Knude Svart 19.April.2015 Link til dette innlegget Svart 19.April.2015 (redigert) Hei ! Du er sikkert klar over det men grunnen til at denne ikke virker som den skal er jo at medbringeren (5) som løser ut kjettingen har blitt dratt ut av sporet den skal gå i og derfor låser hele prosessen. Ref. siste bildet. Mutteren er ikke links ! Du løsner vinge mutter og sentrerer medbringer. sjekk at når du kjører ut så kommer det en bøyle under kjetting. om ikke så må medbringer flyttes i forhold til stoppere. Lykke til ! Redigert 19.April.2015 av Knude (see edit history) Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Zitt Svart 19.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2015 Takk, Knude! Jeg satser på at min logiske sans får litt hjelp når jeg har fått ting fra hverandre. Først og fremst er det å få løsnet mutteren. Fruen vil derimot på båttur nå i fineværet, så det skjer ikke noe i dag. Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 21.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2015 Så var det vår tur til å få tett toalett. Problemet er at toalettet ikke tømmes for vann og div. når vi spyler ned. Ting og tang passerte kvernen ved siste dobesøk, men toalettet ble deretter fyllt med vann. Hvor kan det da stoppe opp? Når denne står i denne posisjonen skal varene sendes rett i havet, og....... ....i denne posisjonen går varene i septiken. Kvernen suser og går, vann kommer inn, men altså ingening forsvinner igjen. Hva kan være galt? Selvfølgelig haster det å få løst dette siden vi er på tur, og nå er bleiene snart full. Sitér dette innlegget Link to post
.Snorre Svart 21.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2015 Du kan prøve å stenge kranen for vann inn, og se om du får tømt toalette da? Er det rent vann i skålen så ville jeg prøvd å pumpe rett på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 21.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2015 (redigert) Prøvde det, kvernen går, men ingenting av vannet forsvinner. Hvordan virker den kvernen egentlig? Er det selve knivbladene som får sendt ting videre. Kvernen går tydeligvis og lager bevegelse i vannet, men ingenting går videre i sjøen eller til septik. Kan det være tett i slangen mellom kvernen og til det y-krysset? Redigert 21.Juli.2015 av Zitt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
.Snorre Svart 21.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2015 Her ser du omtrent innholdet i kvernen: http://cdn.mystore3.no/cdn/250_250/nettbaat/0001_406.jpg "Skovlhjulet" skubber innholder etter at knivene har malt... Du kan løsne den nederste slangen på siste bilde, da skal du få innholdet i fanget hvis pumpen virker. (Ikke nødvendigvis en hyggelig opplevelse... Får du utløp da er det bare å stake mot septik eller sjø. Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 21.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2015 Jeg går løs på oppgaven med stor iver og glede, Pluto9! Takk for hjelpen så langt! Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 21.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2015 Jeg bruker slik stor sugekopp når det går tett.. og tett går det av og til? Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 21.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2015 (redigert) Jeg øste alt vannet ut av doskålen, løsnet nederste slange, helte to kopper vann i skålen og trykket på knappen. Intet vann forsvant fra skålen,så det er nok der hunden er begravet. Men hvorfor forsvinner ikke vannet så lenge kvernen går? Går ikke skovhjulet når knivene går? Skal jeg løsne alle tre slangene inn og ut fra kvernen/pumpen og demontere den for å se om det er tett inni der, og er det mulig eller et lukket system? Redigert 21.Juli.2015 av Zitt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
.Snorre Svart 21.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2015 Vannet må ha et sted å gå. Dersom slangen er tett bygger det opp trykk i slangen når du pumper. Kan du se om det er bevegelse i slangen når du starter pumpen? Prøv å løsne nederste slange... ha gjerne en liten bøtte el. Til å ta i mot det som evt kommer ut av slangen. Sitér dette innlegget Link to post
.Snorre Svart 21.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2015 Siden du ikke får pumpet til verken sjø eller tank vil jeg tro at det er propp i slangen mellom toalett og 3-veisventilen. Sitér dette innlegget Link to post
Svee Svart 21.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2015 Hei! Hvis utløpet ikke er tett er sannsynligvis plastimpelleren sprukket i festet mot akselen - slik at den slurer på drivakselen. Da må du i tilfelle kjøpe et rep.sett hvor bl.a ny impeller inngår! Lykke til med (dritt)jobben! Sitér dette innlegget Link to post
Maruma Svart 21.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2015 Skikkelig "dritt" med sånne problemer i ferien Zitt! Føler med dere, og håper det løser seg enkelt og greit. Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 22.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2015 Hei! Hvis utløpet ikke er tett er sannsynligvis plastimpelleren sprukket i festet mot akselen - slik at den slurer på drivakselen. Da må du i tilfelle kjøpe et rep.sett hvor bl.a ny impeller inngår! Lykke til med (dritt)jobben! Beklager at jeg forsvant plutselig, men jeg har vært her hele tiden. Det var internetten som forsvant. Jeg har stor tro på akkurat det du mener, Svee! Nå er vi 2-3timer hjemmefra, så vi stikker hjemom, fikser dassen og legger nye planer. Det er egentlig ikke verre enn det. Jeg takker så mye for all hjelp! Sitér dette innlegget Link to post
.Snorre Svart 22.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2015 Maritim pleier å ha deler til Tmc toalett i butikken. Hvis ikke har jeg et slikt sett liggende som du kan få låne. Her er split-tegning av toalettet: http://webserver.flak.no/vbilder/06612.pdf Lykke til med feilsøkingen. Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 22.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2015 Utrolig hyggelig og snilt av deg, Pluto9! Vi hadde noen pitstop på veien hjem fra Fitjar, og da vi kom til hjemmehavnen fikk vi ikke start på "Rolls Royce'n"(Saab 93 på folkemunne) til fruen. Mest sannsynlig startmotoren som har en dårlig dag. Om ikke det var nok hadde junior stukket av med noen boksøl jeg hadde i kjøleskapet, men huset hadde heldigvis ikke brent ned. Vi reiser ned i båten i morgen og da er det jo en sjanse for at jeg kontakter deg, Pluto9! Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 23.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2015 Så var det altså igang med "drittjobben". Vekk med dassen, av med tre slanger og av med motor. Jeg surret et tynt håndkle rundt slangene og helte på kokende vann fra vannkokeren, og da gled de greit av. Jeg lot de lille stussen til høyre stå igjen da det var så vanskelig å komme til skruene med slange på. Knivene ser bra ut og impeller/skovhjul ser bra ut. Det var da jeg stakk skrujernet inn i den rørstumpen jeg lot stå igjen. Der traff jeg på noe mykt og jeg tenkte gummimembran, men det var noe som ikke stemte helt. Jeg bestemte meg for å skru den av, og da kom synderen til syne. En god klump med papir hadde kilt seg fast bak membranen. Jeg regnet med at det var årsaken alene, og monterte hele stasen igjen. Nå er alt fryd og gammen igjen. Fruen ble så glad at hun spanderte ny overmadras 180x200 i ett stykke. Vi er ikke mer storvokste enn at vi kan i praksis ligge hvilken vei som helst, med hodet mot f.eks. Brann Stadion eller for den sak skyld Mekka. Med andre ord har vi god nok plass selv i en 25 foter. Gullepusevovene til Mosse får plass mellom oss. Fruen ber meg gjøre oppmerksom på at det er jeg som er skyld i at strekken på laken og dyner/puter ikke holder Quality Hotel standard. Tusen takk for all hjelp og tips i dosaken, og jeg håper at min erfaring kan komme andre til nytte. Nå må jeg hvile Zzzzzzzz!!! Sitér dette innlegget Link to post
.Snorre Svart 24.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2015 Flott at det ordnet seg. At tett toalett fører til ny overmadrass er jo en flott bonus. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 24.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2015 Bra du fikk kontroll på septiket. En drittjobb , men ofte ikke så avansert. Godt med god seng i båten. Fortsatt god sommer ønskes ifra mannskapet på Miss Bianca. Kan du tromme fram litt mer varme og sol Zitt? Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Zitt Svart 24.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2015 Tusen takk, SoBo, og god sommer til dere også fra Mosse, gullepusevovene og meg! Jeg synes ikke dojobben var så vrien eller vemmelig, men jeg tror jeg slapp billig unna. Slapp å gå så langt inn i materien, og godt å få se hva som rører seg inni der. Jeg tar utfordringen med å prøve fremtvinge bedre vær, men akkurat har jeg forespørsler fra hele Nord-Europa. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 25.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2015 Fra hele nordeuropa? Går ikke båtplassenvenner foran? En annen ting jeg gjorde feil og angrer på er: Ofret bare en geit i våres, skulle ha tatt to. ☀ Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Zitt Svart 25.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2015 (redigert) Jeg hørte om en som bare hadde ofret noe geitost, det blir jo helt feil! Klart båtplassenvenner prioriteres, men de finnes jo overalt. Sitter og planlegger tur i neste uke, for å besøke barnebarn. Ca 8 timer hver vei, og må tromme frem noe brukbart vær til den tid også. Det er mulig vi må låne litt vær av Navid i Troms. Jeg tror det ordner seg greie gutter! Redigert 25.Juli.2015 av Zitt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 1.September.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2015 Jeg tenkte det var tid for oljeskift, og både olje og oljepumpe er i hus. Jeg har forstått det slik at det er en fordel å pumpe når oljen er varm. Skal jeg ta meg en tur på fjorden eller sette en vifteovn ned i motorrommet? Jeg bør jo prøve å unngå oljesøl, og er det en sjanse for at slangene hopper av i skjøtene. Bør jeg teipe de sammen i skjøtene for sikkerhet skyld? Og til slutt; hvordan rengjør jeg slanger og pumpe lettest etterpå, og med hva? Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 1.September.2015 Link til dette innlegget Svart 1.September.2015 Ta deg en tur på fjorden for å varme opp oljen! Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Sjøfare Svart 1.September.2015 Link til dette innlegget Svart 1.September.2015 Til rengjøring av den pumpen der bruker jeg å suge opp litt avfetting fra en flaske. Da rengjøres slangene, og etterpå rister jeg hele beholderen. Om du bruker avfetting som kan blandes ut med vann så er det enda bedre. Da er det bare å blande seg en liter, suge opp og riste rundt :-) Oljeskift-prioriteringen din høres da fornuftig ut Minner meg om en kar "i nærleiken" som fulgte oljeskift intervallene på motorsykkelen sin ganske nøye. Den brukte MC oljen gikk på bilen. Olja som ble skiftet ut på bilen gikk på gammel-traktoren. Traktoren brukte så mye olje at den ble ikke skiftet. Kun etterfyllt Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.