Jump to content

Hebbelille sin Regal 2550 LSC

hebbelille

Recommended Posts

Hei og hopp.

I morgen  går turen fra Vest til Øst får å hente min ny innkjøpte Regal 2550 LSC 2000 modell.

båten er Utstyrt med en Volvo Penta 5.0 GI (260hk)

Jeg ser frem til å få denne heim til hjemme havna og kan begynne å gjøre lit med den, å sette mitt preg på den :) har lit ideer om ting jeg vil gjøre og få på plass.

Et lite bilde av båten må vel til :)

bilde

Noe av det jeg ønsker å gjøre i nær fremtid er å få inn en vindu til den andre stikk lugaren, slik som det er på SB side. men finner ingen plass jeg kan kjøpe slike på nett her i Norge, så om noen vet hvor så takker jeg får infoen. legger med bilde fra SB side.

bilde

Her vil jeg legge ut bilder og tekst av det som blir gjort med båten. Når båten er komt til min havn, og får tatt  en skikkelig gjennomgang av båten så lagger jeg sikkert ut en liste over hva som blir planene fremover.

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Da har jeg vert å sett og prøvekjørt båten og etter en del timer venting kom til slutt transporten, å det gikk problemfritt å få den på bilen. kjekt å se dem reise av gåre med båten, lit mindre kjekt var det at sjaføren ikke hadde så mange kjøre timer igjen får 11 timers døgnvile, noe som resulterte i at båten ikke blir levert i havna her før etter påsken.

Så det var den påsken i ny båt....

Hei båtfolk.

det er sikkert noen her på forumet som har et defekt kjøleskap, og har byttet det ut.

jeg er på jakt etter hyller og flaske holder/hylle til døra i mit kjøleskap, da tidligere eier av båten har klart å rote dette vekk, men kjøleskapet virker helt fint.

skal ta mål av dybde og bredde i kjøleskapet nesegang jeg er i båten, og skrive inn ca mål på hyllene.

Håper noen ser dette og eventuelt har eller kanskje kjenner noen som har et.

Håper på noen svar og at noen da kan hjelpe meg med dette.

• 2 uker senere...

Jeg har tenkt lit... kalesjen min er lit i laveste lage, så har tenkt lit på å få den lit høyere. så på min båt er også vinduene på siden til å ta av... ser ikke noe poeng i dette, så da lurte jeg lit på om det var mulig å få støpt dette i ett med båten og så om mulig få laget en targa bøyle. 

Noen som vet om noen støpe maler til targa bøyler? båten min er 260 cm bred. eller om noen vet om det er mulig å sette dette bort til noen på vestlande som kan gjøre denne jobben, har lurt på å kontakte brødrene AA og høre om dem tar slik, å hva det vil koste.

bilde av båten som den er nå

bilde

Bilde av hvordan jeg kunne tenkt meg den etter modifisering :)

bilde

Hvordan feste kalesjen i tagaen? har sett noen med glidelås og noen med knapper.... hva er best ? 

Siden være nå har bestemt seg får vær grått å trist igjen, så må man jo finne på noe. så da ble det en liten oppfriskning av deksele til motoren i båten :)

bilde

Hoder også på å lage men en flaske holder som skal stå i et skap i båten. samt noen andre små ting som er under utvikling... bilder kommer etter vert av det andre også :)

• 2 uker senere...

Ga har jeg funnet et firma driver å lager en del ting og tang til båter, å jammen kunne dem ikke lage Targabøyle til båten min også etter helt eget ønske og utforming, så nå skal jeg bare tegne en grov skisse av hvordan jeg vil ha den, så ta en del mål i båten, og levere inn til dem så tegner dem opp hele bøylen og freser ut formen.

Dette gleder jeg meg til.... skal få tatt lit biler etter vert som den prosessen begynner :D

• 4 måneder senere...

Hei båtfolk.

Jeg søkte lit på forumet, men fikk så mange treff.. å leita litt, men fant ikke det jeg lette etter.

jeg lurer på hvor man kan sende inn Propeller på servise? trenger å få fikset et veldig lite hakk i ene propeller og få dem avbalansert så dem er klare til ny sesong.

Det er et sett duoprop fra Volvo Penta.

Håper det er noen som titter innom tråden min å gir meg et hint.... Jeg bor i Førde så regner med jeg må sende dem inn.

• 1 måned senere...

Da var sesongen over, og båten er komet på plass i krybba. venter på nye deler til presenning's stativet, som posten mener skal være her i morgen, så da blir det å få satt opp dette.

Så begynner oppgradering av div ting i båten.

Først på listen står nytt toalett, portapottin er alt tatt ut å den manuelle membranpumpen som var koblet til denne og wast uttaket på skrog siden er under demontering.

ny kjølevanns inntak med på følgene 90 graders ben, kuleventil og overgang til 13 mm slange er bestilt. leter fortsatt etter et kompakt el-toalett som kan passe inn der gamle doen sto.

ny septiktank, slange og el membran pumpe står også på handle listen.

har aldri monter slik toalett i båt før så dette blir spennende.... har prøvd å lese lit, å komet frem til at jeg kan gå rett fra vanninntaket og inn på toalettet, da toalettet blir stående over vannlinjen.

og siden septiktank også er over vannlinjen kan jeg gå rett til den fra toalettet.

Om noen har synspunkter på hvordan dette bør monteres, så tar i mot tips med stoooor takk :)

Punkt 2 på listen er å sette inn varme i båten.

her blir det en Eber D2, med to ventiler ute i salongen (under kalesjen) og en dyse inne i cabin. alle varmerør blir trekt med slik isolasjons strømpe.

blir også å sette inn en egen tank til fyringsoljen som skal brukes på denne D2'n 

Så blir det ny batteribank med 1 stk 100A startbatteri og 2 stk 135A forbruk, all med egne strøm målere som viser status på batteriene.

alle lys i båten skal byttes ut med diode pærer og skal sys inn ledd lys i taket på kalesjen med hurtig kobling til 12V så det går fint å ta av og rulle samme kalesjen.

noen ekstra 12v utak skal inn.

og lage til landstrøm, ( der har jeg det meste liggende)

så skal alle pakninger på siderutene i båten byttes da lekker.

skal ha inn et nytt vindu ene stikk lugaren.

så resten av høsten og vinteren blir det mye jobb å gjøre i båten, før våren kommer og den igjen skal få en god vask, polering og vann under kjølen :D

• 3 uker senere...

Har fundert lit på dette med toalettet, fra der toalettet står og bak til septiktanken blir det ca 6-7 m slange, fra toalettet må jeg gå ned ned og inn i en kanal som går langs hele båten, bak må jeg da inn til motor rommet og så oppgjennom veggen inn der tanken skal ligge, og opp på inntaket øverst på tanken.

men hvordan blir det får kvernpumpen på toalettet, vil den klare å dytte/pumpe så langt og opp i tanken? høyde forskjellen på toalettet og opp til tanken er max ca 50 cm. tanken blir liggende over vannlinjen og toalettet blir rett under vannlinjen. vil det bli noe konflikt?

det blir noe lignende slik... dette er en demo fra han som syr det. en lokal kalesjemaker.

bilde

bilde

jeg skal ikke ha den batteri lommen som er på denne det blir sydd en stoff kanal fra take og ned langs siden på kalesjen der jeg får en 12v kontakt som jeg plugger i 12v utekt som er der.

Redigert av hebbelille (see edit history)

• 1 måned senere...

Om det er noen her på forumet som skulle ha ønsker om å få motivlakkert noe i båten, deksler, skapdører toalett sete lokk motor deksler, eller andre ting som tåler klarlakk, så driver jeg med motivlakkering som en hobby og tar på meg lit oppdrag.

kan kontaktes på Hebbelille air-art på FB eller på airart@hebbelille.net.

• 3 måneder senere...

Siden jeg lakkerte flammer på dekselet til motoren, kunne jeg jo like godt lakkere den automatiske brannslukkeren i motor rommet, siden jeg skulle ta den ut å ha det på service...

bilde

og når en først har lakkert Pirat motiv på kjøleskapet kunne jeg jo også lakkere lit på utsiden av båten... dette er ferdig lakkert, men mangler klarlakk, men skal lakkere den andre siden også, så blir det klarlakk og så montere den tilbake på båten :)
bilde

Så til alle dere som er her inne, er det noen som vet om en plass de tar inn instrumenter får repp? turteller klokka er død, og jeg kunne godt tenke meg å få den den fikset, vet ikke hva som er galt med den. har testet med et annet instrument å det får signal, så feilen ligger i selve klokka.

Håper noen kar noen linker eller kontakt info så jeg for fikset den originale klokka i båten.

• 10 måneder senere...

jeg har bytte ut batteriene i måten med 2x120 A Forbruk, og 1x95 A start. skal også kjøpe ny dynamo da denne har tatt kvelden og lader ikke skikkelig og i høst gikk diode brua. når jeg nå skal kjøpe ny dynamo vurdere jeg å kjøpe en større dynamo. har sett på en 120 A dynamo, denne vil nokk lade batteri banken greit i forholde til en ny original på 75 A.

Noen som har gjort dette før? min V8 motor har kile reim men tror den skal klare å dra den 120 A dynamoen uten noe særlig problem. Noen som har innvendiger eller synspunkter til dette?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...