Jump to content

Sabb Status marine 42 hk får strøm og diesel, men vil ikke starte.

Ilasekspressen

Recommended Posts

Har en Sollux 24 med en Sabb status marine motor(Peugeot) som jeg ikke får start på. Den får diesel og strøm, men starter ikke. Har byttet dieselfilter og luftet. Motoren får diesel, men vil ikke starte.

Motoren er en 42 hk, som startet og gikk fint , helt til den ikke ville mer.

Er det noen som har noen gode råd? Er takknemlig for råd , siden jeg ikke er noen motormann.

Er jo snart båtsesong igjen.

Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Motoren vil ikke starte. hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".
Alle må vennligst lese disse før man poster.

Kommentar fra moderator: "Motoren vil ikke starte" nevnes i reglene som et konkret eksempel på emnetittel som ikke er tillat.

Om du lurer på hvorfor så les dem. :wink:

Har den elektrisk stopp? Sikker på at stoppen ikke henger på ?

Har du sjekket at det kommer diesel frem til dysene? (løse på dyserøra ved dysene, kinn og se om det kommer diesel)

Er det gløding på denne motoren? Sjekk gløding.

Har du nok kapasitet på batteriene? Går motoren fort nok rundt på starteren?

Sjekket alle tilkoblingene, på batteri startmotor etc.

Takk for raskt svar.

Den har elektroventil som stopper dieselen til dieselpumpa, har byttet denne uten at dette hjalp. Strøm  nok, har ny starter , alt fungerer men den starter ikke.Motoren har gløding, denne fungerer. Er det noen som har vært utsatt for det samme med denne type motor?

Det siitter to releer i forbindelse med motoren, kan det være noe med disse?

Ilasekspressen : Har sjekket at det kommer diesel i dyserøra, gjorde dette når jeg byttet dieselfilteret og luftet.

Ikke for å være vrang eller vanskelig :smiley: , men pumping med håndpumpa gir ikke diesel i dyserøra. Du kjøre den på starteren for å se om høytrykkpumpa gir diesel helt frem til dysene. Mulig du har gjort det, men vær nøye med å forklare eksakt det du gjorde så unngår vi misforståelser :thumbsup: .

Kjørt på starteren,diesel fra dyse røra.Det er kompresjon og ventilene beveger seg.Starteren går som vanlig, men den starter ikke.Når jeg kjøpte den for tre år siden, startet den ikke.Da ble det iflg fakturaen byttet ettei rele.Kan det være noe slikt igjen.Er det noen som har hørt pm noe slikt med denne type motor?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...