Jump to content

HERO 107


Babul

Recommended Posts

Hei. Jeg har lekt med tanken å bo i båt en stund og har nå fått tilslag på en Hero 107. Er det noen her som har erfaringer med denne båten? Båten er i følge eier fra rundt 1981 og har en Volvo Penta 35hk som virker fint.

 

Det er en del arbeid som må gjøres på båten, men det er jeg innstilt på å ta tak i. Båten trenger også nye seil og bunnsmøring. Det meste innvendig må nok pusses opp.

 

Likevel føler jeg båten har et stort potensiale og med litt investeriger og arbeid tror jeg den kan bli en veldig god båt både å bo i og for lengre turer.

 

Kunne være artig å høre hva brukerne her inne tenker om verdi på båten!

 

Jeg skal få lagt inn litt flere bilder senere.

bilde

 

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Solide fine båter dette.

Hva angår verdi så så denne unektelig noe sliten ut.

36 hk Volvo drar også på årene. Dersom seilene er gamle og båten generelt trenger en renovering vil jeg anslå verdi til 150-200' da med alle mulige forbehold.

Dersom båten har gammelt teakdekk, trolig enda lavere verdi.

Disse har ligget på Finn for + 300' for eksemplarer i god stand.

Link to post
Share on other sites

I fall du ikke vet det: Hero 107 er resultatet av et prosjekt hvor bladet Seilas i samarbeid med ingeniør Eivind Amble skulle designe "den ideelle turseiler". Resultatet fikk navnet Hero 107 og ble bygget hos Hero Marine i Storsand i Hurum.

Lykke til med båten som nok trenger en hel del TLC.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar. Hva mener du med TLC forresten? Jeg vet at det er en hel del arbeid på båten, men på grunn av at eier trenger å bli kvitt båten kjapt og han ønsker at båten skal få et nytt liv selger han den billig. Jeg vil få den for 40 000 noe jeg mener er et så godt tilbud at jeg ikke kan si nei. Jeg skal få den sjekket for osmose/plastpest i dag og om skroget ser bra ut etter vi har fått den på slipp kommer jeg nok til å gå for den.

 

Er det noen som har erfaring med oppussing av seilbåt som kanskje har noen tips å komme med?

Link to post
Share on other sites

Takk for svar. Hva mener du med TLC forresten? Jeg vet at det er en hel del arbeid på båten, men på grunn av at eier trenger å bli kvitt båten kjapt og han ønsker at båten skal få et nytt liv selger han den billig. Jeg vil få den for 40 000 noe jeg mener er et så godt tilbud at jeg ikke kan si nei. Jeg skal få den sjekket for osmose/plastpest i dag og om skroget ser bra ut etter vi har fått den på slipp kommer jeg nok til å gå for den.

 

Er det noen som har erfaring med oppussing av seilbåt som kanskje har noen tips å komme med?

det var jo ingen u-pris :-) såfremst den ikke er helt falleferdig :-) Redigert av boble65 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har en mangeslungen prosjekttråd for min Comfort30.

 

Er det din første seilbåt?

 

Ettersom det ser ut til at båten er temmelig tom for inventar og løsøre, så ville jeg begynt med å pusse og behandle treverket. Så se på eventuelt bytte av skrogtrekk. Vask godt når du først er igang. Gå over alle potensielle lekkasjepunktet i dekket, slik at du hindrer fritt vann inn i båten. Det er mye lettere å gjøre en god og tidsmessig rasjonell jobb uten masse dritt ombord som blir fult av pussestøv og må flyttes rundt i båten etterhvert som du jobber.

 

Kontrollert tilstanden på skroggjennomføringer og ventiler når du nå skal ha båten på land. Er det aksling eller seildrev? Sjekk at alt er i orden, med drev eller aksling/ propell/ cutlesslager.

Greia er å slippe utgifter for ny landsetting.

 

Parallelt er det greit å følge med på finn etter seil. Et nytt storseil til den båten koster vel rundt 20tusen.

 

Drener dieseltanken og rengjør den innvendig. Drener filter og vannutskilleren. Bytt filter.

Metode kommet veldig ann på hvordan tanjen er montert. Bytt o-ring på dieselpåfyllingslokket.

-da har du et godt utgangspunkt for et problemfritt motorhold.

 

Sett opp budsjett. Søk etter gode, solide og rimelige løsninger. KISS.

 

Pengene rennet ut om man er ukritisk og drømmer om å spekke båten etter 2015-standard.

 

Om salongputetrekk er i orden, bytt innmat og vask trekkene på skånsom vask. Strekkes mens trekkene er fuktige. Skum-innmat kjøper du rimelige overmadrasser, eller benytter anledningen til å bytte overmadrasser hjemme i senga.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er vel ein del av Hero 107 som har hatt problem med lekkasjer rundt vindauga, så dei er nok verdt ein ekstra sjekk. Elles som Eureka seier, sjekk alle gjennomføringar i dekk, og mellom dekk og skrog. Desse må vere tette før du byrjar med pussepapir og lakk :wink:

 

Største problemet med plastpest, er etter mitt syn at båten må stå på land ein lengre periode. Dette er kanskje vanskeleg om du skal bu i båten. Sjølve reperasjonen er ikkje noko hokus pokus, men tek ein del tid. Kostnaden er heller ikkje så stor, kanskje ca 10-15000 kroner om ikkje båten er fullstendig delaminert, noko som er ytterst skjeldan. Får du båten for 40.000 kroner, så er det gunstig, sjølv om det er eit fullstendig oppussingsobjekt.

 

Kunne gjerne tenkt meg denne båttypa sjølv, laga til innvendig styreposisjon så blir det ein flott vestlands-/ heilårsbåt.

Hugsar at båten som Seilas fekk laga til seg sjølve, fekk ekstra vekt i kjølen etterkvart. Synes å hugse at dei sa at båten vart betre seilar etter dette. For omlag 10-15 år sidan, så var det fleire oppussingsartiklar av denne båten i bladet Seilas. Om du ikkje har desse, så får du sikker kopiar fra Seilas.

Link to post
Share on other sites

Hero 107 har vært en av mine drømmebåter, mye omtanke i konstruksjonen, mye tilgjengelig erfaring om bruk og vedlikehold. Rommelig, god fart: Kjempebåt. 

Har du fått den for 40 000 har du vært griseheldig - etter min mening. 

Når det gjelder råd om hva du skal gjøre for å få den Ok, så synes jeg Eureka ga deg gode råd, det er ikke så mye å tilføye der før du er ferdig med den lista...

Lykke til med både båten og ditt liv med den!

Link to post
Share on other sites

Ikke for å strø salt i såret, men denne så ikke bra ut. Er nok en glimrende sjanse for en nevenyttig kar som ønsker seg ett prosjekt, men båten er etter mitt skjønn verdiløs, basert på det jeg ser av bilder. Du bør tenke deg godt om, og ihvertfall ikke kjøpe båten for å spare penger. Sett at du oppgraderer for 300 000,-(det går fort), og båten er fremdeles ikke tipp-topp. Se hva du kan få for 350 000,- i dagens marked......Det er dette som er kilent med brukt, for hver krone du legger ekstra i ett båtkjøp, har du fort spart 2 eller 3 i oppgraderinger. Det blir liksom en livstil å pusse opp noe som er så slitt, og kommer til å ta ett hav av timer. Men hvis det er det du ser etter, så løp og kjøp. Du får masse utfordringer, og lærer mye.

Link to post
Share on other sites

BØstrøm, det var da voldsomt da... Det eneste vi har sett av båten er at overflatene på interiøret er slitt.

 

Det er klart at man skal ha med seg hodet i hva man gjør. Men egeninnsats og ok innkjøp så er det ikke sikkert det blir særlig kostbart.

 

Dog ville jeg absolutt fulgt med på finn etter ok brukte seil. Gran seil la ut noe lagervare nylig. Å snitte ned prisene på den måten er viktig.

 

Han vil bo i båten, vel da er pri en å få den tett, holde den tett og gi intriøret et løft. Det er ekstremt viktig å vaske ut eventuell mygg. Det er helsefarlig.

En avfukter av typen Maeco DD8L, den typen som går i dvale når ønskelig RF er oppnådd, vil være veldig kjekk ombord.

 

Er intriøret malt eller lakket?

Link to post
Share on other sites

Ikke la deg skremme av dette.  Husk at det er mange måter å pusse opp en båt på og vi er forskjellige m.h.p. hvilken standard vi synes er OK.  Jeg vil tro at vinsjer og blokker er OK selv om de er slitne.  Skru dem fra hverandre, fjerne dritt og smør dem opp så går de lenge.  Hvis motoren er sliten så overhal den selv uten å ta den ut.  Det er fullt mulig. Jeg har gjort det selv i sin tid.  Ta en ting av gangen og lær.  Fordelen med en slik båt er at den er så solid at selv om den er litt sliten og svekket så tåler den nok allikevel vel så mye som mange moderne båter. Treverket er sannsynligvis for det meste massiv teak. Den kan du pusse og lakke.  Blir fin.  Noe av fineren er kanskje gåen, men det koster ikke stort. Det er sikkert mye sliten Sikaflex på den rundt dekksgjennomføringer.  Har du lekkasjer så sjekk disse først.  Også slik som vinduer som e annen har nevnt.  Skru det løs, rens godt og legg på ny Sikaflex.  Kjøper du en slik båt og er på lavbudsjett så prioriter å tette lekasjer og at alt funker. Gi bengen i estetikken.  Dette er en super båt som du kan ha masse glede av og alt som er i den kan sannsynligvis repareres.  Det tar litt lenger tid og krever mer innsats, men du sparer masse penger.

Samme med riggen og seilene.  Ta ned riggen og studer alle fall og wire nøye.  Studer terminalene (der wire går inn i festene gjerne med lykt og forstørrelsesglass.  Ser du sprekker så bytt.  Ser du ikke sprekker så behold.  Noen skifter riggen hvert 10 år, men de kan fort holde i mer enn 50 år her oppe på berget.  Samme med seilene.  Se på mulig rifter og svekkelser.  få tak i en symaskin og fiks dem selv eller lever dem til en som har en.  Selvfølgelig er en seilmaker best, men dyrest. Mulig denne båten har wire fall med tau halvparten.  Sjekk wiren for splinter og tauverket for slitasjer. 

Selv har jeg seilt i snart 40 år i egne båter. I begynnelsen seilte jeg på lavbudsjett og fikset alt selv. jeg reparerte seil og presenninger, natet dekk, fikset pest i skroget og overhalte motor, varmer og vinsjer. 

Nå har jeg råd til å kjøpe alt nytt når det ryker og da gjør jeg det.  Men det er av latskap og på ingen måte nødvendig.

Som rådet over.  Se etter brukt på Finn. For eksempel kjøpte jeg en gang en spinnaker fra en X-44 for kr. 4000.  Den var brukt bare noen få ganger og en slik koster vel rundt 50.000 ny.

Når det gjelder brukte seil kan du også sjekke med seilmakere. Hender de har noe liggende.

De fleste gidder ikke kjøpe brukt så det er et bra marked.

Kjør på og lykke til.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ta en ting av gangen. Start med fokus på hva som er det minste som må gjøres for å kunne bruke båten. Skriv opp en liste og gjenomfør prosjektet mens båten er i bruk. Ang. seilene, lån en trerrasse/brygge og skrubb de rene. Da får du samtidig inspisert de. Er det helt håpløst eller vil litt sying og spinnakertape gjøre at du får 2-3 sesonger ekstra utav de? 

 

Om du søker på "prosjekt" her på BP så vil du fort se at nær alle prosjekt som starter med at en river alt ut av båten strander. 

 

Ta service på motoren, sjekk at båten ikke kan synke (gjennomføringer, kraner, slanger, slangeklemmer osv), gjennomgå og småfiks på seila, vask ordentlig ned og ta det som absolutt må tas og bruk båten allerede i sommer! :-) Legg opp til å gjøre større prosjekt på den i vinter. 

---------

Det er i hvertfall den måten jeg ville gjort det på, men det er jo tusen måter :-)

 

Har alltid likt de båtene der, dette blir en kjempebåt i mange år fremover for dere. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei og takk for alle svar :-D 

 

Jeg kom nettopp hjem fra reise i Asia og fikk derfor sett båten med mine egne øyne i går. Inntrykket er bedre enn hva jeg fikk i fra bildene. Jeg kommer til å gå for båten og begynner med å få den opp og spylt den i løpet av uken som kommer. Jeg planlegger å begynne med rengjøring og vil så begynne med å få båten tett. Det er noen små lekkasjer her og der, men absolutt ikke noen krise. Innvending blir det en del pussing på treverket, men for et potensiale det er. Jeg regner med å bruke en del timer på båten nå og frem mot sommeren for så å prøve å få brukt den en del i sommer samtidig som jeg nok også vil jobbe en del på den. Jeg vil da se litt an hva som må/bør gjøres når høsten kommer.

Link to post
Share on other sites

Hei Babul, lykke til med flott prosjekt. Som et blir sagt her i tråden; dette er solide båter og bør være et godt grunnlag for et godt prosjekt. Setter stor pris på en ny prosjekttråd... :-)

Hvis du leser deg opp på tråden til Eureka og Festina Lente vil du nok få mange gode tips. :thumbsup:

Det viktigste verktøyet du kan ha med deg, er nok tålmodighet. Det vil nok ta tid, men resultatet blir nok bra. :wink:

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Da har jeg hatt båten oppe av sjøen og fått spylt den. Undersiden var helt strøken og ingen antydninger til hverken plastpest eller øvrige skader. Båten har ikke vært oppe på noen år så jeg må ha den opp igjen på et senere tidspunkt for å spyle den skikkelig og bunnsmøre den.

 

Ellers har jeg ryddet ut alt mulig gammel drit i fra båten og begynt å skru ned lister rundt rutene for å avdekke lekkasjer. Noen av listene var ganske porøse og sprukkne, men jeg tenker å bytte ut alle listene likevel så det er ikke noe problem. Ellers skrudde jeg også ned litt skap og panel da det var litt råte i noen hjørner. Jeg tenker også å bytte ut en del av vinduene da disse er blitt stygge med årene og har en del skraper.

 

Når jeg har fått båten tett og nye ruter på plass er planen å trekke nytt skrogtrekk i båten. I akterkabinene er det nå et fluffy, gammel og falmet trekk på sidene og i taket. Dette har jeg såvidt begynt å ta ned for så å pusse bort gammel lim og skitt.

 

I kabinen foran er det ikke noe skrogtrekk. Det ser ut som dette kan ha vært tatt ned tidligere og at de bare har malt kabinen så her må jeg også få trukket nytt skrogtrekk. Det samme gjelder forøvrig i messen.

Link to post
Share on other sites

Det er slikt jeg mener gjør denne båten til en kvalitetsbåt! Grattis med båten forresten!

Ikke dill med skap og lakking i første omgang: Når du er ferdig med lekkasjene, så gå for skroggjennomføringer, motor og ror. Det er feil der som er kritisk. 

Du har en flott tid foran deg, få båten ignag, kom i gang og bruk den, det er det du lærer mest av!

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...