Jump to content

Volvo Penta D4-260 med tomgangsproblemer

Baatnerd Amanda

Recommended Posts

I båten vår har vi en VP D4-260 som har gått 800 timer. Dette er en 2006 mod. På den første turen i år forrige uke stoppet nesten motoren når jeg skulle legge til. Når vi skulle starte opp igjen etter 2døgn, startet den, men døde når jeg satt båten i gir. ! - tegnet kom opp i displayet, men ingen alarmkode. Startet motoren opp igjen og da fungerte alt som det skulle. Båten nådde lett toppturtall, og gikk jevnt og fint i alle turtallsområder unntatt tomgang. Da fuskert den veldig.

Filtrerne er nye i år, anlegget er forsvarlig luftet og det er verken vann eller urenheter å se.

I dag stoppet båten igjen mens den lå ved brygga. Fikk ikke start. Jeg forsøkte å pumpe fødepumpa til den ble hard. Da startet motoren med en gang.

Jeg frykter at det er noe galt med dieselpumpas lavtrykksdel. Er denne i samme enhet som høytrykkspumpa slik at hele pumpa må byttes?

Har noen av dere erfaring med tilsvarende problem på D-4 motoren?

Skudd litt i blinde. Har du sjekket at aktuatoren er ok? Ettersom problemet kun oppstår når motoren er i fri.

Det kan kanskje også være en giverfeil på dieseltrykk eller luftmengde. Men da må du få koblet på en Vodia diagnose enhet for å sjekke det

Som forrige poster ville jeg først ha sjekket om det kan suge luft. Mest nærliggende er vel dieselfiltrene

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Giraktuator/ treg girwire som begynner å fuske gir motorstans når du setter den i gir. Har ikke opplevd at det forårsaker feil når den går på tomgang , uten å koble inn gir.

Så spørs det om den sto i gir når du prøvde å starte...

Den kan være litt seig ved sesongstart. Har opplevd at motoren stoppe flere ganger idet jeg skulle bakke meg ut av kranstroppene ved sjøsetting,D6 maskin. Men etter litt jokking med giret, så kom ikke symptomet tilbake på den sesongen. Så du kan jo kjøre litt girskift uten at motoren går.

Høres det ut som at girakutuatoren jobbet tungt?

Og som det sies, falsk luft. Du har jo tross alt nylig byttet noe på drivstofflinjen.

Redigert av Eureka (see edit history)

Les hva trådstarter skriver.

Tyder ikke på akuatorfeil som jeg mener gir klar feilmelding. Motoren bør vel heller ikke ikke fuske eller gå dårlig på tomgang.

- På den første turen i år forrige uke stoppet nesten motoren når jeg skulle legge til. Når vi skulle starte opp igjen etter 2døgn, startet den, men døde når jeg satt båten i gir.

- Båten nådde lett toppturtall, og gikk jevnt og fint i alle turtallsområder unntatt tomgang. Da fuskert den veldig.

- I dag stoppet båten igjen mens den lå ved brygga. Fikk ikke start. Jeg forsøkte å pumpe fødepumpa til den ble hard. Da startet motoren med en gang.

- Jeg frykter at det er noe galt med dieselpumpas lavtrykksdel.

Jeg tror du er inne på noen rundt motorens dieselsystem. Falsk luft, en av pumpene/ trykket, dyser eller motorstyringen.

Du skriver du fikk start etter manuell pumping. Prøv å pumpe når motoren går dårlig/ fusker på tomgang og se om det utgjør noen forskjell.

Mvh. SAP

Takk for gode innspill. Det er elektrisk gass/gir på motoren og den har gir med strak Aksel, ikke drev. Begge filtere ble byttet nå i vår og det bør ikke være mulig at de suger luft. Når jeg sjøsatt båten startet den på første omdreining. Siden problemet har økt i omfang etter noen dagers kjøring og dieselforbruk, lurer jeg på om det kan fødepumpa som enten helt har sluttet å virke eller fungerer dårlig. Væskehøyden mellom tank og filter er jo litt større nå enn når jeg hadde full tank. Jeg tar kontakt med Framnes maritime i Sandefjord i dag, som jeg har svært god erfaring med fra tidligere, om råd og tips, evt om en mekaniker med diagnoseutstyr kan ta turen med en Vodia.

Som jeg skrev tidligere var begge filtrene nye i år. Dieselfilteret på motoren var uorginalt, så i dag byttet jeg til originalt filter. Mystisk nok klarte jeg ikke å lokke fram feilen etter filterbytte. Jeg konkluderer ikke med at problemet er løst før jeg ser om alt er i orden i morgen etter at ting har stått over natta.

Men krysser fingre, det gjør jeg.

Interessant det du skrev v90 om at ørsmå bobler i dieselen kan føre til slike problemer. En mulig teori kan jo være at tetningsflata på det uoriginale filteret ikke tettet godt nok.

Bitteliten: godt å høre at aktuator er utelukket. Det hørtes nemlig dyrt ut!

har opplevd at noen typer filter tar litt lenger tid å bli gjennomfuktet av diesel, at en må vente noen minutter fra en har luftet første gang og så lufte igjen. Hvis man prøver å starte etter første lufting kommer det luftbobler fra det tørre materialet i filteret og inn i dyserekken og dysene. Volvo sine systemer er ekstra sårbare for urenheter og luft har jeg hørt. Har ikke opplevd at uorginale filtere er dårligere, bare at noen typer må ha noen minutter på seg til å bli vant til et liv utenfor lagerhyllen før du lufter en ekstra gang ;) 

Har nå testet motoren grundig etter at jeg monterte originalfilter i går og motoren går som den skal!!

Godt poeng ang. Lufting Kyrholmen, men filteret ble luftet flere ganger over flere dager uten at det løste saken.

Denne gutten kommer ihvertfall ikke til å kjøpe et eneste uoriginalt filter igjen!!

Påsken er redda og båtlappene kan benyttes til mye mere spennende ting enn reparasjoner.

God påske til dere alle

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...