Roger og Olina Svart 31.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2015 Før du trekker ut akselen skal du ikke gjøre noe med pakkboksen,bare sjekke at aksling er slett så du ikke river tettninger. Talg,evt.zimmerring. Post gjerne et bilde av pakkboksen,så får du nok noen konkrete råd før montering. Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 31.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2015 Du skal ikke bruke greas, det er vann som smører dette lageret. Derfor er det viktig at det kommer vann inn i forkant av lagert. Vannet skal sørge for smøring, slik at du ikke får varmgang i lageret. Da er det slik som på bildene dine.... Gjør som cosmik skriver, fjern ev. overskudd av greas inne i hylserøret, slik at greasen ikke går bak og tetter riller og vanninntak til lageret. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 31.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2015 Du skal ikke bruke greas, det er vann som smører dette lageret. Derfor er det viktig at det kommer vann inn i forkant av lagert. Vannet skal sørge for smøring, slik at du ikke får varmgang i lageret. Da er det slik som på bildene dine.... Gjør som cosmik skriver, fjern ev. overskudd av greas inne i hylserøret, slik at greasen ikke går bak og tetter riller og vanninntak til lageret. Sikkert jeg som ordla meg litt feil tb55. Men pakkboksen jeg tenkte på serru Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 1.April.2015 Link til dette innlegget Svart 1.April.2015 Hei! Et lite tips: Ser på bildet av propell og cutlesslager/gummi at du har veldig stor avstand mellom propellen og cutlesslageret. Denne avstanden skal ifølge "boka" være mellom halv og hel akseldiameter. For 40 mm aksel 20 - 40 mm, men ville nok valgt 40 mm for minst mulig kavitasjon. Du burde kappe akselen og få justert opp dette samtidig - når du først har propellakselen ute! Bare vær obs på avstanden mellom propellen og skroget i tillegg. Propellvingene må ikke komme for nærme skrog eller flyndre. Da blir det støy og muligens kavitasjon. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 1.April.2015 Link til dette innlegget Svart 1.April.2015 Husk å lufte pakkboksen når du har vært på land. Vanlig å glemme det - men da kommer det ikke van kjøling og smurning til overalt, med slitasje på gummien som resultat. Må innrømme at jeg nok slurvet litt med det før i tiden. Men ikke nå lengre. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 1.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2015 I dag sluttet jeg kl 12:00 på jobb. Så var det rett til båten for å starte jobben. Først måtte jeg lage ett hull, slik at jeg kom ned til akselen slik at jeg kunne løsne den. (Klør ennå) Så startet jobben med å finne disse skruene på siden. Fant en slik en tidligere kar her beskrev og en som ikke står i "boka" Tydeligvis så hadde tidligere eier ikke fått ut denne skruen og har måtte borre seg inn. Vel, jobben tok ca 6 timer fra start til at var ute. Mye svette og ord som ikke passer seg her, men ut kom det da. Så var det å få inn det nye cutlesslager. Men nei da. Lett skulle det ikke bli. For skiten passet ikke. Innvendig stemte den. Men omkretsen var selvfølgelig i tommer. Den jeg hadde kjøpt, var 55mm. Men den orginale var 53,97mm. Det vil vel si 1,8" tar jeg ikke feil? (liten peiling på tommer) Prøvde først å få tak i noen som kunne dreie den ned. Men folk er på påsketur, så det gikk ikke. Pakket sammen og satt og surmulte i sofaen. Gikk inn på sidene til Maritim og vips, der var den. Ringte ut med artikkel nr og jepp, de hadde 2 stk. Tidligere i uken, så hadde de sagt at de ikke hadde med mer og tommer på samme... Rare folk. Vel, da blir det montering i morgen... Legger ved noen bilder Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 1.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2015 Husk å lufte pakkboksen når du har vært på land. Vanlig å glemme det - men da kommer det ikke van kjøling og smurning til overalt, med slitasje på gummien som resultat. Må innrømme at jeg nok slurvet litt med det før i tiden. Men ikke nå lengre. Takk for tips. Vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre det ennå da... Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 1.April.2015 Link til dette innlegget Svart 1.April.2015 Nå vet jeg ikke hva slags pakkboks du har, men om det er en slik gummihylse som er festet rundt ved akslingen med noen slangeklemmer løsner du litt på de klemmene nærmest motoren til lufta er ute. Tar bare noen sekunder. Men legger du ut et bilde at saken så får du vel et helt presist svar fra forumet. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 1.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2015 Jepp, her er bilde av den. Når jeg setter inn akselen igjen. Skal jeg da fylle med fett også løsne klemmene i bakkant? Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 1.April.2015 Link til dette innlegget Svart 1.April.2015 Jepp, her er bilde av den. Når jeg setter inn akselen igjen. Skal jeg da fylle med fett også løsne klemmene i bakkant? er det pakkboks med talgpakning? Isåfall skal det vel ikke være behov for og lufte. Fyll opp koppen med fett og vri ett tørn el to etter aksling er montert. Skal vel være nok. Ikke så mye som skal til. Presser du for mye beveger det seg bakover i hylsa. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 2.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2015 Er det talgpakkning i denne? Ser du selv setter spørsmål ved dette. Hvordan kan jeg vite? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 2.April.2015 Link til dette innlegget Svart 2.April.2015 (redigert) Ser ut som talgpakning med boltene som drar flensen mot pakkboksen. Strammes til det kommer et drypp i ny og ne. Fettkopp på talgpakning tror jeg er mer uvanlig, så er ikke sikker. Talgpakninger liker ikke å gå tørre så lufting anbefales. På de fleste båter jeg har sett med talgpakning blir pakkboksen tvangsforet med vann fra motorens sjøvannsystem. Bra jobba R & O :-) Redigert 2.April.2015 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
boble65 Svart 2.April.2015 Link til dette innlegget Svart 2.April.2015 Talgpakning kjøpes i én lengde og legges rundt inni front av pakkboks og strammes med skruene i front. Maritim har formel for og regne ut lengde. Ikke uvanlig med fettkopp og talgpakning. Der skal Ikke for mye fett inn da fettet kunn skal smøre der aksling er opplagret i pakkboks. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 2.April.2015 Link til dette innlegget Svart 2.April.2015 (redigert) Der skal dryppe en dråpe vann i ny og ned foran pakkboks ved bruk av talgpakning. Enkelt system med lite vedlikehold så lenge en tåler noen dråper vann i kjøl :-) så derfor skal det ikke være behov for lufting. Har aldri gjort det. Det jeg derimot har gjort feil er og presse for mye fett inn med resultat av hylse full av fett og ødelagt cutlesslager. Redigert 2.April.2015 av boble65 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 2.April.2015 Link til dette innlegget Svart 2.April.2015 Punktet som skal smøres med fett er rett under pakkboks. Så derfor skal det lite fett til. Sitér dette innlegget Link to post
furhan Svart 2.April.2015 Link til dette innlegget Svart 2.April.2015 Var med Roger og monterte dette. Pakkboksen hadde noe som så ut som filt, og fett. Usikker på om det er det som kalles talgpakning. En filtring kan vel også tette greit? Den strammes jo også ved hjelp av de 2 skruene i forkant ved at den presses sammen og dermed må utvide seg mot akselen. Sitér dette innlegget Hans Petter Link to post
boble65 Svart 2.April.2015 Link til dette innlegget Svart 2.April.2015 Var med Roger og monterte dette. Pakkboksen hadde noe som så ut som filt, og fett. Usikker på om det er det som kalles talgpakning. En filtring kan vel også tette greit? Den strammes jo også ved hjelp av de 2 skruene i forkant ved at den presses sammen og dermed må utvide seg mot akselen. ja det er talgpakning. Har ny på maritim.no. Formel: pi * R2 * 3 + 10 =lengde på talgpakning. Eks med 35 mm aksel: 3,14 *1,75*1,75*3+10 = 38,85 cm. Du trenger da 40cm talgpakning til en 35mm aksel. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 2.April.2015 Link til dette innlegget Svart 2.April.2015 40 cm pakning er nok ikke helt galt, men du trenger ikke regne ut arealet, det er greiere å ta omkretsen Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Roger og Olina Svart 2.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2015 Nå er alt montert. Jeg trenger vel ikke å bytte den pakkningen om alt ser bra ut? Mvh Roger Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 2.April.2015 Link til dette innlegget Svart 2.April.2015 Nei, du trenger ikke det. Så lenge den tetter gjør den jo jobben sin Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Roger og Olina Svart 2.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2015 Sånn, nå er ting og tang på plass. Men sikkert ikke lett å finne noen som kan løfte båten ut på sjøen i morgen... *snufs* Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 2.April.2015 Link til dette innlegget Svart 2.April.2015 Om du ikke får den på sjøen i morgen, så er det sikkert noe annet du kan gjøre med den :) du kan jo begynne med å vaske nedi kjølen/ området rundt aksel mm ( innvendig altså) Jo renere, dess mindre lukt. Og definitivt lettere å følge med på lekkasjer etc. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 3.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2015 Sant det. Blir nok ikke arbeidsledig når en har båt Eureka Sitér dette innlegget Link to post
svendmb Svart 3.April.2015 Link til dette innlegget Svart 3.April.2015 Sitter på påskefjellet og leser dette (savner båten, men kona er fjellgjeit, så påsken er og blir på fjellet) Har akkurat fullført vårpussen på min Nimbus 3003, og den skal på sjøen tirsdag etter påske. Så begynte jeg å tenke på hva slags løsning jeg har på min aksling. Kan ikke huske at det er noe hul til vannintak på min, men det var et hull på toppen av innføringen som var nesten tett av gammelt bunnstoff. Dette hullet er kun ca 3-4 mm stort, og jeg antok at det skjulte en skrue eller liknende,så jeg stoffet over hullet. Har jeg gjort en tabbe? Kan dette lille hullet ha vært vannintaket på et cutless lager? Hullet sitter i selve hylse, ca. 2 cm fra enden. Får desverre ikke lagt ut noe bile da jeg ikke er i nærheten av båten.. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 3.April.2015 Link til dette innlegget Svart 3.April.2015 Sitter på påskefjellet og leser dette (savner båten, men kona er fjellgjeit, så påsken er og blir på fjellet) Har akkurat fullført vårpussen på min Nimbus 3003, og den skal på sjøen tirsdag etter påske. Så begynte jeg å tenke på hva slags løsning jeg har på min aksling. Kan ikke huske at det er noe hul til vannintak på min, men det var et hull på toppen av innføringen som var nesten tett av gammelt bunnstoff. Dette hullet er kun ca 3-4 mm stort, og jeg antok at det skjulte en skrue eller liknende,så jeg stoffet over hullet. Har jeg gjort en tabbe? Kan dette lille hullet ha vært vannintaket på et cutless lager? Hullet sitter i selve hylse, ca. 2 cm fra enden. Får desverre ikke lagt ut noe bile da jeg ikke er i nærheten av båten.. Det er ikke alle løsninger som har dette ekstra vanninntak på hver side til cutlesslageret, men der vil jo komme vann inn uansett til "smøring" av lageret inn gjennom rillene i cutlesslageret når du sjøsetter. Viktig å lufte pakkboks etter sjøsetting, så vannet kommer helt inn til pakkboksen for kjøling. Kan jo bli ei luftlomme her , hvis ikke denne prosedyren blir gjennomført.Hullet som du nevner på toppen er nok en låseskrue for lageret vil jeg tro. Disse har jo som regel Ørten lag med bunnstoff over. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.