rsakse Startet 26.Mars.2015 Link til dette innlegget Startet 26.Mars.2015 http://www.underskrift.no/vis.asp?kampanje=5449 Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 26.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2015 Ikke det at jeg tror det hjelper, men jeg har nå levert min underskrift. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
rsakse Svart 26.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2015 Jeg og, er enig tror ikke det hjelper. Men prøver man ikke så er det ihvertfall ikke håp. Sitér dette innlegget Link to post
lgboat Svart 26.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2015 Jeg har lukket båt over 8 meter og bruker vest når båten er underveis og jeg er på dekk/i åpen cockpit. Jeg gidder ikke bruke vesten når båten ligger stille. Hva er problemet med påbudet? At det skal være en menneskerett å dø i fart? Sitér dette innlegget Link to post
gsg Svart 26.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2015 Det er forsatt lov å være "idiot" i Norge. Det finnes forsatt folk som begynner og røyke i Norge selv om fakta forteller at det ikke er så lurt. For "dårer" er selv Gud fortapt.[ quote name=rsakse" post="1704054" timestamp="1427376482]Jeg og, er enig tror ikke det hjelper. Men prøver man ikke så er det ihvertfall ikke håp. Sitér dette innlegget Link to post
rsakse Svart 27.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2015 Loven er feil formulert. For det første bør det gjelde alle båter hvis det skal være påbud. Og så har vi RIB med 400 hk eller mer som er over 8 meter 70 knop ikke vest? Hvor er fornuften her. Så mener Fart, lavt fri bord og joller er et absolutt vest. Og de fleste som dauer detter i vannet enten fra land eller når de ligger under land. Og fylla har for det meste skylda. Veldig vanskelig å dette ut av en kogg eller snekke ol. i fart hvis en sitter i båten. Du får snart ikke lov til å tenke sjøl i Norge. Så staten bestemmer for deg. Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 27.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2015 "I fritidsbåt med lengde mindre enn åtte meter skal alle ha på seg egnet flyteutstyr ved utendørs opphold i båten når båten er i fart" er ikke det bare sunn fornuft? Husker min bestefar var hysterisk da det ble påbudt bruk av bilbelter i bil, i dag er det vel knapt noen med respekt for seg sjøl som er i mot det Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 27.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2015 Hva er målet? Få opp metergrensen, få inn andre kriterier, eller fjerne hele påbudet? Hadde glatt skrevet under om det er for å fjerne påbudet og la folk bestemme selv når vesten kan være av. Mange av protestene man leser her og i media kan fremstå som de kommer fra de med båter under 8 meter som mener det er urettferdig at de med større båter slipper unna istedenfor å argumenter mot selve påbudet eller få inn bedre kriterier. F.eks mørke, høy fart, joller osv. Selv synes jeg folk har blitt mer og mer flinke med vestbruken de senere årene. Har null tro på at de som velger å sette seg i en båt i fylla, gjerne nattestid gidder å bry seg med et vestpåbud uansett. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Dykker Svart 27.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2015 Samme her. Båt på 9,68 meter, hardtop. Bruker vest underveis og på dekk under gange. Sitér dette innlegget Link to post
Allegro27 Svart 27.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2015 Man må snart ha sertifikat for å hå lov til å gå på do i dette potetlandet. Jeg lever tydligvis veldig farlig, for jeg bruker ikke redningsvest når jeg ror i land fra moderskipet som ofte ligger på svai i min lille oppblåsbare båt som attpåtil har en dødlig kraftig motor på 4 hestekrefter som kan bringe jolla opp i plan. Kan til og med hende jeg bare ror ut for å hente mere øl så vi kan sitte å kose oss enda lenger på holmen. Også dette uten vest. Men jeg ser jo helt klart risikoen her. Ro 40 meter i påvirka tilstand uten redningsvest og manglende lanterne midt på natta. Hadde det blitt påbudt med redningsvest når promillen oversteg 1, hadde jeg gladelig brukt vest faktisk. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 27.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2015 Kanskje de lovgivende også har tenkt litt på at båter over 8meter stort sett utløser krav om båtførerprøve, slik at kompetanse og sikkerhetstenking står litt sterkere hos den gruppa, så at de gjennom valgte forutsetninger ivaretar de svake, barna våre. Eg ser også at noen utpeker seg til at de ikkje burde vert uten verge og altså hatt andre til å ivareta seg. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
ohm Svart 27.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2015 Det er forsatt lov å være "idiot" i Norge. Det finnes forsatt folk som begynner og røyke i Norge selv om fakta forteller at det ikke er så lurt. For "dårer" er selv Gud fortapt. Og selv om alle vet hvor farlig det er, så er det fortsatt mange som velger å være overvektige. Snakk om idioter... Er forøvrig enig med sap. Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 27.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2015 Nå kan vi endelig kalle hele Norge for Vestlandet. Gratulerer med dagen. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
lgboat Svart 27.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2015 Da har Båt-W gitt det eklatante bevis på hvor nødvendig(dessverre) det er med påbud. Av ymse slag. Sitér dette innlegget Link to post
rsakse Svart 30.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2015 Nei dude hvis det skal være et påbud om bruk av vest så skal det gjelde alle. Men ser ikke helt behovet for vest når jeg tøffer avgårde i min Hanto. Og hjelper lite med vest under fart når den ligger i båten etter at den er fortøyd, og noen drammer seinere tryner i sjøen. Det er nemlig der de fleste ulykker skjer. (fall fra land, båt, svømming) Og så har vi formuleringen flyteplagg. Hjelper også lite hvis det ikke er en ordentlig redningsvest som snur deg rett veg. Med tryne oppover og hode godt klar av vannet. Og så tilbake til fart, fribord og joller. Der skulle en lov truffet. Jeg vil selvfølgelig sjøl bestemme når jeg skal bruke vest. Og ingen får meg til å bruke vest i sommer på en godværsdag. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 30.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2015 Da har Båt-W gitt det eklatante bevis på hvor nødvendig(dessverre) det er med påbud. Av ymse slag. He,he.... Ja, for du vet bedre.? Sitér dette innlegget Link to post
lgboat Svart 30.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2015 He,he.... Ja, for du vet bedre.? Sitér dette innlegget Link to post
Vilma Benita Svart 30.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2015 (redigert) Hva er målet? Få opp metergrensen, få inn andre kriterier, eller fjerne hele påbudet? Hadde glatt skrevet under om det er for å fjerne påbudet og la folk bestemme selv når vesten kan være av. Mange av protestene man leser her og i media kan fremstå som de kommer fra de med båter under 8 meter som mener det er urettferdig at de med større båter slipper unna istedenfor å argumenter mot selve påbudet eller få inn bedre kriterier. F.eks mørke, høy fart, joller osv. Veldig presist beskrevet SAP. Og kanskje beviset på at våre politikere er smartere enn vi gir de kreditt for. Ved å vedta et påbud opp til 8 meter flytter de debatten fra å hanle om for eller mot vestpåbud til å bli en skyggediskusjon om metergrenser, rib'er, fart, lave fribord og annet tøys, og så blir det mindre støy om selve påbudet. Dessuten kan de om et par år påpeke at mange har argumentert for at loven bør være lik for alle, og vips så har vi påbud for større båter også. Og så blir det neste å påpeke at mange drukner ved fall fra båt i ro, mens de har rullet ut enten fiskesnøret eller snoppen, og dermed kom påbudet for båter som ligger stille. Slik vil det fortsette med gradvise innstramninger inn i evigheten. Mest sannsynlig uten at det gir færre drukningsulykker. Redigert 30.Mars.2015 av 4_Vinder (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh,SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder) Link to post
sap_2000 Svart 30.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2015 Just presis. Veldig bra skrevet 4-vinder :-) Nordmenn er vant til å bli tuktet enten det det er med åndsvake avgifter eller tullete lover. De som styrer vet meget godt at når befolkningens bjeller har sittet en stund i skrustikka går det helt fint å skru inn både en og to omdreininger i året uten at det blir ramaskrik. Det virker nesten som noen her lider av Stockholmsyndromet som applauderer et hvert forsøk på å innskrenke folks rettigheter til egne beslutninger uten å se hvor det bærer. Jeg liker ikke denne utviklingen... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Auskar Svart 2.April.2015 Link til dette innlegget Svart 2.April.2015 Har skrevet under. Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 2.April.2015 Link til dette innlegget Svart 2.April.2015 Så lenge man bare tar litt og litt,så går det seg til.Bruker vest,men er i mot påbud Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 3.April.2015 Link til dette innlegget Svart 3.April.2015 Nordmenn er vant til å bli tuktet enten det det er med åndsvake avgifter eller tullete lover. Fikk meg til å tenke på følgende utsagn: "Det er utrolig hva folk finner seg i av skatter og avgifter bare de blir vant til det" Erik Brofoss, finansminister 1945-47 Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 3.April.2015 Link til dette innlegget Svart 3.April.2015 Septiktømming i sverige engasjerer meir en signatur mot vestforbud. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
jørn Svart 3.April.2015 Link til dette innlegget Svart 3.April.2015 Om det dette er lovteksten, er det rom for mye tolkning: "I fritidsbåt med lengde mindre enn åtte meter skal alle ha på seg egnet flyteutstyr ved utendørs opphold i båten når båten er i fart". Hva er utendørs i en båt? Under kalesjen, på dekk?? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 3.April.2015 Link til dette innlegget Svart 3.April.2015 Just presis. Veldig bra skrevet 4-vinder :-) Nordmenn er vant til å bli tuktet enten det det er med åndsvake avgifter eller tullete lover. De som styrer vet meget godt at når befolkningens bjeller har sittet en stund i skrustikka går det helt fint å skru inn både en og to omdreininger i året uten at det blir ramaskrik. Det virker nesten som noen her lider av Stockholmsyndromet som applauderer et hvert forsøk på å innskrenke folks rettigheter til egne beslutninger uten å se hvor det bærer. Jeg liker ikke denne utviklingen... Ekstremt nedlatende holdning til Norges befolkning og hele det velfungernde systemet og staten Norge. At de norske statsborgerne finner seg "åndsvake avgifter" og "tullete lover" og har Stocholmssyndromet.... Har det falt deg inn at det er motsatt? At du og noen få til rett og slett er uenige med majoriteten. At majoriteten ikke syns lover og avgifter er "åndsvare og tullete"? At Norge er et fantastisk land å bo i for noen få heldig mennesker på denne jordkloden? ---- Noen få skramletønner som rakker ned på hele folket, nasjonen og landet, pluss at de rakker ned på landet og styringen i landet generelt. Er ikke vanskelig å tenke hva folk flest i Norge tenker om slike. Men folk flest har både høflighet og forstand til å ikke utbrodere. Også disse få må få sagt sitt. Ikke gå for langt i å idioterklære hele folket og hele landet. ---- Er det et forsøk på å få sympati for saken eller er det kun for å si at Norge er et drittland og alle (flertallet) som er uenig med dere få er en gjeng med idioter. Uansett, stang ut. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.