Teerex Svart 30.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2015 (redigert) Vet ikke helt hvor Sørlandet2 fikk det tallet 150.000 fra, det blir nok godt under 100.000. Flere forhandlere på finn.no tar kr 113-115.000 for den nye motoren. Den gamle er vel verd omkring 40.000 pluss/minus avhengig av timetall osv. Kanskje noe mere. Altså et mellomlegg på ca 70-75.000 i første omgang + evt. montering og andre nødvendige kostnader. Båt blir vel aldri så veldig god økonomi, men det handler jo om båtgleden og bruksgleden. Det blir iallefall vesentlig lettere å selge båten om noen år med en slik testvinnende 4-takter enn en tilårskommen Optimax. Men om man ikke tenker å beholde båten lenge og/eller bruke den mye så er det naturligvis ingen lys idé. Men mellomlegget idag vil bli noe mindre enn for f.eks. et år siden da en ny 150 hk var belagt med ca kr 30.000 mere i avgifter enn idag. Dessuten er denne motoren av de rimeligste 150 hk på markedet idag. Egentlig et kupp. Her er de tre Mercury 150 hk-variantene testet mot hverandre for et par år siden. Optimax, Verado og Fourstroke. Den nye F150 Fourstroke/EFI har f.eks. best toppfart http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/test-3-x-mercury-150-hk-high-tech-mot-totakter Lurer nesten på om de har blandet Verado og F150 tallene noe, for i en annen test med flere motorer var det Verado som hadde høyere forbruk i forhold til F150. Noe som rimer bedre med erfaringer og andre tester. Den ble iallefall best i testen her fra 2012 mot alle konkurrentene http://www.klikk.no/motor/baat/article795779.ece "Når vi tar med alt i beregningen, er det Mercury F150 EFI som fremstår som det beste valget. Nyheten fra amerikanerne er ikke like high-tech, motormessig, som noen av konkurrentene, men den er både raskere, stillere og mer drivstoffgjerrig enn de fleste andre i testen. I tillegg er den billigst i innkjøp samt har en hel del smarte finesser i utstyrslisten som konkurrentene mangler." Redigert 30.Mars.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Sørlandet2 Svart 31.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2015 Ja ser jeg bomma på pris på den nye 150 hk. God pris på den. Selv om jeg syns ditt regnestykke var en smule oppreist. Har en tendens å komme tillegg ved bytte. Arbeid og alt. Lykke til med båtkjøp. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 31.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2015 (redigert) Ja jeg nevnte jo evt. montering og andre kostnader men det trenger ikke bli så mange tusenlapper. Demontering/montering kan mange gjøre selv, iallefall til en viss grad. Men det koster ikke en formue å få det gjort heller, og det forenkler jobben en del når det allerede står en motor av samme merke og ytelse på hekken. Jeg fikk 60.000 for min "gamle" 2008 Honda 90 i fjor høst, men den var gått bare 150 timer. Er jo ikke sikkert denne Optimaxen har gått så mye mere. Og den er jo drøyt 50% sterkere men bare 30 kg tyngre. Redigert 31.Mars.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Kiekhaefer Svart 31.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2015 Folkens! " Sjømann1" er i markedet etter en bruktbåt med utenbordsmotor og vil ha tips om både båt og motor og ikke en diskusjon om motorbytte. Jeg går ut ifra att han vil ha en båt med en fungerende motor som har mange år med levetid igjen. En Optimax eller en Suzuki i fra 2005-2012 er like økonomisk i drift som en helt ny motor, er en motor godt vedlikeholdt så varer den lenge. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 31.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2015 (redigert) Ja men siden dette med om man blir happy med Optimax 150 eller ikke var så diskutabelt, så er det jo greit med innspill om alternativer som øker båtgleden. Ingenting er som å ta i bruk en fabrikkny motor mot et, for noen iallefall, "overkommelig" mellomlegg Redigert 31.Mars.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Sjømann1 Svart 31.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2015 Jeg er fornøyd og takknemlig for alle innspill og råd jeg kan få. Og da jeg er ny her inne, så er det veldig fint å få med seg at flere gir svar og råd. En ting er sikkert, det blir som med bil.... - det må være såpass nytt at det virker som det skal- immellom servicene. Jeg hverken kan eller er interessert i å bruke tid på å skru i motor- derimot er jeg meget oppegående med å holde det rent og vedlikeholdt :) Det blir litt i tenkeboks nå i påske- mulig jeg reiser å tester(og pruter) optimax og ser om de blir noe der, . Har en daycruiser med innenbords som da må bort etterpå. :) Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 1.April.2015 Link til dette innlegget Svart 1.April.2015 Til trådte. Tror jeg ser de to båten på Finn du kikker på. Ser det er stor forskjell på pris. Veldig god pris på den med Optimaxen. Tror du får en flott båt uansett hva du velger. Lykke til med handelen. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 1.April.2015 Link til dette innlegget Svart 1.April.2015 Driftsikkerheten tror jeg er ganske lik på de fleste nye motorer. De fleste fungerer bra, men noen er så klart uheldige med feil på alle merker. Tror du blir fornøyd med valget uansett. Ny båt, vår, sommer. Osv;) Jeg har selv hatt en stor tørst gammeldags totakter og var storfornøyd med den. Men foretrekker 4 takter nå. 4 takt har litt mere omfattende service, men mere behagelig i bruk. 2 takt har lettere service, men må fylle olje i løpet av sesongen. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Teerex Svart 1.April.2015 Link til dette innlegget Svart 1.April.2015 Den nye Mercury F150 har minimalt servicebehov utenom vanlig oljeskift. Det er ingen registerreim og ingen sjekk/ justering av ventiler f.eks. Bensinfilter/vannutskiller må skiftes/sjekkes uansett om det er 2 eller 4-takt. Forøvrig er alt faktisk lagt til rette for at eier kan utføre servicepunktene på enklest mulig måte. Serviceskjema er satt på selve motoren med dekal. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Kiekhaefer Svart 1.April.2015 Link til dette innlegget Svart 1.April.2015 Mercury er inne i en god periode, dei konstruerer motorene på en slik måte at brukeren sitter igjen med en mekanisk " enkel og robust" motor men samtidig så overgår den de fleste i forbruk og ytelser. Dette er egentlig imponerende å få til uten bruk av dobble kamakslinger og en mengde av ventiler samt andre fancy ting. Som ordtaket sier ' keep it simple stupid'. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.