Jump to content

Hvilken type BMC motor er dette? Ca 1980, se bilde.

Espedal7

Recommended Posts

Hei.

Søker hjelp av all denne dyktige kompetansen som finnes på dette forumet.

Har fått i hendene en båt med en eldre BMC, (mest sannsynlig rundt 80modell) og er veldig undrende på ytelse på denne.

Legger ved bilde av motoren i håp om at noen sitter med noe likt å kan gi meg litt mer kjøtt på beina :-)

På forhånd tusen takk.

bilde

Njaaa,,,,jeg støtter Ballard. 36 hk har vel oljepåfylling nærmere midten av toppdekslet mens Commander har det i bakre enden som på bildet. Har vel også 60 hk ved 3500 omd. og ca 50 hk ved lavere omd. Tror det var litt etter hvem som marineserte  dem. Fredrikstad motor (FM) var jo en av dem. Begge er å finne i dokumentarkivet her på BP.

• 2 måneder senere...

Trenger litt mere innformasjon om denne motoren. Skal hjelpe en ung herremann med sin første båt. Tengte jeg skulle spørre her før vi drog inn en dyr mekaniker.

Hva slags BMC motor er dette. Båteieren oppgir denne som 60HK. Båten er fra 1978 og da regner jeg med at motoren også er fra samme år. Eier vet ikke mer enn dette. Den svetter litt olje i forkant. Eier etterfyller ca 0.5L olje etter rundt åtte ti timers bruk, er dette et normalt oljeforbruk på disse eldre motorene, eller tyder det på lekkasje en eller annen plass. Motoren så veldigt fin ut til å være så gammel. Han har ikke selv gjort noe med motoren , og ikke kan han heller si hva tidligere eiere har gjort. Det kan heller ikke dokumenteres antall timer kjørt. Motoren sveiv fint på prøveturen vi hadde.

https://baatplassen.no/bildearkiv/54/54948/bmc_60_hk.jpg

Redigert av Onkel Lars (see edit history)

Er nok en 60 hk BMC eller 52 hk som noen også sier. Står sikkert mye om den om du søker litt på forumet, også i dokumentarkivet.

Svetter i forkant ??

Kan være pakningen på toppdekselet, men mest vanlig i bakkant da motor og olje heller bakover. På slike motorer har enkelte tendens til å trekke de to mutterene som holder toppdekselet for hardt til med det resultat at falsen på dekselet presses ut på sidene og sklir på utsiden av korkpakningen. Dekselet er jo bare blikk, og tåler ikke all verden, og da blir det lekkasje der.

Ellers er oljefilter helt fremme på styrbord side i motorrommet ofte et sted for lekkasje. Kjenn på undersiden av filterholder om det er olje. Både olje og dieselfilter kan lett byttes til nyere spin-on filtere.

Ellers så kan det være tetningsring rundt reimhjulet eller bak på svinghjul, eller bunnpannepakning. Kan jo være den brenner oljen også. Oljekjøleren kan det være, men da tror olja ville blitt hvit etter hvert.

Men en 1/2 liter olje på 8-10 timer kan vel tolereres på en så gammel traver, uten at det trengs å gjøres noe med. Den kan gå lenge bare den får 1/2 literen sin :smiley:

Det er en åpning i svinghjulshusets underkant rett foran giret. Kan jo legge en tørr pappbit under for å se om det drypper fra åpningen. Da er det tetningen til svinghjulet som lekker. Men obs, selv om det drypper på pappen kan det jo være et annet sted også da varm olje rennner lett, og vil kanskje dryppe her selv om lekkasjen er høyere oppe.

Dersom den brenner en del olje går det an å skifte gummitettingene rundt ventilstammene ganske enkelt. Slike gummitettinger kan bli sprukne eller romme,slik at de ikke er tettsittende mot ventilstammen lenger. Da siger det mer olje enn nødvendig langs ventilstammen ned i forbrenningskammeret og blir brent. Tettingene er billige, og kan skiftes uten å ta av toppen, bare med et par timers knoting og kun små mengder eksotisk språkbruk :) . Jeg har gjort det på min Captain, som nå lager mindre røyk enn før. Men hvis motoren ikke ryker, og den kvitter seg med oljen på annet vis, er det selvsagt andre tiltak som bør prioriteres. BMC'en er i hvert fall en veldig god og driftssikker motor, som bør få en ærlig sjangs til å gjøre jobben sin. Lykke til.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...