Jump to content

Underskriftskampanje mot påbudet om vest i båter under 8 meter

rsakse

Recommended Posts

Ja 8 m er feil, det burde stått " I ALLE ÅPENE BÅTER " er det påbudt å ha på redningsvest.

Vi har vell bare hatt 15 år på forandre holdningen våre til å bruke vest, som var å skvette vann på gåsa.

Hvis påbudet redder et liv, så er vel det vært  "ulempen" det er for noen  å ha på vest.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Ekstremt nedlatende holdning til Norges befolkning og hele det velfungernde systemet og staten Norge. At de norske statsborgerne finner seg "åndsvake avgifter" og "tullete lover" og har Stocholmssyndromet....

Har det falt deg inn at det er motsatt? At du og noen få til rett og slett er uenige med majoriteten. At majoriteten ikke syns lover og avgifter er "åndsvare og tullete"? At Norge er et fantastisk land å bo i for noen få heldig mennesker på denne jordkloden?

Har vel omtrent til gode å prate med både folk og båtfolk IRL som synes loven og dens utforming er fornuftig, så føler ikke at det kun er "jeg og noen få andre" som synes dette er helt på trynet. Det inkluderer forøvrig folk tilknyttet både RS og Politi. Men klart, i embets medfør er de programforpliktet til å si noe annet.

Hva folk som ikke setter sine bein i fritidsbåt mener etter at de har fått servert propagandaen fra pådriverne bak påbudet, tillegger jeg liten tyngde.

Det omkommer lang fler hvert år ifm bading og fall fra land og brygger. De som er genuint opptatt av å spare liv fremfor symbolpolitikk burde heller sette inn klutene der det monner eller rett og slett akseptere at det ikke er, og vil aldri bli 100% trygt å leve.

Og for ordens skyld så bruker jeg nesten alltid vest og blir ikke berørt av påbudet.

Synes forørvig folk generelt er blitt veldig flinke til å bruke flyteutstyr når man ser seg omkring. Og det helt uten et påbud.

Satser på at det ikke blir forbudt å gå i fjellet uten automatisk airbag og skredsøker en stund til.

God påske :-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Hmm ja.... helt enig. Jeg er faktisk svært usikker på om de som styrer vet nok om hva de styrer ift å ta beslutninger. Jeg føler det ofte er på sviktende grunnlag. Både dette vestforbudet - om man ser denne videoen med en harmløs snekke som brått bryter over til en vill RIB i høy fart, og ikke minst forbudet i Sverige om å tømme septik nærmere enn 12NM, når det er kunnskap om hvor lite dette påvirker ift andre utslipp. Minner om Jens sin anbefaling om diesel biler før han snudde et par år etter :smiley: . Kunnskapen var jo der hele tiden.

For meg er det like naturlig å ta på vest når båten skal ut på tokt som at jeg kler på meg når jeg står opp, og for mannskapet forøvrig er det også vest på. Samtidig finner jeg det like naturlig å være 3-500m fra land når septikktanken skal tømmes. Jada, jeg skal nok føye meg i Sverige ift lov og orden, men det er med en tanke om at jeg er usikker på om det som er vedtatt er vedtatt med et riktig data- og faktagrunnlag.

Pinkvin, med all respekt å melde, så minner du meg om en politiker med de tiradene du kommer med som tilsvar. Min opplevelse er at du rakker ned på andre, og at det virker som om det bare er du og ingen andre som har sett lyset og har forstått sammenhengen - både ift vest- og septikkforbudet. 

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Artig at så mange liker å sammenligne med å ha rett til å oppsøke skredutsatte områder, for deretter å forvente at en skokk med frivillige skal risikere liv og lemmer for å finne en etterpå, i tillegg til at storsamfunnet skal stille opp med fullskala redningsaksjoner etterpå. Ligger egoismen og flyter i overflaten? Ulykken i Sætre for noen få år (kollisjon båt brygge) siden trengte dykkere for å få opp sistemann / kvinne. Det her vel helt naturlig at noen skulle plukke opp folk som ikke flyter? Ulykken i Sætre for enda flere år (må vel være ca 20 år siden nå) siden (kollisjon båt-båt) krevde også dykkere. Men da hadde liket/likene ligget ganske "lenge" før de ble funnet og var godt påspist. Ikke noe morsomt syn for de som var med på dette. Men det er selvfølgelig slikt vi forventer at frivillige skal bruke tiden sin på og håndtere etterpå? For det byrdefulle flyteplagget er det jo selvfølgelig en rett å la ligge, og de som skal utøve dette skjønnet er jo selvfølgelig de som utøver det best? Men vi forventer som den naturligste ting i verden at andre skal rydde opp nå det går feil?

Redigert av nordan family 27 (see edit history)

Merkelig argumentasjon... De som faller fra brygge og forsvinner ned i dypet, skal de også bli liggende eller skal de hentes opp? Det er da beviselig mange som ville bli funnet enklere med bruk av vest ved vannkanten.

Eller skal de uten bilbelte ikke hjelpes på samme måte som de som bruker belte? Ev om du kjører for fort og krasjer, så skal redningsmannskapene vurdere om du skal få hjelp eller ikke?

Geir Lippestad sa det ganske treffende da han skulle vurdere om han skulle ta forsvarerjobben for ABB. Kona, som er sykepleier, sa til han at om ABB hadde kommet inn med skuddår på sykehuset så hadde jo ikke de vurdert om de skal hjelpe eller ikke. De hjelper uansett, det er deres etikk og verdier.

Hvis du som hjelpemannskap, frivillig eller proff, må vurdere om du gidder å hjelpe ut ifra hvem du møter, så er du kanskje i feil bransje....

Tror det hadde vært enklere med påbud med vest i en viss fart. Eller ALLE båter under 50' ?

Blir like dumt dette som å si, din lille spinkle Fiat panda som gjør 110kmt er påbudt å bruke bilbelte i men din store Audi Q7 som gjør 250kmt der er du fritatt fordi den er stor ??

Di fleste drikningsulykker skjer faktisk fra land og bading.

Regelen må skrives om !!!

Påbudet må ikke skrives om, men fjernes.

Dessverre så oppnåes bare en ting slik som det argumenteres her, regelverket kommer til å favne bredere. Hjelper det deg Gtir_man ?

Som SAP nevnte, sitter først ballene i skrustikka tåles en omdreining eller to til....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Ser ulykken i Sætre nevnes. I den som de fleste andre lignende ulykker var vel ingrediensene fyll og/ eller høy fart (i 5 knopssone) og mørke.

Har liten tro på at noen som allerede bryter alle reglene i boka samt sunn fornuft bryr seg en døyt om et vestpåbud.

Dette handler ikke om hvor vidt det er smart å bruke vest eller ikke. Det er hevet over enhver tvil og er noe de aller fleste i dag allerede gjør helt av seg selv uten påbud. Det finnes noen situasjoner hvor man kan la vesten ligge, og den vurderingen synes jeg voksne mennesker skal få lov til å ta selv.

Noen som tror en som velger å sette seg i båten i påvirket tilstand for å så kjøre fort i mørket, gjerne i 5 knopssone bryr seg om vestpåbud?

Enig med VannTro. Påbudet må ikke skrives om, men heller fjernes.

Mvh. SAP

Guest Avmønstret#

Tror det hadde vært enklere med påbud med vest i en viss fart. Eller ALLE båter under 50' ?

Blir like dumt dette som å si, din lille spinkle Fiat panda som gjør 110kmt er påbudt å bruke bilbelte i men din store Audi Q7 som gjør 250kmt der er du fritatt fordi den er stor ??

Det er jo ikke sånn at det er forbudt å ha på egnet flyteutstyr om båten er over 8 meter. Tror jeg har til gode å se feks folk i større RIB uten vest. Ser at det blir brukt en del bilder av store RIB i drittfart som et eksempel på at påbudet om egnet flyteutstyr for personer i båter under 8 meter er dumt. Men på bildene som er brukt så har alle ombord på vest! :-D Og enda rarere, det bildet hvor folk sitter i bar overkropp i ei tresnekke hvor fører av båten ikke har sjanse til å se at det svømmer en fyr i sjøen på styrbord side.. en temmelig farlig situasjon, veldig kjekt at en ikke har på seg egnet flyteutstyr da..?. Jeg ville ha vesentlig lettere for å hoppe i sjøen og hjelpe noen om jeg har vest på enn om jeg ikke har det.  

Og ditt eget eksempel. Hvilken bil vil du sitte i om du kræsjer, en Fiat Panda eller Audi Q7? Jeg skjønner hva du prøver å gi et eksempel på men eksempelet ditt viser det motsatte av hva du prøver å poengtere, på samme måte som bildene av folk med vest i store RIBer i en drittfart på sjøen. Ja de har vel til og med på godkjente redningsvester, langt utover hva loven krever. 

--------------------

Er det noe jeg ikke har skjønt siden det stadig vekk vises til eksempler som viser det motsatte av hva man prøver å få frem ifht 8 meters regelen? Eller tenkes det på en, for meg, uforståelig måte? 

---------------------

Hvor er logikken hvis de som er mot loven om egnet flyteutstyr når man eksplisitt argumenterer for at båter over 8 meter også trenger loven? Og når man viser til eksempler på båter som er over 8 meter hvor alle bruker vest? Samtidig så argumenterer man mot at det er så knølete på ulike måter å ha på seg en vest, men vil at flere skal gjøre det? 

Regjeringen ved departementet har argumentert greit for grensen. Tallene viser at det er flest ulykker fra småbåter. 

Er det en slik barnslig tanke om at "skal jeg så skal du"? Er det en barnslig rettferdighet som driver motstanderne mot egnet flyteutstyr til å kreve at folk i båter over 8 meter også skal ha egnet flyteutstyr? 

Det er vel slikt en kaller for furting når det er unger som gjør det. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)

Helt enig med deg Pinkvin. Hvis det først skal komme en lov så er en grense på lengde mest hensiktsmessig vil jeg tro (jeg tror, for det er ikke noe statistikk som viser om fart i tillegg kanskje hadde vært enda bedre).

Det er ikke noe argument MOT selve loven at de over 8 meter er fritatt for forbudet. Skulle den gjelde alle båtlengder hadde loven blitt enda mer meningsløs.

Jeg er i mot hele loven, uansett lengde på båt.

Kk

Bare en kommentar til Pinkvin,

Ref:

"Og enda rarere, det bildet hvor folk sitter i bar overkropp i ei tresnekke hvor fører av båten ikke har sjanse til å se at det svømmer en fyr i sjøen på styrbord side.. en temmelig farlig situasjon, veldig kjekt at en ikke har på seg egnet flyteutstyr da..?. Jeg ville ha vesentlig lettere for å hoppe i sjøen og hjelpe noen om jeg har vest på enn om jeg ikke har det. "

Har du noengang prøvd å svømme med oppblåsbar vest?

Neppe... Og redde noen i vannet med denne på?

are en kommentar til Pinkvin,

Ref:

Guest Avmønstret#

I ene båten, Ribben, ser vi mennsker som overoppfyller loven, bruker redningsvest og har det gøy i hva som ser ut som lovlige og hyggelige former. 

I den snekka ser vi folk uten noe flyteutstyr og noe som kan være en svært farlig situasjon. 

--------

Og det er ment å illustrere at den store båten også bør ha påbud om bruk av egnet flyteutstyr? 

Seilervest er fin å svømme i.

Litt værre å dykke med, dersom den stakkars sjelen som snekka kjører på går under...

Videre er seilervest lite egnet når man virkelig trenger vest, blir slått bevistløs etc. Ref. egnet flyteplagg.

Seilervest er heller ikke førstevalg i snekka på en fin sommerdag med sol og 30+. Blir fort litt varm da.

Hørte en uttalelse fra en eller annen i RS der det ble nevnt at det nå finnes undertøy med oppdrift. Har noen sett eller prøvd disse? :)

Hadde vært greit med en bokser som egnet flyteplagg..

Sent from my SM-G900F using Tapatalk

Så nå kan man risikere at politiet sjekker undertøyet vårt ,når man blir stoppet i kontroll på sjøen? :wink:

Kanskje de lovgivende også har tenkt litt på at båter over 8meter stort sett utløser krav om båtførerprøve, slik at kompetanse og sikkerhetstenking står litt sterkere hos den gruppa, så at de gjennom valgte forutsetninger ivaretar de svake, barna våre. Eg ser også at noen utpeker seg til at de ikkje burde vert uten verge og altså hatt andre til å ivareta seg.

Dette er noe av det verste jeg har lest. Uten at jeg skal begynne å bruke stygge kallenavn her, så må jeg si at denne holdningen er noe av det mest nedlatende mot den vanlige mann i båt eller på land, som jeg noen gang har hørt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...