Jump to content

Cummins 6bt 5,9m, hvordan koble mixebend?

danielell

Recommended Posts

hei, skal legge opp ny eksos i båten. men det passer veldig dårlig med vinkel på kobling til vannet inn på mixebend. litt vanskelig å forklare så legger ved et bilde så kanskje noen kan ha noen tips eller ideer om hvordan dette kan kobles greiest mulig. det skal kobles en slange rett på mixebendet.

bilde

bilde

bilde

som dere ser her så kan ikke bendet peke så mye nedover, for da blir det ikke nok høyde til at eksosslangen kan kobles på bendet.

Hva med å ta av eksosbendet. Få noen til å sveise på en ny stuss til vannet og blende den andre. (flytte stussen)

Den nye stussen bør da muligens være et bend (eller to), slik at det flukter med stussen ifra kjøleren. Så en slangebit imellom.

Slangen bør nok trees på før du skrur eksosbendet  på turboen igjen.

Redigert av SoBo (see edit history)

Du flytter den litt lengre bakover, men like nære kanten slik den originale (sett på første bildet)

Altså flytte vannstussen opp på "toppen" av eksosbendet (rett linje akterover) Tilpasse (sveise sammen) to bend slik at du kommer på lik linje med stussen på kjøleren.

Du får kjøling, da dette er en kjølekappe som vannet går i, rundt eksosbendet. Å ha kjøling rett etter turbo, er viktig for

her blir det varm

... og eksempelbildet SoBo la inn ovenfor lå under overskriften "Doomed" i artikkelen jeg linket.

Greit nok at fortsettelsen også var vannrett i det eksempelet, men jeg ville ikke tatt sjansen. Jeg ser at det blir litt vanskelig å løse pga. dårlig plass. Skal det være dørk rett oppå også?

Har du byttet motor?

Eksosbendet må peke nedover og ha nok høyde over vannlinja, det er opplagt. Det jeg fortsatt mener er stussen inn på bennet og stussen utifra kjøleren,

må være på linje slik. Det er vanskelig utifra bildene til danielell å se hvordan eksosbendet peker. Rett eller nedover.

Altså har ikke vært min mening å oppfordre til å montere eksosbennet vannrett.  Kan det være en mulighet å vri bendet mer nedover danielell, 

dersom du gjør om litt i skottet der. Da vil vannstussen på eksosbendet få en gunstigere vinkel også.

Redigert av SoBo (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...