Jump to content

behandlingstips på trebåt.

trebåtelsker

Recommended Posts

Hei kjære alle sammen, da har jeg kommet meg i gang igjen med båtpussen. Jeg har en 33fots furuholmen plattgatter, mahogny og origin pine. Nå har jeg varmet og skrapet stort sett hele båten og holder på med sliping og fiksing, det nærmer seg begynnelsen på olje, beis, lakk og alt det morsomme der :) men jeg ville gjerne høre deres meninger om hvilken produkter dere anbefaler å bruke og da eventuelt fremgangsmåten. Jeg hadde 16 fots trebåt som jeg har nylig solgt, den var furu og teak, jeg gjorde det samme med den, skrapet helt ned, slipet og la på olje sikkert 17 strøk for å mette båten, så var det på med lakk, 9 strøk la jeg på den og den ble utrolig blank og fin, MEN, da brukte jeg CLIPPER 1 og CLIPPER 2 fra jotun,,,, den ble utrolig blank og fin men etter bara noen få uker syntes jeg den ble litt matt etter å ha vært på sjøen i sola. Så etter at jeg tok den opp sto den ute ( under tak) hele vinteren, når jeg skulle ta vårpussen på den, var det bobbler i lakken, og det begynte å flasse mange steder, ....... ble masse skraping og sliping igjen og så på med nytt lakk. Hva er grunnen til dette? er dette vannlig? 

Er det noen andre produkter dere anbefaler i stedet for CLIPPER produktene`? OWATROL ? og er det vannlig at man beiser mahogny før man oljer`? 

Tar godt i mot alle tips :) 

Hilsen, Islendingen, O, Kristjansson. ;)

Man beiser mahognyen ja. Mahognyen inneholder uv filter som gjør den motstandsdyktig. Har brukt owatrol 1 og 2 uten problemer

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Nei

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Mange produkter bobler om det tidligere er brukt linoljeprodokter....f.eks

Jeg vil anta at den, som all lakk, slipper lett om de første strøk ikke tynnes.

Det er sikkert gode produkter, men har selv sluttet med ravi/clipper/benar grunnet dårlige erfaringer. Det kan selvsagt være selvforskyldt, men mener å ha tatt vell så gode forholdsregler da som nå. Det er riktignok dog mange år siden :-)

Takk for dette :) nå vet jeg ikke hva forrige eier av den forrige båten min brukte før jeg kjøpte den, men får høre med tidligere eier av denne båten og se hva han har brukt tidligere, jeg lurte på om jeg brukte kanskje for mye olje (clipper1) før jeg begynte med lakkinga, :) vi får se hva som skjer :) takk for svarene alle sammen :) 

• 2 uker senere...

Epifanes garanterer jeg går bra på linolje
Ravien vet jeg ikke, men den har mindre tørrstoff og er hardere/sprøere.
Jeg har også opplevd at den slipper litt lettere enn epifanes, muligens er den mer diffusjonstett og ikke like egnet på feitere tre

Bruker forøvrig også linolje/terpentin. Av tilgjengelige råte/sopp beskyttere/bekjempere
mener jeg de alle er vannbaserte, underforstått det kan ikke blandes i oljen.
Boracol ar kanskje det kjekkeste der for øyeblikket, men må altså kjøres på i forkant (på utsatte områder)

Redigert av Sjuren (see edit history)

Lakk som slipper kan også skyldes fuktighet i treverket. Gjerne steder der det har kommet vann inn fra baksiden og ikke har fått tørket ut før vinteren.

Typisk problem om du har lekkasje av regnvann på innerside og/eller steder der vann kan bli stående i lengre tid innvendig.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...