Jump to content

Hvor mye kjetting er det realistisk å dra opp for hånd?

EiSvIn

Recommended Posts

På den nye båten er det bare en ankerrulle i hekken, og siden vi har planer om å ligge litt på svai trenger vi en litt bedre krok med litt kjetting i bauen. Men hvor lang kjetting er det realistisk at man klarer å dra opp for hånd når man har en 15 kg krok hengende på? Jeg ser at "ferdige" løsninger har tau + 5 meter kjetting (8 mm). Jeg syntes dette høres litt snaut ut, helst skulle jeg ha hatt alt som kjetting - men 50 meter kjetting + 15 kg krok er det vel neppe noen i min omgangskrets som klarer å dra opp fra en gjørmebunn. Men hvor mye tenker dere er realistisk å få opp? Jeg har dessverre ikke noen vinsj, og er usikker på om jeg får det heller så det er håndmakt som gjelder.

Det avhenger mye av hvilken dybde du slipper ankeret og om hvilket drag det måtte være i båten.

Er dybden ca. 3 m, helt stille uten drag i båten, så blir det jo bare 3 meter kjetting å løfte fra bunnen.

Er dybden derimot 15 meter så blir belastning på rygg og never en helt annen!

Spar ryggen og kjøp winch, eller begrens ankringsdybde til minimum !

:smiley:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Vi ligger..og har ligget veldig mye på svai. 5 meter kjetting holder lenge for oss. Har brukt litt forskjellige ankere, og har man et moderne anker og god bunn er man ikke så avhengig av kjetting hele veien er min erfaring. Med et dårlig anker og eller dårlige bunnforhold er kjetting helt klart å foretrekke da tyngden av kjettingen er med på å skape hold. Har heller ikke vinsj. (Båt:36 fot/5000kg)

feil er dybden 3 meter så blir det 9 mter å dra opp lengden tau eller kjetting skal være 3 ganger dybden

Teskjeversjonen:

Ved flatt hav, og uten drag i båten, så vil mesteparten av kjettingen ligge på bunnen. Når du da drar kjettingen så løfter du vekten av kjettingvekten av dybdelengden - oppdrift av den fortrengte væskemengden av dybdelengden + vekten av kjettinglengden som måtte være mellom hendene dine og ned til havflaten!

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Jeg drar for hånd. 15 kg rockna i enden. Har 5 m kjetting, resten ankertau. Går helt fint. Kjører frem (kona) mens jeg tar inn. Rett over setter jeg fast, kona kjører frem til det løsner, og så tar jeg inn resten.

Det er kun denne resten som krever krefter. Altså dybden. Jeg merker god forskjell på 5 og 10 meter dybde, for å si det sånn. Men det går greit, selv når halve bunnen i mudder følger med av og til.

Obs : jeg bruker 10 kg daumann i tillegg. Den drar jeg opp før jeg begynner prosessen over.

Har ligget fint på dette oppsetet i stiv kuling, ikke flyttet en meter. Seilbåt, 32 fot.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Men hvor mye tenker dere er realistisk å få opp?

Vi har hatt en båt i dykkerklubben med 15 kg Bruce og 10 meter 10mm kjetting (2 x 5 m fra BT sjaklet sammen). Det gikk greit å dra, men det var noen som syntes det var tungt, så dette er nok i grenseland for folk flest. Men det er jo stor forskjell på hvor stor "Hulk-faktor" folk har :giggle:  En dag jeg kom ned i båten var det noen som hadde tatt bort den ene 5-meter lengden med kjetting... Dette var et anker vi brukte på ulike dybder, fra 2 til 30 meter. Men det skal også sies at det alltid var med flere som kunne dele på å hale i tampen :smiley:

Jeg setter smertegrensen for å dra opp ankeret for hånd ved ca 10 meters dybde. 17 kg CQR med 8mm kjetting hele veien. Jeg kunne nok klart mer enn dette, men da begynner det å bli ubehagelig tungt, spesielt hvis vi er nødt til å slippe anker på nytt fordi vi kom for nære en annen båt, land el.l. Båttypen har minimalt å si, og hvor mye kjetting man har ute betyr heller ikke noe. Det eneste som begrenser hva du kan dra opp er vekten av ankeret, type kjetting og vanndybden (forsåvidt også avstanden mellom deg og vannflaten, men den er vel noenlunde lik for alle)  

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Jeg har 15kg Bruce, 5 meter kjetting og ofte laaangt tau når jeg ligger på svai. Som de andre her, synes jeg det går greit å dra dette når jeg seiler solo, men det er nær grensen for hva som er behagelig å dra opp for en utrent person. Jeg har overhodet ingen installasjon for bauganker og drar tauet rett oppover, hengende over rekka. Med en ankerrulle kunne jeg dratt det horisontalt, eller til og med brukt en av vinsjene på masta. Da hadde det nok gått greit å dra 25kg + 10m kjetting.

Det som nevnes angående dybden er jo også veldig relevant, om det er 5 meter dypt og du har 40 meter kjetting ute, drar du jo bare vekten av 5 meter kjetting. Den kjettingen som ligger på bunnen, merker du ingenting til, hvis du har flyttet båten slik at du står rett over ankeret.

Dersom man er to eller tre ombord, kan man selvfølgelig håndtere mye tyngre ankere, og også lengre kjetting.

Redigert av H80 (see edit history)

Snakker du om hel kjetting eller på enden av et tau? 15 kg anker og 8 mm kjetting burde ikke være noe problem, men det må hjelpes til med motorkraft, du kan ikke dra bpten.

Et triks noen har ordnet seg på større båter og med som backup for eventuell feil på vinsjen i baugen er en eller to tamper med kjettingkrok i enden like lang som båten. Da kan kjettingen dras opp med genoavinsjen, men det vil jo slite på og grise til dekket. , baugrulle og kjettinglås (? Sån at kjettingn ikke dratter ut igjen når men skifter grep) kan hjelpe. Hvis man rigger til dette litt mer permanent og øver seg kan sikker dette brukes utover nødsituasjon.

feil er dybden 3 meter så blir det 9 mter å dra opp lengden tau eller kjetting skal være 3 ganger dybden

Riktig lengde er avgengig sv flere parametre, og i riktig dårlig vær kan 10 g dybden være riktig. 3g er ofte for lite. Jeg legger alltid ut max så lenge det er plass, men har el. vinsj.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...