Jump to content

Tamd 31 - Sugeslange fast i bunnpanne


Båtsjuk

Recommended Posts

Hvis ikke peilepinnen går på utsiden av motoren (sjekket det?):

Hva med å la tynn olje renne ned langs sidene av slangen?

Venter litt, dytter ned og så rykker du bestemt.

Deretter håper du at at restene tas opp tidlig av oljefilteret eller snarere tapper av oljen fra bunnen og håper at restene følger med.

Link to post
Share on other sites

Var det ikke "Broderen" som opplevde det samme i fjor ved oljeskift? mulig det var noen andre, men einkvann var det, og delen av slangen som satt fast ble slitt av og bunnpanna måtte av tror jeg.

 

Problemet er vel om motoren og oljen er FOR varm...

 

Hva om du roterer slangen mens du trekker forsiktig? -kanskje du vil kunne "skru" den løs? Sikkert vanskelig å få et godt grep for å rotere, men en tang å gripe med hjelper sikkert. Slangen er i hverstefall lost uansett, så om du kniper den flat, spiller vel liten rolle.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke hvordan det er på din motor, men på mange motorer er det kun å løse en skrue og nappe hele peilerøret løst. Om dette går, vil du mest sannsynlig få opp slangen sammen med peilerøret. hvis ikke dette går, ja da er det vel tid for å løfte ut motoren og ta ned bunnpannen...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har i dag klart å sette fast sugeslangen for oljeskift i bunnpannen. Kan noen ha en ide om hva den kan sitte i? Har plukket noen motorer før i tiden og kan ikke forstå dette, slangen sitter dønn fast. Hjelp!

 

På en TAMD31B sidder der 2 rør til olie. Den ene er til pejlepind og det andet er til olieskift. Man fjerner proppen, montere en pumpe i toppen af den og suger olien ud uden at skal have en slange ned gennem pejlepind røret. Den går ned i bundpannen. Det samme som min TAMD 40B. Nummer 29 på linket.

http://www.marinepar...-21-20316C.aspx

Link to post
Share on other sites

Fraskriver meg alt ansvar for eventuelle "FAIL", men hva med med å la motoren gå varm igjen, så løsner sikkert slangen, men eventuelle gummirester blir sannsynligvis sittende i silen på pickupen eller i filteret.

 

Dersom du ikke får ut slangen på annet vis, hadde jeg fylt på ny olje og latt motoren gå varm mens jeg dro i slangen, helt til motoren var så varm at slangen akkurat løsnet.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...