Jump to content

Hvilken type plate anbefales til båtpute/solpute?

Olepo

Recommended Posts

Hei, jeg trenger et tips i forbindelse med reparasjon av solpute i min Bavaria 25 Sport.

Da jeg besiktiget båten hos forhandler før overtakelse i fjor ble det avdekket at skruene til hengslene i solputa var revet løs. Det ble avtalt at forhandler skulle utbedre dette før båten ble sendt med transportør, men det ble aldri gjort. Brukte puta som den var forrige sesong, men nå er det vel på tide å få orden på elendigheten så jeg begynte å demontere trekket på undersiden av puta i går.

Hadde et lite håp om at jeg kunne gjøre en easyfix ved å skifte ut treskruene til gjennomgående skruer med mutter og underlagsskiver, men håpet forsvant raskt når plata kom frem i lyset og lukten av jordkjeller spredte seg i båten :worry:...

bilde

bilde

Solputa er tydeligvis preget av oppveksten på Vestlandet, og er på god vei tilbake til jord igjen. Faktisk er prosessen kommet så langt at det så ut til å være noen bittesmå mark som allerede har flyttet inn.... Ekkelt!

bilde

Her er plata i sin helhet:

bilde

Så kommer endelig spørsmålet, hvilken type plate bør jeg erstatte denne med? Ser ut som om dette er vanlig kryssfiner, og det har jo ikke fungert så bra. hva med kryssfiner som males/lakkes for å gjøre den mer motstandsdyktig mot fukt? Har tenkt på en type forskalingsplate, som vel er fuktbestandig kryssfiner, men disse har veldig hard overflate som trolig vil føre til problemer når jeg skal stifte fast trekket. Hva anbefales??

Ingen som har noen tanker om fornuftig valg av materiale til ny baseplate i solputa??

Mistenker at det tidligere har blitt stående vann i oppbevaringsrommet under puta, og at dette har ført til at plata har råtnet..

Uten innspill heller jeg imot å lage ny plate i vanlig ubehandlet kryssfiner. Er jo dette som er levert originalt, og hvis den da holder i 10 nye år er det kanskje ikke så galt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...