Viksund Bravo Svart 16.September.2018 Link til dette innlegget Svart 16.September.2018 (redigert) Litt av et resultat! Men 102 timer... Og det av en som ser ut til å erfaring med dette. Så er nok litt av en jobb selv med riktig utstyr ja. Redigert 16.September.2018 av Viksund Bravo (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
JRK Svart 17.September.2018 Link til dette innlegget Svart 17.September.2018 ottiss skrev On 01.04.2015 at 9.30: Men hvor lenge holder en Rupes? Evig? Og hvor mye må man evt. bruke i året på å skifte ut pads etc.? Det er jo uansett hvordan man vrir og vender på det fortsatt "nice to have" og ikke "need to have".. Min tror jeg ble kjøpt I 1994. For et par tre år siden mistet jeg den på sjøen. I og med at den var over 20 år avskrev jeg den. Etter 3 dager kom en båtvenn og ville låne den. Jeg fortalte hva som var skjedd. Han påsto at denne var bare å plukke opp igjen og ferskvannskonservere. Etter et par timers job med soknedregg fikk jeg den opp. Den ble demontert lagti ferskvann I flere omgangerfor så tørket I stekeovn. Desverre litt for lenge for regulatorkortet. Men dette hadde leverandøren 600 Kr. Ja du har helt rett evig! Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 17.September.2018 Link til dette innlegget Svart 17.September.2018 Låner en gammel rupes maskin som er ca 20 år, de er tunge men kvaliteten er udiskutabel. Prøvde en nyere og billigere sak , men borsett fra vekten var alt dårligere, både fartsregulering og styrke var kleine greier. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 18.September.2018 Link til dette innlegget Svart 18.September.2018 On 4/1/2015 at 9:30 AM, ottiss said: Mye penger for mange (les: meg), men må si det frister med en skikkelig maskin når alle skryter sånn etter å ha prøvd. Jeg er nok ikke den eneste som bruker masse penger på å teste ulik polish år etter år i søken på noe bedre, og jeg tenker ikke så mye på prisen da. Det er kanskje vel så lurt å snu litt på det - det er jo dette med at godt/rett verktøy er halve jobben! Men hvor lenge holder en Rupes? Evig? Og hvor mye må man evt. bruke i året på å skifte ut pads etc.? Det er jo uansett hvordan man vrir og vender på det fortsatt "nice to have" og ikke "need to have".. PS. Jeg har allerede to billige varianter i garasjen som jeg har kastet bort penger på. Ikke billig i lengden det heller... Jeg har ikke Rupes maskin, men bruker Rupes padder både på biler og båt!! Paddene går an å vaske å bruke opp 3-4 ganger i hvertfall. de grove får jo kjørt seg mest, mens de fin paddene ofte holder lengre. Oscilerende maskin har jeg funnet ut er best! i hvertfal på glassfiber Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Viksund Bravo Svart 18.September.2018 Link til dette innlegget Svart 18.September.2018 Hvilken maskin bruker du? Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
-morten- Svart 19.September.2018 Link til dette innlegget Svart 19.September.2018 Husker ikke navnet, jeg kjøpte den på Bilextra og han ekspiditøren sa det holt for hobbybruk. Rupes Padden går rett på. Den er Oscilerende. og trinnløs. jeg polerer 3-4ganger bil i året og båten 1 gang i året. Ikke hatt noe problemer med den Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Napoli Svart 19.September.2018 Link til dette innlegget Svart 19.September.2018 (redigert) Jeg har en Shinemate fra båtpleiekongen. Oscillerende med 15mm utkast. På den passer alle padder i 130mm-150mm rett på. Helt super maskin til hobbybruk, og fungerer like fint på bil som på båt. Har omtrent samme frekvens som Morten på bil og båtpuss, men to biler og tre båter gjør at det blir litt flere ganger i året. Redigert 19.September.2018 av Napoli (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Mouche Svart 20.September.2018 Link til dette innlegget Svart 20.September.2018 7 hours ago, Napoli said: Jeg har en Shinemate fra båtpleiekongen. Oscillerende med 15mm utkast. Sitter og ser på forskjellige pakker fra Bilpleiekongen (samme som båtpleiekongen?) og ser at forskjellige maskiner har forskjellig utkast og lurer da på hvilken forskjell det gjør, og hvor mye? Regner med at samme maskin kan brukes like godt på bil som på båt og kanskje er det en del produkter som går "om hverandre"? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mort1 Svart 20.September.2018 Link til dette innlegget Svart 20.September.2018 Slik jeg forstod det med utkast, var at ved mer utkast skal det være raskere å rubbe, fordi den skal ta bedre. Jeg kjøpte med med 21mm utkast. Denne pakken https://bilnerden.no/komplett-poleringspakke-pda-21-v2 bla pga 6m lang ledning. Det som er negativt er en del vibrasjon i maskinen, kanskje det er mindre vibrasjon med mindre utkast? Her er to spørsål og svar angående utkast, sakset fra bilnerden --------------------- Hei, hva er forskjellen på North Detailing PDA-15 poleringsmaskin og North Detailing PDA-21 poleringsmaskin ? 15 Spørsmål fra: Henning Haga, 17. apr. 2018 10.46.00 Hei. Forskjellen utgjøres av utkastet og størrelse på bakplate. PDA-15 har 15mm utkast (utkast = sideveis bevegelse i tillegg til rotasjon) og 125mm bakplate, mens PDA-21 har 21mm utkast og 150mm bakplate. Sistnevnte maskin er best egnet til f.eks. bobil og båter med store slette flater, mens PDA-15 er en passende allround maskin for ordinære biler. Mvh Jarle Svar fra: Jarle (admin), 17. apr. 2018 14.49.00 -------------------------------------------- Har en seilbåt 40 fot , vil du anbefale PDA-21 eller PDA15 poleringspakke ? Bestiller jeg i dag , når tid har jeg den levert , bor i Bergen ? 5 Spørsmål fra: Hallgeir Hatlevik, 23. apr. 2018 09.24.00 Hei. Når du skal polere såpass store flater, så kommer DA maskinene med størst utkast til sin rett, og da anbefaler vi definitivt PDA-21. Normal lev. tid er 2-3 dager innenfor Sør Norge. Mvh Jarle Svar fra: Jarle (admin), 23. apr. 2018 15.43.00 Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 20.September.2018 Link til dette innlegget Svart 20.September.2018 Mouche skrev for 4 timer siden: Sitter og ser på forskjellige pakker fra Bilpleiekongen (samme som båtpleiekongen?) og ser at forskjellige maskiner har forskjellig utkast og lurer da på hvilken forskjell det gjør, og hvor mye? Regner med at samme maskin kan brukes like godt på bil som på båt og kanskje er det en del produkter som går "om hverandre"? Maskinene går i utgangspunktet om hverandre på bil/båt (og båtpleiekongen/bilpleiekongen er samme firma). Dersom du kun skal bruke maskinen til båt ville jeg gått for 21mm utkast - den er mer effektiv og det vil gå raskere å ta større flater (jo større utkast, jo raskere rubber du). Dersom du vil bruke den kombinert er gjerne 15 mm litt enklere. Den krever ikke like mye plass på rotasjonen - og er dermed lettere å ha med å gjøre på alle kriker og kroker som er på en bil. Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Mouche Svart 20.September.2018 Link til dette innlegget Svart 20.September.2018 Takk for råd/tilbakemelding. Tenkte å spandere på meg en god maskin til allsidig bruk både bil og båt. SOm pensjonist har jeg også bedre tid og kan heller bruke litt lenger tid og få det (enda) bedre så en maskin med mindre utkast er nok trolig det jeg vil gå for. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
baatsman Svart 20.September.2018 Link til dette innlegget Svart 20.September.2018 Hadde NORTH maskinen med 21 mm utkast. Kjøpte Rupes i fjor. Blir mindre sliten i armene. Vent til Back Friday, da er det kjempetilbud på bilpleiekongne/båtpleiekongen. Betalte vel 5600 for hele settet. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Mort1 Svart 20.September.2018 Link til dette innlegget Svart 20.September.2018 baatsman skrev 24 minutter siden: Hadde NORTH maskinen med 21 mm utkast. Kjøpte Rupes i fjor. Blir mindre sliten i armene. Vent til Back Friday, da er det kjempetilbud på bilpleiekongne/båtpleiekongen. Betalte vel 5600 for hele settet. Er det vesentlig forskjell i vibrasjonsnivået med samme utkast? Blir sliten/nummen selv, og har tenkt tanken på en rupes eller flex maskin, men synest de er dyr. Får ønske til jul... Jeg er forresten veldig fornøyd med resultatet med northdetailing maskinen... Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 21.September.2018 Link til dette innlegget Svart 21.September.2018 Jeg prøvde Rupes og Flex før jeg kjøpte Shinemate maskinen min. De vibrerer kanskje bittelitt mindre enn Shinemate, men er det verdt 2000-4000 ekstra? Jeg syns ikke det. Hadde jeg vært proff og skulle stått med maskinen hver dag hadde jeg kanskje vurdert en av de dyrere. Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
baatsman Svart 22.September.2018 Link til dette innlegget Svart 22.September.2018 Om det er verdt pengene. Usikker, men er godt fornøyd. Man minsker vibrasjonen ved å mindre pute på. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.