Roger og Olina Startet 30.Mars.2015 Del på Facebook Startet 30.Mars.2015 Alt har foreløpig gått etter planen. Mye nytt kjøpt inn. Rubba hele båten og polert. Ny sink + + + Kran bestilt til onsdag. Planen var å kose seg i båten i påsken. Men hvor lenge var Adam i paradiset? Oppdaget i ste, at når jeg vrir rundt propellen, så følger denne gummibelgen som sitter i hylsa. Denne gummien stikker ut ca 1 cm av hylsa. Det har den gjort hele tiden. Men den skal vel ikke følge med akslen når jeg turner propellen rundt? Dette er en slik vannsmurt hylse som er på Summer Family. Jeg håper nå, at jeg får tvil svar om at denne setter seg når det kommer vann inn i disse to hullene. Men jeg frykter at påskekosen går rett vest. Satt å leste her en kar som hadde startet Summere`n og satt den i gir. Da hadde hylsa spytta ut denne gummien. På min så har ikke det skjedd, men håper jeg kan få litt hjelp her og god tips folkens.. Mvh Roger Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.Mars.2015 Del på Facebook Svart 30.Mars.2015 Bilde?? Sitér dette innlegget Link to post
SandAnker Svart 30.Mars.2015 Del på Facebook Svart 30.Mars.2015 Det kan være at sett skrue til gummi har skrudd seg ut. Eventuelt må du bytte gummi. Dette kan du kjøpe på maritim eller annen butikk. Her ser du den komplett her http://sleipner.no/produkt/19160/utvendig-stevnlager-i-bronse-komplett-med-cutlessl/ Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 30.Mars.2015 Del på Facebook Svart 30.Mars.2015 Lageret sitter med 2 settskruer som må ut. Her er nytt lager. Propellen må av !https://www.maritim.no/vannsmurt-lager-30-mm-1-3-4-nylon#.VRlmyOHqXnk Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 30.Mars.2015 Del på Facebook Svart 30.Mars.2015 (redigert) Har aldri hørt at lageret (hvis det er cutlesslageret det menes) kan løsne så lett, og følge med aksel rundt. Er vel som regel så fastsittende at de må kuttes/deles for og få ut av hylse/stevnlager.? Vil uansett ikke "feste seg", som du skriver, om det kommer vann/smøring til. Er det løst så er det løst. Redigert 30.Mars.2015 av LM 605 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.Mars.2015 Del på Facebook Svart 30.Mars.2015 Hvis det er stevnlageret som følger med rundt, så er det bare å skifte ut. Sannsynligvis har det gått med for lite kjøling en eller annen gang, slik at gummien har svellet så mye at friksjon lager/aksling har overvunnet friksjon lager/hylse. Forholdet går ikke over, det blir verre. Og dyrere om du kjører med det. Enden blir at du står i fare for å måtte bytte hylserør. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 30.Mars.2015 Del på Facebook Svart 30.Mars.2015 Stevnlageret på Summer Family er vel støpt fast til stevnen på denne båten. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 30.Mars.2015 Del på Facebook Svart 30.Mars.2015 Beklager, mener naturligvis stevnbeslaget. (ikke stevnlager) Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 30.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars.2015 Her kommer bilder. Har brukt stålbørsten for å komme igjennom x antall lag med bunnstoff. Det er den gummien som kommer ut som går rundt med akslen... Fylte opp med vann i hullene på siden. Derfor er det litt vått der. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 30.Mars.2015 Del på Facebook Svart 30.Mars.2015 Det er jo selve gummien ja, som har løsnet i fra lageret, så dette lager må jo skiftes. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 30.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars.2015 Takk for gode tips folkens Når jeg skal ta ut propellakselen. Er det noe spess jeg trenger å tenke på? Må jeg gjøre noe i forhold til bla pakkboksen? Har bestilt en slik nå: https://www.maritim.no/vannsmurt-lager-40-mm-55-mm-nylon#.VRmj8XkcREY Er det "bare" å klaske til for å få den på plass? I morgen blir det vel innkjøp av div verktøy. Bla en Bajonettsag. Men når jeg så har fått laget ett spor eller to. Burde jeg kanskje kjøpe en slik slagtrekker? Mvh Roger Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.Mars.2015 Del på Facebook Svart 30.Mars.2015 Når det nye lageret er på plass, må du bore inn et 12 mm hull på hver side. Hullene skal gå gjennom det nye lageret slik at det kommer inn sjøvann. Altså før du setter inn akslingen. Så fremt det inne i båten går egen vannlinje fra sjøvannskjøling og til dette lageret. Lageret trenger smøring og kjøling, hvis ikke vil friksjon mellom gummi og aksling føre til samme feilen om igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Ballard Svart 30.Mars.2015 Del på Facebook Svart 30.Mars.2015 Hvis det er vanlig gummi oppheng på motoren, og cutless lager i hylsa, du har, så er dette en underlig innfesting av ytre hylselager. Det skal festes utenpå skroget slik hullene for vannsirkulasjon står fritt, et på hver side. Hylselageret pleier å måle 12 14 cm ut fra skroget, ser ikke slik ut på bildene. Ser ikke vannhullene heller. Eller har du et annet system? Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 30.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars.2015 Vannhullene ligger litt lenger bak. Ser ut som om det har blitt gjort en jobb på hylsa tidligere. Det er plast helt til hylsa og det hele ser litt amatørmessig utført. Skal kanskje ikke kaste stein i glasshus, for det kan jo være en grunn til det som jeg ikke kjenner til da. Sitér dette innlegget Link to post
sailorboy Svart 30.Mars.2015 Del på Facebook Svart 30.Mars.2015 (redigert) Søk på Baatplassen, og du skal finne... https://baatplassen.no/i/topic/80692-summer-family-fastst%C3%B8pt-hylse/page-2 Her vises vanninntak og prosedyre for bytte av vannsmurt cuttles lager. SailorBoy Redigert 30.Mars.2015 av sailorboy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 31.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2015 Søk på Baatplassen, og du skal finne... https://baatplassen.no/i/topic/80692-summer-family-fastst%C3%B8pt-hylse/page-2 Her vises vanninntak og prosedyre for bytte av vannsmurt cuttles lager. SailorBoy Jepp, har lest den SailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 31.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2015 Så er hylse kjøpt inn. Håper bare det er den rette. Statset på at det er mm og ikke tommer. Videre har jeg kjøpt inn en del verktøy til konemors glede. "nettopp det vi trengte i påsken" Håper å få staret så smått i kveld... Men er det noe jeg bør tenke på når jeg skal ha ut akslen folkens? Mvh Roger Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 31.Mars.2015 Del på Facebook Svart 31.Mars.2015 Du bør sjekke at akselen er slett før du trekker den gjennom pakkboksen.Er ofte merker/spor etter grovt verktøy på akslinger,gjerne etter at man har holdt igjen ifbm.probellbytte eller lignende. Slike merker vil lett kunne ødelegge tettninger som kan være mye forskjellig. Er ofte en prosedyre for pakkboksen ved gjenmontering.tenker på fylling av grease om du har fettkopp.vær forsiktig med akslingen når du legger den fra deg.ikke støte hverken den eller propeller,og vær renslig.(så ikke du får sand og annen skit på uønskede steder.Videre må stikksagen brukes med forsiktighet.veldig lett og sage for dypt ytterst,og lite lenger inne. Sjekk at du har langt nok blad,beregnet for metall. Kan og være en prosedyre for å trekke fast akslingen i klemhylsen ved girkassen. Her kan og være litt forskjellig patent. Går egentlig helt greit om du jobber systematisk og er litt forsiktig. Kanskje noen andre vil antyde hvor mye makt som skal brukes ved innmontering av nytt lager. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 31.Mars.2015 Del på Facebook Svart 31.Mars.2015 Når du har akslingen og cutlesslageret ute,har du en glimrende anledning til å få gjort ren hylsen. Her er ofte mengder med grease som har hoppet seg opp i årenes løp,og denne kan lett ende opp med å tette vannhullene. Et kostesaft med en bensinfille er effektivt,men ikke noe man anbefaler andre å bruke. Kommer godt ned og får vasket i kjølen innvendig og når akslingen først er ute. Da er det mye lettere å se om det er tett etterpå også. Sjekk at ikke du har jordingsklemme på akslingen som går i stykker når du skal montere akslingen. Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 31.Mars.2015 Del på Facebook Svart 31.Mars.2015 Et lite tips. Når du tar båten på land for vinteropplag, kan du sprute litt silicon inn i hullene som tar inn vann til cutlesslageret. Drei akselen litt rundt så siliconsprayen fordeler seg mellom cutlesslagerer og akselen.. Da kleber ikke gummien seg til akselen. Jeg har gjort dette i over 20 år og aldri opplevd at cutless (gummi) lageret har klebet til akselen. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 31.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2015 Takk for gode råd cosmic og Haba Sitér dette innlegget Link to post
Svee Svart 31.Mars.2015 Del på Facebook Svart 31.Mars.2015 Hei! Et lite tips: Ser på bildet av propell og cutlesslager/gummi at du har veldig stor avstand mellom propellen og cutlesslageret. Denne avstanden skal ifølge "boka" være mellom halv og hel akseldiameter. For 40 mm aksel 20 - 40 mm, men ville nok valgt 40 mm for minst mulig kavitasjon. Du burde kappe akselen og få justert opp dette samtidig - når du først har propellakselen ute! Håper jobben med cutlesslageskiftet m.v. går greit! Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 31.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2015 Hei! Et lite tips: Ser på bildet av propell og cutlesslager/gummi at du har veldig stor avstand mellom propellen og cutlesslageret. Denne avstanden skal ifølge "boka" være mellom halv og hel akseldiameter. For 40 mm aksel 20 - 40 mm, men ville nok valgt 40 mm for minst mulig kavitasjon. Du burde kappe akselen og få justert opp dette samtidig - når du først har propellakselen ute! Håper jobben med cutlesslageskiftet m.v. går greit! Såpass ja. Det var jeg ikke klar over Svee. Takk for godt tips Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 31.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2015 Du bør sjekke at akselen er slett før du trekker den gjennom pakkboksen.Er ofte merker/spor etter grovt verktøy på akslinger,gjerne etter at man har holdt igjen ifbm.probellbytte eller lignende. Slike merker vil lett kunne ødelegge tettninger som kan være mye forskjellig. Er ofte en prosedyre for pakkboksen ved gjenmontering.tenker på fylling av grease om du har fettkopp.vær forsiktig med akslingen når du legger den fra deg.ikke støte hverken den eller propeller,og vær renslig.(så ikke du får sand og annen skit på uønskede steder.Videre må stikksagen brukes med forsiktighet.veldig lett og sage for dypt ytterst,og lite lenger inne. Sjekk at du har langt nok blad,beregnet for metall. Kan og være en prosedyre for å trekke fast akslingen i klemhylsen ved girkassen. Her kan og være litt forskjellig patent. Går egentlig helt greit om du jobber systematisk og er litt forsiktig. Kanskje noen andre vil antyde hvor mye makt som skal brukes ved innmontering av nytt lager. Lykke til. Skal jeg gjøre noe ang pakkboksen før jeg drar ut akselen cosmic? Når jeg skal sette den inn igjen, noen tips slik at jeg ikke skader noe og sist med ikke minst... Skal jeg fylle opp med grease? Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 31.Mars.2015 Del på Facebook Svart 31.Mars.2015 (redigert) Før du trekker ut akselen skal du ikke gjøre noe med pakkboksen,bare sjekke at aksling er slett så du ikke river tettninger. Talg,evt.zimmerring. Post gjerne et bilde av pakkboksen,så får du nok noen konkrete råd før montering. Redigert 31.Mars.2015 av cosmic (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.