Båtkjøper Startet 31.Mars.2015 Del på Facebook Startet 31.Mars.2015 (redigert) Hei, I vår søken etter vår første båt, ser vi etter en daycruiser på ca 20 fot til 200 000,- +/-. Vi liker godt Bella 620 DC, Yamarin og den typen båter. Har også lært (her inne ;-) at vi bør holde oss til firetaktsmotor. Noen sier også at en ny totakter er bedre enn en eldre firetakter. Jeg vet ikke hva som går under nytt/gammelt i båtverden, så da blir det noen flere spørsmål her inne fra meg.. De fleste båtene i vår prisklasse er 2005-2008-modeller. Hvordan stiller det seg da med denne båten som er 2010, men har en totakter? Er fortsatt en noe eldre firetakter å foretrekke? Motoren er 115 hk, H. O Evinrude E-tec http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=56904034&ov=m&WT.synd_type=finnbox Ønsker også innspill om selve båten om noen har dette? Er det en god båt? Bruken for vår del er til kosekjøring, ikke vannsport. Redigert 31.Mars.2015 av Båtkjøper (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 31.Mars.2015 Del på Facebook Svart 31.Mars.2015 En E-tec fra 2010 er en glimrende motor. Blant de beste. Kåret til den beste av forbrukere i USA! Så det er intet problem, snarere tvert i mot! Bensingjerrig og driftssikker og med godt moment i bunnen slik at du får båten i plan. Om du ønsker en Ocencraft må du nesten finne ut av selv. Hva ser du etter av plass, hvor lange turer tror du dere/du ønsker å ha? Er det vindskjerm eller bowrider som gir mest plass. Jeg har bekjente som har vært fornøyde med denne. Men det er avhengig av hva du selv har for behov. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Båtkjøper Svart 1.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.April.2015 Selve båten ser fin ut mtp plass, så det er mest motoren som holder oss igjen. Det blir snakk om mest sagsturer og kosekjøring etter jobb/helger. Kanskje prøver oss på overnatting, men det er ikke noe vi har tenkt å gjøre mye. Vi har forstått det slik at firetakter er å foretrekke, spesielt mtp støy. Er det å forstå at denne motoren støyer noe tilsvarende totaktere ettersom den er ganske ny, eller vil den fortsatt støye mye mer? Lite støy er viktigere for oss enn en "rå" motor med mye fart osv. Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 1.April.2015 Del på Facebook Svart 1.April.2015 Jeg kjenner ikke denne båten spesiellt, men ser på oceanmaster som et billigmerke. Du sier det blir mye kosekjøring. Hvis det betyr mye sakte fart er 4-takter å foretrekke Pga lavere støy ved lav fart. Leste klikk.no sin test av denne og syntest den gav lav toppfart og høyt forbruk i forhold til yamarin 59dc med 115 yamaha. Jeg antar at en yamarin eller annet mer anerkjent merke vil holde seg bedre i pris ved videresalg. Men vi her inne anbefaler etter egne preferanser, de trenger ikke passe dere. Det viktigste av alt: ut og prøv båter som er aktuelle, se om båten passer dere, hør om støyen er levelig, er det praktisk å sove her( ville da hatt en fot eller to mer), går båten relativt mykt og fint i bølger osv.... Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 2.April.2015 Del på Facebook Svart 2.April.2015 Grønntonet vindskjerm er et minus for sikt. Jeg ville og sett på et mer anerkjent merke som Yamarin, Finnmaster, etc. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 2.April.2015 Del på Facebook Svart 2.April.2015 Støy er ikke så vanskelig - på tomgang så støyer begge motorene lite. Men 4-takteren hører du nesten ikke, mens to takteren hører du som en lav lyd. Mao begge støyer så lite at det er helt uproblematisk. Og ikke nok støy fra 2 takteren til at det er skjemmende. Når båten er i plan støyer de omtrent likt og en 4t går med høyere turtall så da gviner det veldig. Mer enn fra en 2t. Jeg oppfatter at det er mye tilsvarende, men jeg liker ikke gvinet fra Yamaha, særlig de mindre motorene under v6. Så det er litt ulikt når og hvordan de støyer. Men en utenbords bråker. Uansett 4 eller 2 takt...men jeg ville ikke vært redd for støyen fra en moderne E-tec. Sitér dette innlegget Link to post
TomF Svart 3.April.2015 Del på Facebook Svart 3.April.2015 Har hatt etec i mange år, og kan bekrefte at den trenger du ikke bekymre deg for. Du får en mindre komplisert motor med enklere vedlikehold. I 5 knop vil du kanskje høre den noe mer enn en 4-takter, men ikke sjenerende synes jeg. Fordelen er et myyye lavere forbruk en 4-takteren i denne lav hastigheten. På full fart bruker de omtrent det samme. Prøv båten en tur så ser du selv om du synes det funker. Ellers er jeg enig med de andre her om at det nok finnes båter med høyere kvalitet og bedre bruktverdi enn Oceanmaster. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.