Jump to content

Løftesylinderen på en påhengsmotor


Dolfin

Recommended Posts

Ser at lignende temaer har vært diskutert tidligere, men jeg trenger flere tips så jeg prøver meg likevel. Har en Mariner 50 HK 1993 modell med hydraulisk tilt (løftesylinder).

 

Da båten ble satt satt på land i fjor etter endt sesong fungerte tilten helt fint, men etter endt vinteropplag (utendørs) er den nå helt død? Noen som har noen ideer om hva som kan være problemet?

 

Er det mulig å reparere noe sånt eller er eneste alternativ å kjøpe nytt? Har kontrollert at det ikke er strømmen som er feilkilden. Det er strøm fram til hydraulikkpumpa(?) når jeg trykker på bryteren, men ingenting skjer. Kan man da si med sikkerhet at pumpa er gåen? Kan evnt. denne byttes uten å kjøpe hele enheten ny?

 

Jeg er åpen for alt dere måtte ha av gode ideer og råd.

Link to post
Share on other sites

Demonter motoren og sjekk børster og anker. Sikkert noe grums her. Veldig enkel å demontere, bare to lange skruer.. Rengjør med noe fint santpapir 1200 f.eks og litt aceton på flatene på anker og børster. Men forsiktig! så du ikke kommer borti viklingene å skraper av eller løser opp lakken på disse...

Redigert av ThomasG (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

vedr rengjøring: Ikke bruk slipetapir med metalliske slipepartikler. Aller helst bør du spandere en høvelrunde i dreiebenk, men på langsomgående laveffektmotorer kan en håndsliping sikkert gjøre jobben. Blås uansett nøye rent med pressluft etterpå, (husk også å rense ankersporene med en tannpirker el.l) det er utrolig hvor fort lagere og børster blir herpet av slipepartikler. (Vet det av bitter erfaring :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...