Jump to content

Epoxy som ikke tåler vann?

Lars H.

Recommended Posts

Hei.

Skulle forsegle noen elektonikkdeler i en klump Epoxy (størrelse halv fyrstikkeske),

så jeg fant frem en eske med lim og herder. Det var av merke Casko og het "Strong Epoxy".

Jobben gikk greit den, men så leste jeg litt på bruksanvisningen

(etter at jobben var gjort altså :blush:), og hva leser jeg der?

"Tåler fukt (dog ikke konstant vannpåvirkning)"! :cryin:

Jeg trodde all epoxy var temmelig vanntett jeg da.

Bilde

Bilde

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg brukte en gang Araldit standard for å lime fast noen trebiter på handtaket til en paddelåre. Åra ble lakkert etter alle kunstens regler og så fin ut. En gang ble handtaket liggende i vann natten over og om morgenen kunne jeg observere at bitene lå å fløt for seg selv. Her var det dårlig med vannfastheten ja.

Den gangen Araldit slo ned som stoffet som limte alt med høy spesifikk styrke, brukte vi det i forbindelse med liming på trebåter under vann. Det gikk meget dårlig. Selv på luker og lakkerte detaljer utvendig ble det ingen stor suksess. Vi gikk tilbake til Aerolite, et lim som den gangen i hvert fall hadde lav spesifikk styrke. Passningene måtte være tilsvarende gode.

Skal elektronikkdelene ligge innendørs, vil det vel holde. Selv om det er i båt.

Hei.

I denne jungelen skal en tydeligvis lese bruksanvisningen FØRST for en gangs

skyld. Bildet under er fra tilsvarende lim fra Araldite/Bostik. Det tåler både

vann og litt til! Men om det er vanntett, står det ingenting om.

Det står forresten ikke at det er et Epoxy-lim heller!

Bilde

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...