Jump to content

justering av ventiler Sabb 2h 18 1977

Libra 15

Recommended Posts

har prøvd å justere ventiler på min sabb 18 2h fra 1977, fulgte instruksjonsboka. brukte overrett merkene. når jeg dreier svinghjulet en omdreining er ikkje ventilene på samme plass, men når jeg dreier svinghjulet en omdreining til er ventilene på rett plass igjen. og ved en omdreinig til er ventlene igjen feil justerte. og når jeg har høyt turtall kommer det en klapre lyd fra ventilhuset. regner med at dette er fordi stempelet ikke var helt på topp når jeg justerte. noen som vet hva som er galt??

Redigert av Libra 15 (see edit history)

4 takts motor i grove trekk:

Arbeidstakt - motoren forbrenner innsprøytet diesel og stempel trykkes ned.

Utstøtningtakt - eksosventil åpner og eksosen trykkes ut når stempelet går opp

Innsugtakt - Innsugsventil åpner og ny luft suges inn når stempelet går ned

Kompresjonstakt - ventilene er stengt og luften komprimeres når stempelet går opp. Diesel innsprøytes like før stempelet er på topp.

Og det hele gjentaes!

Ventiklaringer justeres i slutten av kompresjonstakten når ventilene er stengt og stempelet er på topp. Omdreiningen etter vil ventilene åpne (trykkes ned) for en overlapning.

Lykke til videre!

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

kjekt å lese at folk gjor ordentlig vedlikehold selv fremdeles!

mitt tips er å ta denne jobben rolig, punkt for punkt etter boken.

at stempelet er på topp i riktig takt er helt vesentlig, hvis ikke blir alt rett og slett helt feil.

sett på kaffen, radioen og ta av deg klokken så har du et godt utgangspunkt :D

Kan også være lurt å prøve å danne deg et inntrykk av om ventilene beveger seg lett, og om smøring til vippetøyet ser ut til å virke etter hensikten. Hvis du har ventiler som går litt tregt på grunn av koksing på ventilstammen, vil de kunne henge litt, og danne klakking selv om du har korrekt justerte ventiler. Tørn litt med håndsveiv mens du har toppdekselet av, og sjekk at oljen kommer slik den skal.

har et ekkolodd som måler spenning på polene på batteriet, regner med at det er rett. har ikke så mye peiling på den dynamoen, men skal sjekke i morga:) kan det være spenningsregulatoren på dynamoen som har tatt kvelden? merka også at lanternene lyste ujamnt og måleren på olje trykk hoppa fram og tibake medan måleren for lading låg på -5.

Utfifra det du skriver så virker det på meg som at du har dårlig kontakt i ladekretsen.

Når det i tillegg viser seg at oljetrykksmåleren vipper frem og tilbake så tyder også dette på dårlig kontakt.

Nå vet ikke jeg om din dynamo er to-polet (separat tilkoblet minus direkte til batteri) eller en-polet hvor minus taes fra godset i motorblokk.

En ordinær oljetrykkssensor tar minus signalet fra motorblokka (en-polet), eller separat med isolert minusforbindelse (to-polet)

Jeg tipper at du har et en-polet system da felles for feilene du beskriver er ustabil ladespenning og flippende oljetrykksavlesning.

Uansett så sjekk alle forbindelser fra batteriet til dynamo.

Sjekk spesielt batteripoler  og evt.minusforbindelsen til motorblokk og dynamoens godsforbindelse.

PS! dårlig forbindelse til dynamo kan medføre havari på diodene. Derfor viktig å få sjekket dette snarest !

Om dette ikke hjelper så foreslår jeg at du starter en egen tråd om temaet! (Dette temaet er jo langt unna "ventiljustering" ! :wink: )

Lykke til videre !

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...