Jump to content

Rolfsnes 22 eller sørlandssnekke 23, hvilken trebåt skal man velge


hytte15

Recommended Posts

Hei. Etter jeG har lest store deler av forumet her har jeg bestemt meg for og handle trebåt. I den den forbindelse har jeg ett par spørsmål dere som e inne I trebåt verden kanskje kan svare på. Enklere shining av båten skal jeg ta sjøl, men det jeg lurer på er: av rolfsnes 22 og en sørlandssnekke 23 hvilken av disse er best i sjøen? Tenker da på att jeg skal noen turer fra Vestlandet til østlandet.er saab motor i begge båtene og prisen er den samme men. Klarer ikke og bestemme meg. Legger ved bilder av begge båtene! Kjør gjerne debatt? ellers sÅ må alle ha en fin påske!

Link to post
Share on other sites

Eg hadde ikkje våga gå rundt Jæren med den sørlandssnekka. Rolfsnesbåten er en bedre allværsbåt, den tåler mye sjø. Med det overbygget som vist på bilde er den stiv nok til å tåle litt røff sjø. Eg har ei sørlandssnekke sjøl. den er kjekk på fine dager i skjærgården, men ingen båt til lange turer. (har annen båt til det).

Link to post
Share on other sites

Okey takk for svar. Personlig så liker jeg sørlandssnekkeS utsende bedre men kan tro på den andre er bedre I sjøen. Hvor kjøper folk kart for tiden? Finnes deT greie apper til fks ipad eller er det Noe annet som funker bedre uten att man blir ranet?

Link to post
Share on other sites

Jeg ville også ha gått for rolfsnes framfor sørlandssnekke til ditt bruk. Sørlandssnekka er flatere i bunn og tar ikke bølgene like godt. For eksempel iSailor eller Navionics er apper du kan bruke på iPaden din (iPaden må være versjonen med 3G/4G for å få GPS). Husker ikke nøyaktig pris på appene her og nå, men mellom 300-500kr en plass. Du bør nok også ha papirkart i tillegg i tilfelle elektronikken tar kvelden.

Link to post
Share on other sites

Hei takker for svar. Var i kontakt med han med rolfsnes snekken igjenn nå, og fikk litt mer info angående motor og diverse annet. Han sa det var noen dårlige spant, er dette vanskelig og skifte? Han sa også att motoren ikke hadde noe elektronisk, er dette vanskelig og gjøre noe med? Er veldig lite motor kyndig så trenger uansett folk til og gjøre noe med deT. Tenker jo en dynamo og startmotor pluss div annet e jo greit og ha, er kostnadene store på en sånn oppgradering? Motoren er en 10 hk ferskvannskjølt sabb.

Redigert av rayapiraya (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bruker du de gamle spantene som mal burde ikke det være for vanskelig. Se litt på hvordan de gamle et skjøtet og får du tak i material i vokste buer (der årringene følger buen) er det bedre enn rettvokst material. Tre er sterkest på langs av fibrene, ikke på tvers. Det mest ideelle og solide er om du laminerer spantene, men det krever litt mer.

 

En slik Sabb er en genialt enkel motor. Du slipper bry deg om oljetrykk og de er som oftest driftssikre motorer. Vil du spare penger; det er ikke sikkert du trenger elektrisk start om motoren er lettstartet, pleier sjelden være noe problem å sveive dem i gang. Ofte er det montert et reimhjul i forkant av svinghjulet, da kan du enten kjøpe ferdig eller få laget en brakett til dynamoen og så bruke en passende reim av viftereimtype for å få snurr på dynamoen. Det er flere måter å koble en slik dynamo på, søk på nettet og du finner både beskrivelser og bilder av hvordan :smiley:

 

Tar du noen bilder av tingenes tilstand blir det lettere å gi mer utfyllende råd :wink:

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

da var avgjørelsen tatt og det ble rolfsnes snekke på meg! tusen takk for gode råd! er en del oppussing som skal til for og få den fin, og lurer på og gå igang med dette i år eller vente til vinteren. båten ligger på sjøen nå og ble skrapt ned og oljet og bunnsmørt på nytt da samt skiftet søm. nåværende eier av båten tilbydde seg og ta den på slipp og vaske og bunnsmøre skroget samt ta på sinkanoder. så  tror ikke jeg tar den opp før etter sesongen no. det jeg lurer på er, hutten er ganske sliten og trenger helrenovering, er usikker på om den lekker og det er råte men er ganske dårlig stand så er redd for begge deler finnes. tenker og skrape maling, pusse ned vertfall innvendig og male på nytt. utenpå ser det ut som det er gelcoat eller noe sånn? har desverre ikke sett båten live enda men hatt en del komunikasjon m karen som selger og fått masse bilder. legger ved noen bilder så blir eg kjempe gla for råd og tips om hva som kan gjøres!

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
  • 7 år senere...
hytte15 skrev On 29.3.2015 at 17.13:

Okey takk for svar. Personlig så liker jeg sørlandssnekkeS utsende bedre men kan tro på den andre er bedre I sjøen. Hvor kjøper folk kart for tiden? Finnes deT greie apper til fks ipad eller er det Noe annet som funker bedre uten att man blir ranet?

Jeg har brukt Navonics app i mange år. Super. Tror den koster 500 kr pr år

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...