svendmb Startet 28.Mars.2015 Link til dette innlegget Startet 28.Mars.2015 Pumpet utdanning fra kjølen i dag, og fikk meg en overraskelse da det var nesten 8 liter! Har sett at det til tider har vært så fuktig inne i båten at det har rent langs veggene, men dette synes jeg var drøyt. Er dette normalt, eller har jeg en lekkasje ett eller annet sted? Båten har ligget på land i vinter under presenning. Jeg har vært endel i den og Jobbet, og også overnattet et par ganger. Båten er 30 fot. Sitér dette innlegget Link to post
svendmb Svart 28.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2015 Forbasket auto korrektur! "Utdannet" skal være "ut vannet"! Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 28.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2015 Du kan redigere innlegget inntil 30 minutter etter at du har lagt det ut første gang Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
lgboat Svart 28.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2015 Kondens er helt normalt, men absolutt ikke ønskelig! Det er 3 ting du må sørge for når du er i båten: Lufting, lufting og utlufting. Alternativt må du slutte å puste og svette. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 28.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2015 evt. avfukter Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Zitt Svart 28.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2015 Kondens er helt normalt, men absolutt ikke ønskelig! Det er 3 ting du må sørge for når du er i båten: Lufting, lufting og utlufting. Alternativt må du slutte å puste og svette. Hva med å tette godt igjen, og sette inn en avfukter? Det har jeg gjort med stor suksess! Du vil ikke tro hvor mye vann den kan produsere! Ok, der var teerex litt kjappere enn meg! Sitér dette innlegget Link to post
Bonita I Svart 28.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2015 8 liter er nok ikke bare kondens. Du må nok søke etter lekkasjer via luker, vindu eller andre steder. Hvis det er så mye fuktighet at det renner nedover vindu/sider har du et stort problem - og en avfukter vil selvsagt unne hjelpe på hvis du får tømt denne regelmessig eller legger opp til direkte avrenning ut av båten - men hovedlekkajsjen må du søke opp og utbedre. Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
Eureka Svart 29.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2015 Om du har hatt tett, heldekkende presenning over båten, så kan du utelukke regn/snøsmelting. Om den har vært eksponert for nedbør, så er nok det delvis synder. Du må gå over alt som kan være av potensielle lekkasjepunktet, som dekksgjennomføringer, rekkestøtter, kryssholt mm. 8 liter er jo en del vann, men det blir fort såpass selv om det er en ensom bolt som er utett. Så har du problem nummer to, vannet har nok gått i en syklus inni båten. Fordamping av fritt vann, kondensering på kalde overflater, avrenning nedover skrogsiden, og tilbake i kjølen. Og slik har det gått. Under de forholdene blir det fort ødelagt treverk, vannskader lakk, tekstiler mm... For ikke å nevne elektriske komponenter.. Og så var det mugg da... Jeg ville ha tørket ut alt fritt vann og satt inn en avfukter på mandag. Ikke kjør den på under 40-50 % RF da du kan ødelegge treverk om det blir for tørt. La den ta jobben med å tørke ut over flere dager. Så må du samtidig søke etter lekkasje. Få noen til å spyle med vann, mens du søker etter lekkasjer med lommelykt og tørkepapir. En hagespreder kan funke om du ikke får hjelp. Men vannet i kjølen kan også være lekkasje fra ferskvannsopplegget i båten, om det ikke er tømt. Om det er mye fukt, må du løse det umiddelbart over helga. Avfukteren Meaco Dd8L med ioniserende filter kan anbefales varmt. Koster litt over 3tusen nå. Elkjøp og lefdal har hatt en kopi som var billigere og gjør jobben bra den også. Men Meaco går i dvale på vifta når oppnådd RF er der, men montitorerer lufta hver halvtime. Kopien går kontinuerlig. 3tusen er småpenger i forhold til utbedring av ødelagt lakk og mugg. Jeg har avfukter på i båten året rundt. Og da ligger alt av puter og tekstiler ombord hele tiden. Sitér dette innlegget Link to post
lgboat Svart 29.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2015 (redigert) Jeg har også alt av dyner og puter liggende i båten året rundt, men aldri fuktighet. Vil fortsatt hevde at en båt under presenning er en fuktighetsfelle dersom det ikke luftes grundig, nærmest hele tiden. En dyr avfukter vil selvsagt avhjelpe problemet, men ikke la det bli for tørt for fort. Og Torrball ol kan du glemme i denne sammenhengen med mindre du følger med og tømmer. De blir fort fulle. Redigert 29.Mars.2015 av lgboat (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 29.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2015 En båt under presenning med god lufting, følger klimaet som er ute. Er det vått og rått i lufta, så er det det inne i båten også. Men det tørker opp når været blir tørt igjen. På min forrige båt som var lukket, testet jeg siste vinteren vi hadde den, med å holde alt lukket. Har aldri hatt så tørr båt innvendig før. Men faren da er hvis det først kommer fuktig luft inn, ja da blir den der. Hvis du også har overnattet i båten og jobbet en del der, tilfører du mye fuktig luft. Det beste er nok som nevnt i andre innlegg, holde båten lukket og bruke avfukter. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 29.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2015 Denne var på tilbud i fjor men er jo uansett et godt kjøp http://www.elkjop.no/product/hjem-og-husholdning/klima/SDH08L13E/sandstrom-avfukter-sdh08l13e Har to slike og de bare går og går. En i kjeller og en i båt. Det kan nok stemme at denne utgaven ikke går helt i dvale ved oppnådd tørrhet, vifta går vel fortsatt. Men har ikke fulgt med så godt på det. De avgir iallefall en del varme, ca 300W på lav hastighet. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Tresfjord28 4108 Svart 29.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2015 http://www.clasohlson.com/no/Cotech-20-l-luftavfukter/Pr365205000 her er et litt rimeligere alternativ, den funker bra ,still inn restfukt koble til slange så ordner den resten. Har brukt denne selv å er svært fornøyd. Både for båt og vaskerom:) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.