danielell Startet 30.Mars.2015 Del på Facebook Startet 30.Mars.2015 hei, skal legge opp ny eksos i båten. men det passer veldig dårlig med vinkel på kobling til vannet inn på mixebend. litt vanskelig å forklare så legger ved et bilde så kanskje noen kan ha noen tips eller ideer om hvordan dette kan kobles greiest mulig. det skal kobles en slange rett på mixebendet. som dere ser her så kan ikke bendet peke så mye nedover, for da blir det ikke nok høyde til at eksosslangen kan kobles på bendet. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 30.Mars.2015 Del på Facebook Svart 30.Mars.2015 (redigert) Hva med å ta av eksosbendet. Få noen til å sveise på en ny stuss til vannet og blende den andre. (flytte stussen) Den nye stussen bør da muligens være et bend (eller to), slik at det flukter med stussen ifra kjøleren. Så en slangebit imellom. Slangen bør nok trees på før du skrur eksosbendet på turboen igjen. Redigert 30.Mars.2015 av SoBo (see edit history) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
danielell Svart 30.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars.2015 jo det er jo et alternativ, vil det gå bra å lage en rørstuss med 2 flenser på for og flytte bendet lenger ut? det ville eliminert problemet med at det er dum vinkel til eksos slangen, eller bør eksosen kjøles rett etter turbo? Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 30.Mars.2015 Del på Facebook Svart 30.Mars.2015 Du flytter den litt lengre bakover, men like nære kanten slik den originale (sett på første bildet) Altså flytte vannstussen opp på "toppen" av eksosbendet (rett linje akterover) Tilpasse (sveise sammen) to bend slik at du kommer på lik linje med stussen på kjøleren. Du får kjøling, da dette er en kjølekappe som vannet går i, rundt eksosbendet. Å ha kjøling rett etter turbo, er viktig for her blir det varm Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
arnearmoa Svart 31.Mars.2015 Del på Facebook Svart 31.Mars.2015 Uten å anta noe som helst om dine kunnskaper, anbefaler jeg uansett å lese denne artikkelen: http://www.sbmar.com/articles/designing_a_marine_exhaust_system/ Det er flere her på forumet som har vært utsatt for diverse varianter av det som beskrives. Mvh arnearmoa Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 31.Mars.2015 Del på Facebook Svart 31.Mars.2015 Så for meg ala dette, etter endring på vannstuss på eksosbenn. : Ellers en bra artikkel. En stoor fordel å få kjølevannet vekk og ikke i retur inn i turbo/ motor. Også ha krøket høyt nok så ikke sjøvann "skvalper" inn feil vei. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
danielell Svart 31.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2015 takker for mye bra tips! Enden av bendet kommer sansynligvis til og peke nedover og da vil punktet der vannet blir blandet med eksosen være under turboen, og gå videre nedover og inn i det jeg tror er en vannlås og så ut av båten, vil dette være godt nok? Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 1.April.2015 Del på Facebook Svart 1.April.2015 Om jeg tolker bildet i innlegg #7 korrekt så ligger eksosbendet horisontalt. Her ber man om trøbbel, det skal veldig lite til her før sjøvann renner tilbake og inn i motoren. Det må være "motbakke" om man ikke skal få vann i motoren. Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 1.April.2015 Del på Facebook Svart 1.April.2015 ... og eksempelbildet SoBo la inn ovenfor lå under overskriften "Doomed" i artikkelen jeg linket. Greit nok at fortsettelsen også var vannrett i det eksempelet, men jeg ville ikke tatt sjansen. Jeg ser at det blir litt vanskelig å løse pga. dårlig plass. Skal det være dørk rett oppå også? Har du byttet motor? Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 1.April.2015 Del på Facebook Svart 1.April.2015 (redigert) Eksosbendet må peke nedover og ha nok høyde over vannlinja, det er opplagt. Det jeg fortsatt mener er stussen inn på bennet og stussen utifra kjøleren, må være på linje slik. Det er vanskelig utifra bildene til danielell å se hvordan eksosbendet peker. Rett eller nedover. Altså har ikke vært min mening å oppfordre til å montere eksosbennet vannrett. Kan det være en mulighet å vri bendet mer nedover danielell, dersom du gjør om litt i skottet der. Da vil vannstussen på eksosbendet få en gunstigere vinkel også. Redigert 1.April.2015 av SoBo (see edit history) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.