Jump to content

Gummien følger med rundt på akslen på Summer`n


Roger og Olina

Recommended Posts

Alt har foreløpig gått etter planen. Mye nytt kjøpt inn. Rubba hele båten og polert. Ny sink + + + Kran bestilt til onsdag. Planen var å kose seg i båten i påsken. Men hvor lenge var Adam i paradiset? Oppdaget i ste, at når jeg vrir rundt propellen, så følger denne gummibelgen som sitter i hylsa. Denne gummien stikker ut ca 1 cm av hylsa. Det har den gjort hele tiden. Men den skal vel ikke følge med akslen når jeg turner propellen rundt? :confused:

Dette er en slik vannsmurt hylse som er på Summer Family. Jeg håper nå, at jeg får tvil svar om at denne setter seg når det kommer vann inn i disse to hullene. Men jeg frykter at påskekosen går rett vest.

Satt å leste her en kar som hadde startet Summere`n og satt den i gir. Da hadde hylsa spytta ut denne gummien. På min så har ikke det skjedd, men håper jeg kan få litt hjelp her og god tips folkens..

 

Mvh

Roger

Link to post

Hvis det er stevnlageret som følger med rundt, så er det bare å skifte ut. Sannsynligvis har det gått med for lite kjøling en eller annen gang, slik at gummien har svellet så mye at friksjon lager/aksling har overvunnet friksjon lager/hylse. Forholdet går ikke over, det blir verre. Og dyrere om du kjører med det. Enden blir at du står i fare for å måtte bytte hylserør.

Link to post

Takk for gode tips folkens :smiley:

Når jeg skal ta ut propellakselen. Er det noe spess jeg trenger å tenke på? Må jeg gjøre noe i forhold til bla pakkboksen?

Har bestilt en slik nå: https://www.maritim.no/vannsmurt-lager-40-mm-55-mm-nylon#.VRmj8XkcREY

Er det "bare" å klaske til for å få den på plass?

 

I morgen blir det vel innkjøp av div verktøy. Bla en Bajonettsag. Men når jeg så har fått laget ett spor eller to. Burde jeg kanskje kjøpe en slik slagtrekker?

 

Mvh

Roger

Link to post

Når det nye lageret er på plass, må du bore inn et 12 mm hull på hver side. Hullene skal gå gjennom det nye lageret slik at det kommer inn sjøvann. Altså før du setter inn akslingen. Så fremt det inne i båten går egen vannlinje fra sjøvannskjøling og til dette lageret. Lageret trenger smøring og kjøling, hvis ikke vil friksjon mellom gummi og aksling føre til samme feilen om igjen.

Link to post

Hvis det er vanlig gummi oppheng  på motoren, og cutless lager i hylsa, du har, så er dette en underlig innfesting av ytre hylselager.  Det skal festes utenpå skroget slik hullene for vannsirkulasjon står fritt, et på hver side.  Hylselageret pleier å måle 12  14 cm ut fra skroget, ser ikke slik ut på bildene. Ser ikke vannhullene heller. Eller har du et annet system?

Link to post

Så er hylse kjøpt inn. Håper bare det er den rette. Statset på at det er mm og ikke tommer. Videre har jeg kjøpt inn en del verktøy til konemors glede. "nettopp det vi trengte i påsken" Håper å få staret så smått i kveld... Men er det noe jeg bør tenke på når jeg skal ha ut akslen folkens?

 

Mvh

Roger

Link to post

Du bør sjekke at akselen er slett før du trekker den gjennom pakkboksen.Er ofte merker/spor etter grovt verktøy på akslinger,gjerne etter at man har holdt igjen ifbm.probellbytte eller lignende. Slike merker vil lett kunne ødelegge tettninger som kan være mye forskjellig. Er ofte en prosedyre for pakkboksen ved gjenmontering.tenker på fylling av grease om du har fettkopp.vær forsiktig med akslingen når du legger den fra deg.ikke støte hverken den eller propeller,og vær renslig.(så ikke du får sand og annen skit på uønskede steder.Videre må stikksagen brukes med forsiktighet.veldig lett og sage for dypt ytterst,og lite lenger inne. Sjekk at du har langt nok blad,beregnet for metall. Kan og være en prosedyre for å trekke fast akslingen i klemhylsen ved girkassen. Her kan og være litt forskjellig patent. Går egentlig helt greit om du jobber systematisk og er litt forsiktig. Kanskje noen andre vil antyde hvor mye makt som skal brukes ved innmontering av nytt lager. Lykke til.

Link to post

Når du har akslingen og cutlesslageret ute,har du en glimrende anledning til å få gjort ren hylsen. Her er ofte mengder med grease som har hoppet seg opp i årenes løp,og denne kan lett ende opp med å tette vannhullene. Et kostesaft med en bensinfille er effektivt,men ikke noe man anbefaler andre å bruke. Kommer godt ned og får vasket i kjølen innvendig og når akslingen først er ute. Da er det mye lettere å se om det er tett etterpå også. Sjekk at ikke du har jordingsklemme på akslingen som går i stykker når du skal montere akslingen.

Link to post

:yesnod: Et lite tips.

Når du tar båten på land for vinteropplag, kan du sprute litt silicon inn i hullene som tar inn vann til cutlesslageret. Drei akselen litt rundt så siliconsprayen fordeler seg mellom cutlesslagerer og akselen.. Da kleber ikke gummien seg til akselen. Jeg har gjort dette i over 20 år og aldri opplevd at cutless (gummi) lageret har klebet til akselen.

Link to post

Hei!

Et lite tips:

Ser på bildet av propell og cutlesslager/gummi at du har veldig stor avstand mellom propellen og cutlesslageret. Denne avstanden skal ifølge "boka" være mellom halv og hel akseldiameter. For 40 mm aksel 20 - 40 mm, men ville nok valgt 40 mm for minst mulig kavitasjon.

Du burde kappe akselen og få justert opp dette samtidig - når du først har propellakselen ute!

Håper jobben med cutlesslageskiftet m.v. går greit!

Link to post

Hei!

Et lite tips:

Ser på bildet av propell og cutlesslager/gummi at du har veldig stor avstand mellom propellen og cutlesslageret. Denne avstanden skal ifølge "boka" være mellom halv og hel akseldiameter. For 40 mm aksel 20 - 40 mm, men ville nok valgt 40 mm for minst mulig kavitasjon.

Du burde kappe akselen og få justert opp dette samtidig - når du først har propellakselen ute!

Håper jobben med cutlesslageskiftet m.v. går greit!

 

Såpass ja. Det var jeg ikke klar over Svee. Takk for godt tips :wink:

Link to post

Du bør sjekke at akselen er slett før du trekker den gjennom pakkboksen.Er ofte merker/spor etter grovt verktøy på akslinger,gjerne etter at man har holdt igjen ifbm.probellbytte eller lignende. Slike merker vil lett kunne ødelegge tettninger som kan være mye forskjellig. Er ofte en prosedyre for pakkboksen ved gjenmontering.tenker på fylling av grease om du har fettkopp.vær forsiktig med akslingen når du legger den fra deg.ikke støte hverken den eller propeller,og vær renslig.(så ikke du får sand og annen skit på uønskede steder.Videre må stikksagen brukes med forsiktighet.veldig lett og sage for dypt ytterst,og lite lenger inne. Sjekk at du har langt nok blad,beregnet for metall. Kan og være en prosedyre for å trekke fast akslingen i klemhylsen ved girkassen. Her kan og være litt forskjellig patent. Går egentlig helt greit om du jobber systematisk og er litt forsiktig. Kanskje noen andre vil antyde hvor mye makt som skal brukes ved innmontering av nytt lager. Lykke til.

Skal jeg gjøre noe ang pakkboksen før jeg drar ut akselen cosmic? Når jeg skal sette den inn igjen, noen tips slik at jeg ikke skader noe og sist med ikke minst... Skal jeg fylle opp med grease?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...