Sjømann1 Startet 27.Mars.2015 Del på Facebook Startet 27.Mars.2015 Hei Jeg er ny her inne, medlem nå idag. Håper mitt innlegg havner i rett forum, og mye mulig dette har vært som innlegg og diskutert før, men.... Vurderer nå bytte til skjærgårdsjeep, med utenbordsmotor, og trenger hjelp til valg av motor. Størrelsen vil være mellom 115, og 150hk, årsmodel ifra 2007 til 2014. Idag vurderer jeg 2 båter- den ene med Mercury (saltwater) 150hk, 07mod og Suzuki 150hk 2010. Mere detaljert enn dette vet foreløpig ikke. Positivt negativt med nevnte Mercury? fint om noen her inne har gode råd eller erfaringer. Sandnes :) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 27.Mars.2015 Del på Facebook Svart 27.Mars.2015 (redigert) Mercury har både 2 og 4-taktsmotor i 150 hk-klassen. Faktisk 3 forskjellige modeller de senere år. Optimax 2-takt, Verado 4-takt og den nye F150 4-takt som ble testvinner da den kom for et par år siden. Saltwater høres kanskje ut som en Optimax ? Veldig bra motor men den støyer noe mere enn 4-takterne. Men den har V6-motor og noen vil synes at lyden er tøff. Redigert 27.Mars.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Sjømann1 Svart 27.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2015 Takk for svar. Mye mulig du har rett at det kan være en Optimax. Har vel hørt det med lyd/støy før ja. Mener jeg leste et sted om problemer med kjølesystem på Mercury... men aner ikke om tilfelle ller hvilke model eventuelt. :) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 27.Mars.2015 Del på Facebook Svart 27.Mars.2015 (redigert) Eneste nyere Mercury med påskriften "SaltWater" jeg har sett er Optimax. Salg av ordinære 2-taktere ble vel stanset i 2006 pga. miljøkrav, så pass iallefall på at det er en Optimax og ikke en vanlig 2-takt EFI SaltWater fra før 2007 for det vil du helst ikke ha Redigert 27.Mars.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Sjømann1 Svart 27.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2015 Det skal jeg notere ja :) Fin info, takk. :) Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 27.Mars.2015 Del på Facebook Svart 27.Mars.2015 Mercury optimax v6 (135 og oppover) har en svakhet med coilene, har ikke hørt om kjøleproblemer. Bytter selv fra optimax 115 til mercury f150 til denne sesongen. Bytter for å få ned støy på marsjfart og litt oljerøyk på sakte fart. Av de to motorene hadde jeg valgt Suzuki, men med riktig stell er vel alle dagens motorer bra. Vil valg største godkjente motor til båten. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 27.Mars.2015 Del på Facebook Svart 27.Mars.2015 Begge er vel bra, men optimax 150 bråker mere enn normalt, så det kan bli plagsomt. Suzuki 150 hk er en nydelig motor som går meget pent og stille. Men det er så klart smak og behag. Optimax er kanskje litt sprekere? Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
PerUlv Svart 27.Mars.2015 Del på Facebook Svart 27.Mars.2015 (redigert) Har brukt både merc og suzuki. Synes Merc motoren støyet mye. Var litt vanskelig å prate på marsjfart. Har nå Suzuki DF150. Vil bare si at DF150 er en fantastisk stillegående motor både på tomgang og marsjfart. Den har stort sylinder volum og mye kraft. DF150 var for meg et godt kjøp, og det er en motor jeg vil anbefale. Min ble kjøpt ny i 2013. Men jeg kan ikke si hvilken motor som er best objektivt sett. Redigert 27.Mars.2015 av PerUlv (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 28.Mars.2015 Del på Facebook Svart 28.Mars.2015 Støy er jo et relativt begrep, der høres ut som enkelte vil ha det til som om Optimax ligger på et støynivå på linje med en motorsag uten eksospotte, det er jo ikke tilfelle. Optimax'en har et støynivå som ligger litt over en 4T motor og lyden har en litt annerledes karakter. En 4T bråker også når den får litt turtall, det er på sakte fart den er relativ støysvak. Du får et betydelig bedre dreiemoment på Optimax kontra en 4T motor, dette kan være greit å ha med mye last ombord i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Sjømann1 Svart 28.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mars.2015 Takk for alle svar og tips. Jeg har sendt mail til selger og bedt om mere info angående type motor... og vedlikehold/rep. ... Sitér dette innlegget Link to post
Sjømann1 Svart 30.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars.2015 Mercury 150, 2005, 2-takt..... Er det slik at den bør styres unna? Her stiller jeg helt blankt selv.... Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 30.Mars.2015 Del på Facebook Svart 30.Mars.2015 (redigert) 2-takt ja, men Optimax 2-takt nei (trenger ikke styres unna). Redigert 30.Mars.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Sjømann1 Svart 30.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars.2015 Ok. Jeg vet ikke om det er en Optimax eller ikke. Fikk ikke opplyst at det var det hvertfall. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 30.Mars.2015 Del på Facebook Svart 30.Mars.2015 (redigert) Har du ingen bilder ? Det er nesten som natt og dag om det er optimax eller ikke, forbruksmessig men også støy og eksosmessig. Redigert 30.Mars.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
glalaks Svart 30.Mars.2015 Del på Facebook Svart 30.Mars.2015 Prøv den først. Jeg synes den støyer litt vell mye på lav fart. Den har fin lyd som jeg også liker, men litt mye når man kjører rundt med barn og slapper av i sola. Men det er ikke så ille heller. Kommer an på hva man er vant med.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Sjømann1 Svart 30.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars.2015 Ja, bør prøve før kjøp, men er et stykke avstand til der selger er.... Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 30.Mars.2015 Del på Facebook Svart 30.Mars.2015 (redigert) full gass Redigert 30.Mars.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Sjømann1 Svart 30.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars.2015 Det er nok lik denne ja :) Takk Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 30.Mars.2015 Del på Facebook Svart 30.Mars.2015 Det er mange som sverger til 2 takt. Og har inntrykk at Optimaxen funker bra. Men hver gang det kommer en slik inn I havnen er jeg lykkelig jeg ikke har en slik bråkebøtte. Sitér dette innlegget Link to post
Sjømann1 Svart 30.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars.2015 Selger opplyser nå at det er en Optimax 2-takt.... :) Sitér dette innlegget Link to post
Sjømann1 Svart 30.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars.2015 Ja, er litt usikker med dette med støy ja..... Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 30.Mars.2015 Del på Facebook Svart 30.Mars.2015 (redigert) Kommer nok ann på bruken. Skal du ut og gasse, så er nok Optimaxen bra. Men er det kosekjøring med kvinnfolk og barn, med en del kjøring I lav fant, så ville jeg valgt 4 takt. Men det er nå min erfaring. Redigert 30.Mars.2015 av Sørlandet2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 30.Mars.2015 Del på Facebook Svart 30.Mars.2015 (redigert) Ville ha prutet masse på båten, og så solgt eller byttet inn motoren og fått montert den relativt nye Mercury F150 3,0 liter 4-takter som har fått mye skryt Og den veier bare 10 kg mere enn Optimaxen. Redigert 30.Mars.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Sørlandet2 Svart 30.Mars.2015 Del på Facebook Svart 30.Mars.2015 Ville ha prutet masse på båten, og så solgt eller byttet inn motoren og fått montert den relativt nye Mercury F150 3,0 liter 4-takter som har fått mye skryt Og den veier bare 10 kg mere enn Optimaxen. Flott motor den nye 150 hk en.Men tror du det blir særlig god økonomi å legge på 150000 på en 8 år gammel båt? Syns det høres dyrt ut. Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 30.Mars.2015 Del på Facebook Svart 30.Mars.2015 Er det ikke greit å ha litt motorlyd da? en potent V6 er jo som musikk i mine ører isteden for en steril 4T rekkefirer. Men det er min mening. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.