Jump to content

Ulikt turbotrykk på D4-300


dennrick

Recommended Posts

Hei,

 

Igang med sesongen og har hatt noen flott dager til sjøs rundt Tjøme. Båten var fabrikkny i 2013, og jeg har ca 220 timer på motorene. Har hatt en reklamasjon/garanti sak på gang ift styrbord motor siden ifjor. Blir godt tatt vare på syntes jeg av leverandør, så jeg er ikke bekymret for at dette ikke blir fikset :smiley:

 

Jeg logget en del data ifjor: Styrbord motor bruker 10% mer diesel, turbotrykket er gjennomgående ca 20 % høyere, den blir fortere varm, og den brukte mye olje (over grensen til VP ift oljeforbruk dividert på dieselforbruk). I tillegg hadde den 6 timer på timetelleren ved overlevering.

 

I vinter ble blokka og toppen byttet på styrbord, og vi dro igang igjen nå på lørdag, men jeg observerer de samme avvikene som nevnt over, med unntak av oljeforbruk - har bare fått 6-7 timer på motorene så langt denne sesongen. Eksempelvis, i ca 3000 rpm, så bruker styrbord 5 liter mer diesel enn babord i timen. 40 liter/time vs 45 liter/time. Turbotrykket er 160 kPA på babord og 190 kPa på styrbord. Dette avviket liker ikke VP gutta.

 

Har avtalt med leverandør at jeg skal kjøre videre i påsken, og logge så mye jeg kan. Så skal båten nok en tur over fjorden på verksted over påsken.

 

Igår leste jeg av RPM, turbotrykk på babord og styrbord, og fart. Leste farten fra GPSen og resten fra VP instrumentene. Jeg lagde akkurat grafen jeg akkurat har lagt ved bilde av her. Er det noen som får noen tanker når dere ser dette bildet?

 

bilde

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post

Oppnår begge motorene samme turtall på maks (i fjor og i år)?

 

Husker en sak for noen år tilbake hvor en båt med VP twin installasjon hadde høyere forbruk og turbotrykk på den ene maskinen. Den samme motoren manglet også turtall på maks ift den andre.

 

Saken gikk over flere år og mekanikerne gravde dypt i både hode og motorer gjentatte ganger uten resultat. Alt ble sjekket inkl turbotrykk, utveksling på drev og størrelse på propeller.

 

Lurer på om det var etter et vinteropplag et år eller to senere hvor problemet plutselig hadde flytter seg til den andre motoren, og den tidligere syke motoren var like plutselig blitt frisk.

 

Enden på visa var at det ene drevet hadde annen (høyere) utveksling men hadde blitt feilmerket under produksjonen.

 

Utvekslingen stod på en plate eller var stemplet inn i godset på drevet, men denne var altså feil.

Ergo jobbet den ene motoren mye hardere enn den andre.

 

Dette var en KAD eller AD41 motor.

Dine motorer og spaker er elektroniske og turtallet synkroniseres.

 

Det var hvertfall mulig på tidligere EVC systemer og slå av synken med en knapp på EVC panelet.

Kunne vært en ide å prøvet og slå av synken og sett om ene spaken må lenger frem enn den andre for å holde samme turtall på marsjfart (3200 rpm feks).

 

Bare en ide som kanskje bør sjekkes ut, men forklarer ikke umiddelbart oljeforbruket...

 

Oppnår de samme turtall på maks?

Mvh. SAP

Link to post

Skal sjekke turtallet på motorene mer nøye

Gjør det Denrick :-)

Da finner man hvertfall ut om de yter likt. Les også av turbotrykket på maks turtall, og om du får skrudd av synken, kan du jo sjekke om de har likt turtall "på lik spak".

Du kan også sjekke om de følger hverandre i turtall ved rask akselerasjon fra f.eks 1500 rpm og opp med flate hendler (gutta dine vil sikkert digge det, hehe).

 

Ellers synes jeg det er merkverdig at problemet vedvarer om blokka (regner med det er shortblokk?) er byttet.

Kan i så fall være fristende å tenke på de komponentene som er flyttet over fra den andre motoren/ eller noe ala det jeg skrev i forrige innlegg.

Om f.eks turbo er flyttet over og denne har ett problem kan det forklare oljeforbruk (olja går ut i eksosen) og forskjell i ytelse.

 

Bare teorier, men sjekk det enkle med maks turtall/ turbotrykk/ aks/ synk/ ikke synk osv først.

Lykke til :-)

 

Semsorfeil kan neppe forklare oljeforbruk tror jeg...

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post

Det KAN være så enkelt som en defekt luftmengdemåler. Den sitter på toppen av motoren. Tar ti minutter å bytte. Om denne gir feil data vil motoren gi feil dieselmengde.

 

Lurer på om ikke Majors Andy hadde ulikt forbruk på sien D6er, og at det forsvant da ham bytta en aksel med kast i drevet.

 

Men jeg hadde vel innvolvert skikkelig ekspertise her. Krev at Peter på Ringens Varv i Marstrand settes på saken. Det han ikke vet om D motorer er neppe verdt å vite

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

I gasspaken har du et pot.meter som gir beskjed til ECU vilket turtal motoren skal gå på, innen en vis grense hendel utslag skal motorene synkronisere turtal,

om du har ulik belasting, som feks, ulike gir eller propellere, vil dette vise igjen på last , altså turbo trykk og forbruk, om MAP sensor tuller kan du få noe av det samme

Link to post

Ja, bare spørg mig - jeg har haft alle problemerne. ...

 

Spøg til side: Jeg oplevede at der var ulige omdrejninger når jeg accelererede. Den ene motor hang efter den anden. De løste sig med bytte af turbotryk-sensor.

 

Gennem længere tid oplevede jeg som Bitteliten skriver at der var uligt forbrug på motorerne. Det ordnede sig da jeg byttede propeller her i sommer på grund af en uplanlagt nærkontakt ned en ankerline i Lilla Bommen.

 

Hvis din styrbord motor har højere turbotryk end den anden er det vel rimeligt at den bruger mere brændstof?

 

Og hvis din varmtvandstank sidder på Bb motor, så er det vel normalt at den bruger længere tid til at blive varm end den SB?

 

Din servopumpe sidder vist også på SB? Det kan vist også forklare lidt af det større forbrug ?

 

Uden på nogen måde at være ekspert lyder det på mig som om du har et sensor-problem. Men har du fortsat garanti på motoren så ville jeg lade værkstedet om at bytte sensorer og i det hele taget finde fejlen :-)

Link to post

Hadde du også økt oljeforbruk på den andre motoren MA?

 

Spennende med litt teorier og tanker. Hvis nye propeller løste problemet med ulikt forbruk hos deg så må det vel ha været en forskjell på de to par med propeller som satt der tidligere?

 

Tipper det være litt avvik under produksjon av propellere, så slikt kan jo skje...

Kunne være noe å tenke på for Denrick også om de andre mer sannsynlige teorier ikke løser problemet. Kryssbytte propellene (og evt drevene) for og utelukke/ bekrefte et evt problem eller ulikheter i drivverket?

Mvh. SAP

Link to post

Nej, olieforbrug var det samme på begge. Men TS skriver jo også at hans problemet med olieforbrug er ophørt efter bytte af toppen.

 

Og som jeg skriver, så bliver min BB motor ikke så hurtigt varm som den SB. Da jeg overtog båden car det en af de ting, Nord West fortalte om. Det skyldes kun at vandtanken sidder på BB motor og at det tager noget af varmen når 40 liter vand skal varmes op.

 

Men TS kan jo teste ved at se om det stadig er sådan når varmtvandstanken er fuldt opvarmet med el?

 

Min teori er at det ene sæt af mine propellere havde løsnet sig i vulkaniseringen. Det kan måske have betydet at den ene motor måtte arbejde hårdere end den anden?

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post

Du har helt rett MA :-) det var jeg som ikke hadde fått fjorårets oljeforbruk ut av hodet... Beklager.

Oljeforbruket bør nå være normalt med ny shortblokk. og det betyr antagelig at det må ha vært minst 2 uavhengige feil på den gamle motor.

 

Da er jeg mer med på at sensorfeil kan være sannsynlig så lenge motorene yter likt :->

 

Kjør litt av testene beskrevet tidligere Dennrick så får vi litt mer kjøtt på benet :-)

Mvh. SAP

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...