aebi Startet 31.Mars.2015 Link til dette innlegget Startet 31.Mars.2015 Etter å ha lest artikkel i siste nr. av Båtmagasinet om poleringsmaskin fra Rupes slo jeg til på tilbud i anledning båtmessa. Betalte 4750.- for en såkalt båtpakke med Rupes Bigfoot 12, to ulike padder og to typer polish, pluss diverse kluter. Etter å ha brukt ulike maskiner opp gjennom årene var jeg spent på om dette var enda et luriumprodukt som kostet mer enn det smakte. Det er det ikke! Jeg har brukt utstyret i to dager nå, og endelig har jeg funnet et verktøy som fungerer. Ingen varmegang, ingen behov for tilsetting av vann og dermed mimimalt med søl. Jeg har med andre ord full kontroll med poleringa. Padden på maskina er 15 cm og kommer til nesten over alt der jeg før måtte polere manuelt.Løp og kjøp, for dette er bra! Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 31.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2015 Så det var tilbud på en poleringsmaskin fra Sola et-eller-annet i min lokale butikk på marinaen og spurte om hva som var fordelene med maskin.Kunne ikke svare, men nevnte at det hadde vært flere diskusjoner blant andre polerende båtfolk tidligere på dagen. Så, går jobben raskere? Blir det renere/blankere? Vil det ikke være tyngre enn ren håndkraft når man polerer over hodet? Annet? Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Janoho Svart 31.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2015 Det går vel ikke noe fortere, men blir mye blankere Sitér dette innlegget Link to post
aebi Svart 31.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2015 (redigert) Så det var tilbud på en poleringsmaskin fra Sola et-eller-annet i min lokale butikk på marinaen og spurte om hva som var fordelene med maskin. Kunne ikke svare, men nevnte at det hadde vært flere diskusjoner blant andre polerende båtfolk tidligere på dagen. Så, går jobben raskere? Blir det renere/blankere? Vil det ikke være tyngre enn ren håndkraft når man polerer over hodet? Annet? Her er det snakk om å polere opp matte flater og gjøre disse klar for voksing. Jeg ville aldri maktet å gjøre denne jobben for hånd innen rimlig tid. Konstruksjonen i maskina gjør at det aldri oppstår varme, en kan legge padden flatt på glassfiberflata og vekten av maskinen er nok til arbeidstrykk i prosessen.Jeg har ikke vært borte i tilsvarende verktøy. Redigert 31.Mars.2015 av aebi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 31.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2015 Høres bra ut aebi. Har ganske ny båt, og det er stort sett møkk og bittelitt matthet her og der som er problemet, men ikke værre enn at 3-4 runder med hånden fikser dette. Er kanskje maskin en bedre greie for flater som trenger ekstra behandling? Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Teerex Svart 31.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2015 Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
BingoBonzo Svart 31.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2015 Litt mer reklamevideo enn bevis, men det så jo bra ut.. En ting som jeg glemte å spørre om, er det viktigst å bruke maskin på polish eller wax? Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Teerex Svart 31.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2015 Enormt utvalg i hardware og software for poleringsfriken http://billigbilpleie.no/category/lak-5220/ Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Jori Svart 1.April.2015 Link til dette innlegget Svart 1.April.2015 Rupes er en oscillerende maskin, og ett av de mer kjente merkene innenfor denne type poleringsmaskiner. Går en tråd til på forumet om det samme. Shurhold er ett annet merke som gjør samme jobb. Jeg har også kjøpt meg slik maskin i år, men for kaldt til å holde på ute ennå. Sitér dette innlegget Link to post
KARILLA Svart 1.April.2015 Link til dette innlegget Svart 1.April.2015 Et alternativ som er like godt bare litt billigere. http://www.odegard-lakk.no/nb-NO/kategorier/bilpleie--polering/poleringspakker.aspx?p=2 Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
ottiss Svart 1.April.2015 Link til dette innlegget Svart 1.April.2015 Mye penger for mange (les: meg), men må si det frister med en skikkelig maskin når alle skryter sånn etter å ha prøvd. Jeg er nok ikke den eneste som bruker masse penger på å teste ulik polish år etter år i søken på noe bedre, og jeg tenker ikke så mye på prisen da. Det er kanskje vel så lurt å snu litt på det - det er jo dette med at godt/rett verktøy er halve jobben! Men hvor lenge holder en Rupes? Evig? Og hvor mye må man evt. bruke i året på å skifte ut pads etc.? Det er jo uansett hvordan man vrir og vender på det fortsatt "nice to have" og ikke "need to have".. PS. Jeg har allerede to billige varianter i garasjen som jeg har kastet bort penger på. Ikke billig i lengden det heller... Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - https://baatplassen.no/i/topic/114386-prosjekt-draco-2100-sportscab-pimpmydraco/ Link to post
aebi Svart 1.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2015 (redigert) BB; Jeg bruker maskinen til polish (lett rubbing). Voks legges på og poleres vekk for hånd. Det fine med osilerende maskin er også at du ikke behøver engste deg for brenning når du skal polere mot vinkelrette flater, ingen roterende padd som lager merker. Redigert 1.April.2015 av aebi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Svensk Svart 1.April.2015 Link til dette innlegget Svart 1.April.2015 BB; Jeg bruker maskinen til polish (lett rubbing). Voks legges på og poleres vekk for hånd. Det fine med osilerende maskin er også at du ikke behøver engste deg for brenning når du skal polere mot vinkelrette flater, ingen roterende padd som lager merker. Med osilerande maskin i kombination med fel padd o fel rubbing kan du få märken och polerrosor. Med andra ord rätt padd till rätt maskin och rätt polermedel. Roterande maskin kan man ungdå alla polermärken om rätt padd/hätta används med rätt polermedel. Allt hänger således inte på maskinen. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 1.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2015 Sjelden har jeg blitt så skuffet etter å ha kjøpt en båtduppeditt. Har polert med Rupesmaskinen idag, og dette var nedtur. Er vant til en Makita roterende som har vært god i mange år. Rupes maskinen er tyngre, bråker noe jævli og resultatet ikke så godt som med roterende. Eneste fordelen jeg kan se er der det der trangt og en roterende kommer borti ting. Jeg kjøpte marinekitet og poleringsstoffet er greit å holde på med. Derimot er voksen ikke god. Ble striper og elendighet. Fikk gnidd greiene av og lagt på et lag med Maxolen sin hardglans. Lett på og lett av. I samme moment har jeg testet Meguiar One Stem Compound, nedtur det og. Tung å jobbe med, kliner noe ille. Ikke i nærheten av så lettjobbet som Maxolen (Max Wax) sin akrylpasta. Jeg skal ta andre siden av båten imorgen med roterende maskin og Max Wax (Maxolen) produktet for å se. mvh Windy37GM Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Jori Svart 1.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2015 Jeg har polert båten med oscillerende maskin nå, en som er på samme kvalitetsnivå som shurhold. (Ergo ikke på Rupes sitt nivå) Har brukt Meguiar proffserien, rubbing, polish og voks. Er knallfornøyd, mye bedre en det nanogreiene jeg brukte i fjor. Blir spennende å se hvor lenge glansen sitter i nå da. Sitér dette innlegget Link to post
hawthorne Svart 1.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2015 (redigert) Første år med Shurholdt og TC nano. Aldri polert båten før (2007 modell, Yamarin), hverken maskin eller for hånd. Redigert 1.Mai.2015 av hawthorne (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 1.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2015 Bare for å kverulere med tittelen. Gøy blir det aldri, fortsatt ett slit som går over dager, men resultatet blir bra. Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 1.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2015 Sjelden har jeg blitt så skuffet etter å ha kjøpt en båtduppeditt. Har polert med Rupesmaskinen idag, og dette var nedtur. Er vant til en Makita roterende som har vært god i mange år. Rupes maskinen er tyngre, bråker noe jævli og resultatet ikke så godt som med roterende. Eneste fordelen jeg kan se er der det der trangt og en roterende kommer borti ting. Jeg skal ta andre siden av båten imorgen med roterende maskin og Max Wax (Maxolen) produktet for å se. mvh Windy37GM Da fortsetter eg med min gamle roterende Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Kaffelars Svart 1.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2015 (redigert) Er egentlig fornøyd med å ha bare én maskin, Blå Bosch oscillerende med 'forced rotation' og 15cm pad. Temmelig lik Festool Rotex o.a., men til ca. halve prisen. Oscillerer og man legger inn giret for rotering ved behov, brukes til oppussing, rubbing og polering. Like fornøyd med 40 papir på gamle eikegulv, som med skumpad og polering på bil og båt. Selvfølgelig med elektronikk for konstant turtall og regulering, lett maskin, tilgengelige reservedeler(har enda ikke behøvd etter 4 år), lett å bruke og tyngdepunktet midt på padda :) Prisleie dengang var vel drøye 3500,- Ed. ser den eksisterer enda i samme form Redigert 1.Mai.2015 av Kaffelars (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 1.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2015 Jeg har hatt en slik en i veldig mange år Riktignok kan den svi av alt som heter gelcoat eller lakk med en hard pad og uvettig bruk, men at det er noe problem med riper eller kjørespor er en myte, det kommer som svensken over her sa helt an på hvordan den brukes, hvilken pad og hvilken polish som brukes. På båter som ser helt jæ"#ig ut så begynner jeg som regel med Autosol og vann, og det blir knallblankt, deretter Max Wax eller Auto Glym polish over, og det holder hele sommeren. For litt mer normal rubbing som ikke tar så mye av gelcoaten brukes 3M rubbing, som kommer i diverse grovheter. Ser båten virkelig ille ut, brukes Abralon før Autosol, for å lette arbeidet litt. Jeg har prøvd en av Rupes sine maskiner på bilen en gang for noen år siden, og det var en grei maskin, men etter min mening ikke noe bedre enn andre lignende maskiner, bare dyrere, og jeg synes liksom aldri jeg fikk skikkelig fart på den, sannsynligvis fordi den forsøker å beskytte mot varmgang, men særlig på gelcoat vil man jo ofte ha litt mer fart og spenning, gelcoaten tåler tross alt betydelig mer hard polering enn lakk. Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 1.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2015 Ikke i nærheten av så lettjobbet som Maxolen (Max Wax) sin akrylpasta. Jada, jeg har gjort den feilen å høre på andres gode erfaringer og latt meg lure til å prøvd andre produkter jeg og, men heldigvis ikke kjøpt ny maskin. Men MaxWax, nå Maxolen er fortsatt favoritten. Jeg kjøpte MaxWax kit med R.U.P.E.S. roterende maskin for mange, mange år siden og har aldri funnet noe som kommer opp mot disse produktene hverken i enkelhet eller holdbarhet. Særlig etter at jeg lærte meg å vaske vekk alle Acrylpastra rester med vann. HardGlans holder et år med båt på vann. Det eneste unntaket er at nanoprodukter er mer effektivt på fargete striper. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 2.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2015 Maxwax hardglans tilslutt Og roterende maskin (Metabo var det jeg hadde, en 3500 kroners 1 håndssak), tørket tilslutt over med gammal tshirt. 15 år gammelt skrog, med tilhørende bruksmerker Mvh Windy37GM Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Windy37GM Svart 9.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2016 (redigert) Sjelden har jeg blitt så skuffet etter å ha kjøpt en båtduppeditt. Har polert med Rupesmaskinen idag, og dette var nedtur. Er vant til en Makita roterende som har vært god i mange år. Rupes maskinen er tyngre, bråker noe jævli og resultatet ikke så godt som med roterende. Eneste fordelen jeg kan se er der det der trangt og en roterende kommer borti ting. Jeg kjøpte marinekitet og poleringsstoffet er greit å holde på med. Derimot er voksen ikke god. Ble striper og elendighet. Fikk gnidd greiene av og lagt på et lag med Maxolen sin hardglans. Lett på og lett av. I samme moment har jeg testet Meguiar One Stem Compound, nedtur det og. Tung å jobbe med, kliner noe ille. Ikke i nærheten av så lettjobbet som Maxolen (Max Wax) sin akrylpasta. Jeg skal ta andre siden av båten imorgen med roterende maskin og Max Wax (Maxolen) produktet for å se. mvh Windy37GM HmmmmNå har jeg måttet ete kameler og hatter. Jobbet med One Step Compound på båten og det ble meget bra. Litt annen måte å jobbe på, men jaggu ble det fint. Så: Rupesmaskinen. Brukte den litt som OneStep (mer middel på pad og poler sv rester) og jaggu gikk det fortere enn den roterende maskinen. Jeg forbruker mer poleringsmiddel, men det går fortere. Og da blir man litt glad. Eneste jeg kan se er at Rupes maskinen er best på rubbing, den roterende er mer komfortabel når voksen skal av. Ja, ja, man lærer så lange man gjør tabber. Mvh Windy37GM Redigert 9.Mai.2016 av Windy37GM (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Viksund Bravo Svart 16.September.2018 Link til dette innlegget Svart 16.September.2018 Vurderer en skikkelig poleringsmaskin, men lurer litt på roterende eller oscillerende.... Flere erfaringer med dette? Særlig overbygget som er arbeidskrevende og matt.... Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Kark II Svart 16.September.2018 Link til dette innlegget Svart 16.September.2018 Som ein tommelfingerregel, spesielt om ein har lite erfaring med polering, er vel oscillerande enklast å bruke (les:vanskelegare å skade gelcoat/lakk) sidan den generer mindre varme enn roterande. Det at den generer mindre varme enn roterande, er vel òg det som gjer at ein roterande kan vera meir effektiv. Denne kan lesast for inspirasjon for den med mykje tid å bruke på vårpussen https://www.detailersclub.no/forums/topic/27835-ss-scand-9200-dynamic/ Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.