Jump to content

Zitt lurer på tekniske ting....!


Zitt

Recommended Posts

Hei ! Du er sikkert klar over det men grunnen til at denne ikke virker som den skal er jo at medbringeren (5) som løser ut kjettingen har blitt dratt ut av sporet den skal gå i og derfor låser hele prosessen.  Ref. siste bildet.

Mutteren er ikke links ! 

 

Du løsner vinge mutter og sentrerer medbringer.  sjekk at når du kjører ut så kommer det en bøyle under kjetting. om ikke så må medbringer flyttes i forhold til stoppere.

Lykke til !

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
  • 3 måneder senere...

Så var det vår tur til å få tett toalett.

Problemet er at toalettet ikke tømmes for vann og div. når vi spyler ned. Ting og tang passerte kvernen ved siste dobesøk, men toalettet ble deretter fyllt med vann. Hvor kan det da stoppe opp?

Når denne står i denne posisjonen skal varene sendes rett i havet, og.......

bilde

 

....i denne posisjonen går varene i septiken.

bilde

 

Kvernen suser og går, vann kommer inn, men altså ingening forsvinner igjen.

Hva kan være galt?

Selvfølgelig haster det å få løst dette siden vi er på tur, og nå er bleiene snart full. :giggle:

bilde

Link to post

Prøvde det, kvernen går, men ingenting av vannet forsvinner. Hvordan virker den kvernen egentlig? Er det selve knivbladene som får sendt ting videre.

Kvernen går tydeligvis og lager bevegelse i vannet, men ingenting går videre i sjøen eller til septik.

Kan det være tett i slangen mellom kvernen og til det y-krysset?

Redigert av Zitt (see edit history)
Link to post

Jeg øste alt vannet ut av doskålen, løsnet nederste slange, helte to kopper vann i skålen og trykket på knappen. Intet vann forsvant fra skålen,så det er nok der hunden er begravet.

Men hvorfor forsvinner ikke vannet så lenge kvernen går? Går ikke skovhjulet når knivene går?

Skal jeg løsne alle tre slangene inn og ut fra kvernen/pumpen og demontere den for å se om det er tett inni der, og er det mulig eller et lukket system?

bilde

Redigert av Zitt (see edit history)
Link to post

Hei!

Hvis utløpet ikke er tett er sannsynligvis plastimpelleren sprukket i festet mot akselen - slik at den slurer på drivakselen. Da må du i tilfelle kjøpe et rep.sett hvor bl.a ny impeller inngår!

Lykke til med (dritt)jobben!

Beklager at jeg forsvant plutselig, men jeg har vært her hele tiden. Det var internetten som forsvant.

Jeg har stor tro på akkurat det du mener, Svee!

Nå er vi 2-3timer hjemmefra, så vi stikker hjemom, fikser dassen og legger nye planer. Det er egentlig ikke verre enn det.

Jeg takker så mye for all hjelp!

Link to post

Utrolig hyggelig og snilt av deg, Pluto9!

Vi hadde noen pitstop på veien hjem fra Fitjar, og da vi kom til hjemmehavnen fikk vi ikke start på "Rolls Royce'n"(Saab 93 på folkemunne) til fruen. Mest sannsynlig startmotoren som har en dårlig dag. Om ikke det var nok hadde junior stukket av med noen boksøl jeg hadde i kjøleskapet, men huset hadde heldigvis ikke brent ned. :giggle:

Vi reiser ned i båten i morgen og da er det jo en sjanse for at jeg kontakter deg, Pluto9!

Link to post

Så var det altså igang med "drittjobben".

bilde

 

Vekk med dassen, av med tre slanger og av med motor. Jeg surret et tynt håndkle rundt slangene og helte på kokende vann fra vannkokeren, og da gled de greit av.

Jeg lot de lille stussen til høyre stå igjen da det var så vanskelig å komme til skruene med slange på.

bilde

 

Knivene ser bra ut og impeller/skovhjul ser bra ut.

bilde

 

Det var da jeg stakk skrujernet inn i den rørstumpen jeg lot stå igjen. Der traff jeg på noe mykt og jeg tenkte gummimembran, men det var noe som ikke stemte helt.

Jeg bestemte meg for å skru den av, og da kom synderen til syne. En god klump med papir hadde kilt seg fast bak membranen.

Jeg regnet med at det var årsaken alene, og monterte hele stasen igjen.

Nå er alt fryd og gammen igjen.

bilde

 

Fruen ble så glad at hun spanderte ny overmadras 180x200 i ett stykke. Vi er ikke mer storvokste enn at vi kan i praksis ligge hvilken vei som helst, med hodet mot f.eks. Brann Stadion eller for den sak skyld Mekka. Med andre ord har vi god nok plass selv i en 25 foter.

bilde

 

Gullepusevovene til Mosse får plass mellom oss.

Fruen ber meg gjøre oppmerksom på at det er jeg som er skyld i at strekken på laken og dyner/puter ikke holder Quality Hotel standard.

Tusen takk for all hjelp og tips i dosaken, og jeg håper at min erfaring kan komme andre til nytte.

Nå må jeg hvile Zzzzzzzz!!!

bilde

Link to post

Tusen takk, SoBo, og god sommer til dere også fra Mosse, gullepusevovene og meg! :yesnod:

Jeg synes ikke dojobben var så vrien eller vemmelig, men jeg tror jeg slapp billig unna. Slapp å gå så langt inn i materien, og godt å få se hva som rører seg inni der.

Jeg tar utfordringen med å prøve fremtvinge bedre vær, men akkurat har jeg forespørsler fra hele Nord-Europa. :giggle:

Link to post

Jeg hørte om en som bare hadde ofret noe geitost, det blir jo helt feil! :giggle:

Klart båtplassenvenner prioriteres, men de finnes jo overalt.

Sitter og planlegger tur i neste uke, for å besøke barnebarn. Ca 8 timer hver vei, og må tromme frem noe brukbart vær til den tid også. Det er mulig vi må låne litt vær av Navid i Troms.

 

Jeg tror det ordner seg greie gutter!

Redigert av Zitt (see edit history)
Link to post
  • 1 måned senere...

Jeg tenkte det var tid for oljeskift, og både olje og oljepumpe er i hus.

Jeg har forstått det slik at det er en fordel å pumpe når oljen er varm. Skal jeg ta meg en tur på fjorden eller sette en vifteovn ned i motorrommet?

Jeg bør jo prøve å unngå oljesøl, og er det en sjanse for at slangene hopper av i skjøtene. Bør jeg teipe de sammen i skjøtene for sikkerhet skyld?

Og til slutt; hvordan rengjør jeg slanger og pumpe lettest etterpå, og med hva?

bilde

Link to post

Til rengjøring av den pumpen der bruker jeg å suge opp litt avfetting fra en flaske. Da rengjøres slangene, og etterpå rister jeg hele beholderen.

Om du bruker avfetting som kan blandes ut med vann så er det enda bedre. Da er det bare å blande seg en liter, suge opp og riste rundt :-)

 

Oljeskift-prioriteringen din høres da fornuftig ut  :giggle: Minner meg om en kar "i nærleiken" som fulgte oljeskift intervallene på motorsykkelen sin ganske nøye.

Den brukte MC oljen gikk på bilen. Olja som ble skiftet ut på bilen gikk på gammel-traktoren. Traktoren brukte så mye olje at den ble ikke skiftet. Kun etterfyllt  :lol:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...