Vestafor Svart 13.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2015 Ligger med landstrøm og lader med en god Streling 20A lader. Problemet er at det ikke er noe ordentlig galvanisk skille på mitt opplegg (les skjøteledning) og ved opptak i fjor var propellhylsen tært i stykker, mens sinken var ok. Muligens av jordfeil. Derfor har jeg vært litt mer forsiktig med å la landstrøm+lading stå på over veldig lange perioder. Du har rett mht at oppsett er: _____________ |-o-|-o-|-o-| (-) | 1 | 2 | 3 | |-o-|-o-|-o-| (+) Du tenker altså at: _____________ (-) |-o-|-o-|-o-| | 1 | 2 | 3 | |-o-|-o-|-o-| (+) er bedre? Forstår hva du tenker på, og det gir jo forsåvidt mening. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 13.April.2015 Link til dette innlegget Svart 13.April.2015 Har du jord på skjøteledningen din koplet til motorblokka? Eller er Sterling laderen din ikke dobbeltisolert? Jeg har samme opplegg, men dobbeltisolert lader. Og da kan jeg ikke se noen mulighet for tæring forårsaket av landstrøm... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
JRK Svart 13.April.2015 Link til dette innlegget Svart 13.April.2015 Hei, Ja det var det jeg tenkte på vestafor. Sitér dette innlegget Link to post
Vestafor Svart 13.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2015 Skal se om jeg får lagt om kabelopplegget JRK - takk for tips. Skjøteledningen er ikke koblet i motorblokka nei. Det har jeg ikke tenkt på, men det bør den kanskje? Leser kjapt andre steder at et alternative er å koble ut land-jord? Om laderen min er dobbeltisolert vet jeg ikke. :-). Husker ikke om det er jordingskobling på støpsel, men mener at det er det. Om det ikke er så er den dobbeltisolert? Og om den har jordkontakt, bør den da evt brytes? Jeg tenkte som så at dersom laderen var koblet til jord mot landstrøm så var det forbindelse fra motorblokk (og vann) til jord på skjøteledning. Laderen er en slik: Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 13.April.2015 Link til dette innlegget Svart 13.April.2015 Hvis du måler kontakt mellom jord på støpselet og minus på lader er den ikke dobbeltisolert. Kontakt mellom jord og motoren er det du IKKE vil ha, det er det som gir tæring ved jordfeil. Og det som er grunnen til at jeg har skjøteledning i stedet for landstrømanlegg. Det, og prisen.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Vestafor Svart 13.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2015 Det betyr altså om den er dobbeltisolert kan jeg fjerne jording mot 220v for laderen og da unngå (minske) risiko for galvanisk tæring? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.