Jump to content

Har jeg D... meg ut ?

båtfyren

Recommended Posts

Vårpussen er godt i gang, gammel bunnsmøring er snart skrapt vekk men pga av vind 10ms og regn valgte jeg å trekke inn i båten. Båten står på verksted for å kontrollere drev ol. Jeg vil selv ta motor service, olje, filter osv.

For å ut oljen av VP AQAD41a motor bruker jeg https://www.maritim.no/marco-oljeskiftesett-12v#.VRbMlWd0xdg

Mitt problem er at jeg stappet suge slangen ned i peilerøret litt for langt og nå sitter det fast på en eller annen måte. Det føles når jeg drar i slangen at den har kilt seg i noe der nede i mørket.

1   Er det en måte å komme til på undersiden uten å ta ut motoren ?

2   Hvordan kan jeg dreie veivaksling litt for å se om det løsner ?

3   Kan jeg løsne peilerøret slik at jeg kommer til lengre ned ?

4   Om slangen ryker mens jeg drar og en bit sitter igjen, vil jeg få motor havari om jeg starter ? det er jo plast slange (tynt  håp)

5   for å ta ut en 41 maskin, hvor mange timer snakker vi om ca ?

Jeg setter pris på alle innspill med unntak av å sette fyr på båten, den tanken har slått meg.

Heisan, hva med å føre en streng ned i slangen, som en mandreng? Er det i tillegg mulig/plass/diameter i slangen til å bøye enden av slangen litt - som en krok som kan hjelpe deg å manipulere slangen i enden samtidig som du drar/vrir slangen?

Er du riktig uheldig og alt setter seg fast så sitter du der med både slange og streng nede i motoren :-(

Skulle tro den satt fast i kanten på peilepinnerøret. Altså at du har fått den litt for langt ned, slik at den får en bøy og kiler seg i den skarpe kanten. Støtter derfor tanken om tynt gjengestag el.l som du trer ned og dermed retter den litt før du lirker den opp. Eller selvfølgelig løsner hele peilepinnerøret om det lar seg gjøre.

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Hvis den ikke har satt seg på varme, sitter den sikkert i hullet ned i pannen. Den har vridd seg og kilt seg antakelig. Er ikke noe i bunnpannen som gjør at den skal sitte. Du kan jo prøve å føre en tykk metalltråd inn i den innvendig. Da vil du få stive den av og rette den opp, kanskje nok til at den kommer opp av kanten den har satt seg i. Er vanskelig disse bunnpannene fordi fører man bare slangen rett ned, vil det ligge igjen masse liter med olje. Derfor naturlig at man prøver å skyve slangen så langt inn man kan få den, men da begynner man samtidig å få vinkel på den.

ca. 10 timers arbeid å ta ut motoren, ikke vanskelig, bare en del jobb. det som da skjer er at du bør samtidig passe på å bytte ting på drev, male opp motorrom etc så plutselig har de 10 timene blitt til 50, og det har løpt en del mer båtlapper enn du tenkte. Du finner ut at eksosbend sikkert ikke er så bra etc etc. Har ikke motoren vært ute på mange år, tar det ene det andre mens du holder på :smiley:

Jori, dette er noe jeg frykter. Å ta ut for å så se 1000 ting som burde vært gjort noe med som hver koster båtlapper.

Det neste jeg må spørre om på forumet er hvordan jeg kan forklare dette til kona og samtidig beholde verdighet :-)

I morgen skal jeg prøve

1 løsne peilerøret

2 ståltråd / gjengestag inni røret

3 varme opp olje som jeg heller nedi 

4 dra det jeg orker

5 ta ut motoren :-(

Jeg opplevde det samme med fruens bil, en Focus 1,6 bensin, sugeslangen satt bom fast... slangen var armert, vred, trakk og lurte på alle mulige vis, men ingenting hjalp... til slutt vred og trakk jeg så hardt at slangen løsnet, det manglet endel plast på slangen, løsnet bunnpanne for å gjøre rent, fant ingenting... fruen kjører fortsatt, dette skjedde for 2-3år siden, og bilen virker like bra :-)

Prøv med litt rå makt, går det så går det, hvis ikke må du ut med motoren uansett...

Livet er for kort til å kjøre diesel

båtfyren, du kan glemme å få av bunnpannen uten at motor må løftes opp, og da kan du like gjerne løfte den ut.

Det sagt, teoretisk har du rett i din antakelse. Er filteret helt i hundre, vil evt. plastbiter holde seg i bunnpannen. Derimot er gitteret på filteret noe ødelagt kan biten fort begynne å vandre da det suges inn mot filteret hele tiden.

Det finnes en mulighet til, blåse med varmluftpistol rundt peilepinnen. varme opp slangen på den måten. den blir da lettere å ha med å gjøre, men obs den ryker jo også fortere. På min 41B kan jeg ta av peilerøret (trekkes bare opp fra blokken. Men røret går ikke gjennom blokken. Stopper noen cm nedi blokken, derifra er det kun peilepinnen som går hele veien ned. Derfor jeg lurer på om det kan ha kilt seg i hullet pga det er motorblokka og skarpe kanter.

Lykke til uansett. føler med deg

Redigert av Jori (see edit history)

Tror jeg ville skrudd løs røret som peilepinnen står i.  Kjenner ikke motoren din, men antar peilepinnen står i et rør, og du vil få mere å ta tak i, og redusert motstand/friksjon.  Zalo er ingen god idé, men motorolje derimot smører godt, og motoren tar ikke skade av det.  Hold tunga i rett munn så ordner dette seg  :-)

Tror jeg hadde tatt sjansen på å bruke litt god gammeldags mannkraft.   Antagelig er det den skarpe kanten i bunnen av peilerøret den har satt seg fast i, kombinert med varm olje og oppmyket slange har det kilt seg.  Du vil antagelig få løsnet slangen med et godt og kraftig rykk, men faren er selvsagt at deler av slangen knekker av og kan gi problemer fremover, noe som dog skal en del til.  Tror ikke peilerøret lar seg demontere, og iI så fall vil eneste utvei da være å enten få løst ned bunnpannen hvis det er plass til det - eller i ytterste fall ta motoren ut.  Du kan og gamble på å la slangen stå, men selv hadde jeg ikke turd la dette være et alternativ på sikt.  

Valget står antagelig mellom kolera og pest :(   

BONITA I

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...