mot en O-ring i bunn. Altså ikkeno broblem å demontere og gjøre reint Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Arvid_A Svart 26.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2015 Jeg har et sånt "Jula-filter" som det er linket til i #7. Pleier å skru det fra hverandre og gjøre ren silen en gang i året. Det er stort sett små "kalkperler" som havner der. Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 26.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2015 Jeg takker for alle gode tips! Jeg ser på dette som ren plankekjøring, og regner med at jeg får "bestått" på "voksenopplæringen"! Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 26.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2015 Ja denne praktiske "prøven" består du med glans Zitt Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
NilsPils Svart 26.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2015 Jeg er spent på å få vite hva du fant i filteret. Hvis jeg har forstått det riktig, så er det noe som må ha kommet fra ferskvannstanken din. Da er det kanskje på tide å ta en titt i tanken også? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Sjøfare Svart 26.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2015 Og så er det sikkert greit med tom tank før filteret løsnes ;-) Ellers fyller du vel rommet der med vann. "Vann skal i all hovedsak være på utsiden av båten" var det en klok nabo i havna som oppsummerte :-) Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 26.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2015 Så er oppdraget utført. Filter/sil så slik ut da jeg fikk den ut. Ikke vet jeg hva dette består av, men det var ganske sprøtt og gikk lett i oppløsning da jeg da jeg skviste det mellom fingrene. Det var i grunnen bare å spyle vekk. Det ser jo ganske guffent ut, og vi skal ikke se bort fra at en ny epidemi er på gang. Mattilsynet og helseministeriet forlangte grundig rengjøring og da ble det seende slik ut og remontert. Jeg tror ikke at jeg i denne omgang tar ut tanken, selvom det er en ganske easy affære. Jeg vil derimot holde et øye med det filteret. Vannet fra tanken brukes utelukkende til vasking, mens drikkevann tar vi ut fra det armaturet til høyre. Da hentes vann opp fra en tank som står inne i veggen her. Foreløpig er det kjøpevann på tankene, men jeg ser ingen grunn til å kjøpe vann, så da blir det springvann siden. Takk for hjelpen til dere alle. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 26.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2015 (redigert) Ser ut som vanntanken er av aluminium ? Ser ikke ut som det er noe mannhull for inspeksjon, men kanskje en "tanke" å lage et mannhull og lokk ellers blir det jo vrient å sjekke hva som er inni og evt. rengjøre effektivt. Det som var i filteret så jo ikke ut som noe tillitsvekkende da Redigert 26.Mars.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Eureka Svart 26.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2015 Det der var smart opplegg for drikkevann. Er det bare en manuell håndpumpe? Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 26.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2015 Ser ut som vanntanken er av aluminium ? Ser ikke ut som det er noe mannhull for inspeksjon, men kanskje en "tanke" å lage et mannhull og lokk ellers blir det jo vrient å sjekke hva som er inni og evt. rengjøre effektivt. Det som var i filteret så jo ikke ut som noe tillitsvekkende da Ja, vanntanken er nok i aluminium, og levert av samme firma som har levert dieseltanken. Jeg vet ikke med sikkerhet, men det kan jo hende at filteret ikke har vært rengjort på mange år. Jeg skal følge med. Å lage mannhull er selvfølgelig en god ide, men røret inn er såpass stor dimensjon på at jeg tror jeg får inn en høytrykkspylerdyse der for rengjøring. Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 26.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2015 Det der var smart opplegg for drikkevann. Er det bare en manuell håndpumpe? Ja, manuell pumpe og slange ned i dunken. Kjempegrei ordning. Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 26.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2015 Det ser ut som om det er via dette filteret man tilsetter urinstein i ferskvannet. Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 26.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2015 ......eller kan det være dieseldyr på avveie, cosmic? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.