Jump to content

AGM utsette skifte av dårlige batterier

Vestafor

Recommended Posts

Ligger med landstrøm og lader med en god Streling 20A lader. Problemet er at det ikke er noe ordentlig galvanisk skille på mitt opplegg (les skjøteledning) og ved opptak i fjor var propellhylsen tært i stykker, mens sinken var ok. Muligens av jordfeil.  Derfor har jeg vært litt mer forsiktig med å la landstrøm+lading stå på over veldig lange perioder.

Du har rett mht at oppsett er:

|-o-|-o-|-o-| (-)

| 1 | 2 | 3 |

|-o-|-o-|-o-| (+)

Du tenker altså at:

(-) |-o-|-o-|-o-| 

| 1 | 2 | 3 |

|-o-|-o-|-o-| (+)

er bedre?

Forstår hva du tenker på, og det gir jo forsåvidt mening.

Skal se om jeg får lagt om kabelopplegget JRK - takk for tips.

Skjøteledningen er ikke koblet i motorblokka nei. Det har jeg ikke tenkt på, men det bør den kanskje? Leser kjapt andre steder at et alternative er å koble ut land-jord?

Om laderen min er dobbeltisolert vet jeg ikke. :-). Husker ikke om det er jordingskobling på støpsel, men mener at det er det. Om det ikke er så er den dobbeltisolert? Og om den har jordkontakt, bør den da evt brytes?

Jeg tenkte som så at dersom laderen var koblet til jord mot landstrøm så var det forbindelse fra motorblokk (og vann) til jord på skjøteledning. 

Laderen er en slik:

bilde

Hvis du måler kontakt mellom jord på støpselet og minus på lader er den ikke dobbeltisolert.

Kontakt mellom jord og motoren er det du IKKE vil ha, det er det som gir tæring ved jordfeil. Og det som er grunnen til at jeg har skjøteledning i stedet for landstrømanlegg. Det, og prisen....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...