Jump to content

lime teakfiner på bordplate

Barstad

Recommended Posts

Hallo folkens.

Etter et mislykket forsøk på å "berge" bordet bak i Nidelven min, så har nå turen kommet for å legge teakfiner på. Jeg ble ikke fornøyd med resultatet av å pusse ned og olje bordet, så nå må plan b iverksettes. Jeg har gjort samme jobb tidligere, men resultatet ble litt varierende for å si det slik. Den gang benyttet jeg kontaktlim, men jeg vil nå høre med dere om det finnes andre muligheter. Kan det for eksempel brukes vanlig trelim? bilde

Som Fjordgubbe er innom, treng du jamt press over heile plata.  Om det gamle bordet er ujamt (dvs avvik i tjukkleik større enn 0,2mm), kan du komma til å få luftlommar under fineren.  Trelim er ok, men teak kan vera feit av olje og du kan slita med å få limen til å fukta treet.  Kanskje Polyuretanlim ville vera betre.  Du bør bruka ein tannsparkel for å fordela limen.

Var det min båt, hadde eg forsøkt å få tak i teak frå gamle vinduer eller dører, og laga ei ny bordplate i heiltre.  Å finera ei plate er krevjande nok om du har tilgang på nytt blindtre (materielet du legg fineren på) og hydraulisk presse, og i tillegg har trening.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...