Espedal7 Startet 26.Mars.2015 Del på Facebook Startet 26.Mars.2015 Hei. Søker hjelp av all denne dyktige kompetansen som finnes på dette forumet. Har fått i hendene en båt med en eldre BMC, (mest sannsynlig rundt 80modell) og er veldig undrende på ytelse på denne. Legger ved bilde av motoren i håp om at noen sitter med noe likt å kan gi meg litt mer kjøtt på beina :-) På forhånd tusen takk. Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 26.Mars.2015 Del på Facebook Svart 26.Mars.2015 Ser ut som en BMC kaptein. Men ta det med en klype salt. Søk på youtube du Sitér dette innlegget Link to post
Svensk Svart 26.Mars.2015 Del på Facebook Svart 26.Mars.2015 Vad står det på skylten som sitter på ventilkåpan? Sitér dette innlegget Link to post
Ballard Svart 26.Mars.2015 Del på Facebook Svart 26.Mars.2015 Den motoren der likner veldig på en jeg kjøpte hos Joros i Stvg 1977. Det var en BMC, 52 - 60 hk. En slitesterk og god motor, tror den var 2,5L, men er usikker der. Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 27.Mars.2015 Del på Facebook Svart 27.Mars.2015 Ballard. Du mener en Commander? 50 hk. Har mere tro på en Kaptein på 36hk Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 27.Mars.2015 Del på Facebook Svart 27.Mars.2015 Njaaa,,,,jeg støtter Ballard. 36 hk har vel oljepåfylling nærmere midten av toppdekslet mens Commander har det i bakre enden som på bildet. Har vel også 60 hk ved 3500 omd. og ca 50 hk ved lavere omd. Tror det var litt etter hvem som marineserte dem. Fredrikstad motor (FM) var jo en av dem. Begge er å finne i dokumentarkivet her på BP. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 27.Mars.2015 Del på Facebook Svart 27.Mars.2015 Hei, det er bmc commander 2.52 ltr. Ca 50 hk 1.5 ltr har dieselpumpe stikkende ut fra blokka, heter bmc capitan Sitér dette innlegget Link to post
Ballard Svart 27.Mars.2015 Del på Facebook Svart 27.Mars.2015 Når jeg så bildet, var det Commander 52 hk , som rant meg i hu. 60 hk ved 3500 om var også nevnt. Motoren gikk fint for 3-4 år siden i hvert fall. Sitér dette innlegget Link to post
osa Svart 28.Mars.2015 Del på Facebook Svart 28.Mars.2015 ....slik ser i hvert fall en 1,5 captain fra 80-tallet ut.. Sitér dette innlegget Link to post
Onkel Lars Svart 28.Mai.2015 Del på Facebook Svart 28.Mai.2015 (redigert) Trenger litt mere innformasjon om denne motoren. Skal hjelpe en ung herremann med sin første båt. Tengte jeg skulle spørre her før vi drog inn en dyr mekaniker. Hva slags BMC motor er dette. Båteieren oppgir denne som 60HK. Båten er fra 1978 og da regner jeg med at motoren også er fra samme år. Eier vet ikke mer enn dette. Den svetter litt olje i forkant. Eier etterfyller ca 0.5L olje etter rundt åtte ti timers bruk, er dette et normalt oljeforbruk på disse eldre motorene, eller tyder det på lekkasje en eller annen plass. Motoren så veldigt fin ut til å være så gammel. Han har ikke selv gjort noe med motoren , og ikke kan han heller si hva tidligere eiere har gjort. Det kan heller ikke dokumenteres antall timer kjørt. Motoren sveiv fint på prøveturen vi hadde. https://baatplassen.no/bildearkiv/54/54948/bmc_60_hk.jpg Redigert 28.Mai.2015 av Onkel Lars (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 29.Mai.2015 Del på Facebook Svart 29.Mai.2015 Er nok en 60 hk BMC eller 52 hk som noen også sier. Står sikkert mye om den om du søker litt på forumet, også i dokumentarkivet. Svetter i forkant ?? Kan være pakningen på toppdekselet, men mest vanlig i bakkant da motor og olje heller bakover. På slike motorer har enkelte tendens til å trekke de to mutterene som holder toppdekselet for hardt til med det resultat at falsen på dekselet presses ut på sidene og sklir på utsiden av korkpakningen. Dekselet er jo bare blikk, og tåler ikke all verden, og da blir det lekkasje der. Ellers er oljefilter helt fremme på styrbord side i motorrommet ofte et sted for lekkasje. Kjenn på undersiden av filterholder om det er olje. Både olje og dieselfilter kan lett byttes til nyere spin-on filtere. Ellers så kan det være tetningsring rundt reimhjulet eller bak på svinghjul, eller bunnpannepakning. Kan jo være den brenner oljen også. Oljekjøleren kan det være, men da tror olja ville blitt hvit etter hvert. Men en 1/2 liter olje på 8-10 timer kan vel tolereres på en så gammel traver, uten at det trengs å gjøres noe med. Den kan gå lenge bare den får 1/2 literen sin Sitér dette innlegget Link to post
Onkel Lars Svart 29.Mai.2015 Del på Facebook Svart 29.Mai.2015 (redigert) Tusen takk for hjelpen. Eg skreiv litt feil, den svettet i bakkant. Eg ska ner i mårå å sjekka de tingene du nevner. Den 1/2 literen e viktige...men det er og viktig at den havner på rett plass der den gjør mest nytte for seg. Redigert 29.Mai.2015 av Onkel Lars (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 29.Mai.2015 Del på Facebook Svart 29.Mai.2015 Det er en åpning i svinghjulshusets underkant rett foran giret. Kan jo legge en tørr pappbit under for å se om det drypper fra åpningen. Da er det tetningen til svinghjulet som lekker. Men obs, selv om det drypper på pappen kan det jo være et annet sted også da varm olje rennner lett, og vil kanskje dryppe her selv om lekkasjen er høyere oppe. Sitér dette innlegget Link to post
Grimme Elling Svart 30.Mai.2015 Del på Facebook Svart 30.Mai.2015 Dersom den brenner en del olje går det an å skifte gummitettingene rundt ventilstammene ganske enkelt. Slike gummitettinger kan bli sprukne eller romme,slik at de ikke er tettsittende mot ventilstammen lenger. Da siger det mer olje enn nødvendig langs ventilstammen ned i forbrenningskammeret og blir brent. Tettingene er billige, og kan skiftes uten å ta av toppen, bare med et par timers knoting og kun små mengder eksotisk språkbruk :) . Jeg har gjort det på min Captain, som nå lager mindre røyk enn før. Men hvis motoren ikke ryker, og den kvitter seg med oljen på annet vis, er det selvsagt andre tiltak som bør prioriteres. BMC'en er i hvert fall en veldig god og driftssikker motor, som bør få en ærlig sjangs til å gjøre jobben sin. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.