dennrick Svart 2.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2015 Takk for mange gode innspill. Fortsatt litt usikker på om oljeforbruksproblematikken er løst da jeg bare har noen få timer på motorene så langt. Ellers et par oppklaringer: Styrbord som er hodebryet varmer opp varmtvannstanken, men drar likevel fort ifra med 6-7 C ift oppvarming fra "kald" sammenliknet med babord. Dette skjer også når varmtvannet er varmet med strøm. Servopumpen drives også av styrbord. Uansett, har tatt notater fra innleggene her, og forsøker litt mer logging og tester imorgen. Er en tur på land idag Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
sap_2000 Svart 2.April.2015 Link til dette innlegget Svart 2.April.2015 Ellers et par oppklaringer: Styrbord som er hodebryet varmer opp varmtvannstanken, men drar likevel fort ifra med 6-7 C ift oppvarming fra "kald" sammenliknet med babord. Dette skjer også når varmtvannet er varmet med strøm. Servopumpen drives også av styrbord. Fin oppklaring. Da virker det rimelig klart at SB jobber tyngre enn BB. Sensorfeil kan gi feil avlesing av forbruk og turbotrykk i forhold til faktiske verdier, men når samme motor blir fortere varm når det egentlig skal være omvendt er det logisk at denne bruker mer energi og følgelig varme. Spørsmålet er hvorfor. Utveksling på drev? Propeller? Eller at motoren er mindre effektiv av en eller annen årsak. Merkverdig at problemene vedvarer etter ny shortblokk. Man bør nok se på de komponenter som ble byttet over inkl elektronikk. Godt å ha garanti og backup i en slik situasjon. Du kan jo lese turtallet digitalt i klokkene. Hadde vært artig å fått eksakte tall (turtall, turbotrykk osv) på maks samt om motoren følger hverandre i akselerasjon med flate hendeler fra 1500 til maks. Dette er en slik situasjon hvor avlesing av EGT (avgasstemp) hadde vært svært nyttig. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Seajoy 1 Svart 2.April.2015 Link til dette innlegget Svart 2.April.2015 Har du prøvet å kjøre ein og ein motor og logge fart ved f.eks 1200 r/min Vil tro den går fortere på styrbord motor. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 3.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2015 Hei igjen Tilbake i båten, og har gjort to ting som dere har foreslått: 1. Kjørt båten som Seajoy foreslo, med minimalt avvik kpå GPS hastigheten v/1390 rpm. Leste av de digitale instrumentene, og fikk 7.2kn på styrbord og 7.1kn på babord. 2. Som Sap_2000 foreslo: Bånn gass fra 1520 rpm. Her ser jeg at babord virker sprekere. Jeg filmet de digitale instrumentene, og har plottet dataene pr sekund i vedlagte graf. Styrbord klarer ikke å komme opp i turtall på samme måte som babord. Den mangler nesten 100 rpm ved topphastighet. Kurven er ganske bratt til å begynne med, og den største forskjellen i turtall er etter 2 sekunder på 5%. Forskjellen ved omtrent fullt turtall er 3% mindre på styrbord. Så det virker som om den sliter litt ift babord motor. Er dette noe VP har visst om mon tro siden styrbord hadde 6 timer på telleren da båten var helt ny i 2013? Og så har de forsøkt å "justere" ut mer effekt med påfølgende oljelekkasje? Det siste var en vill spekulasjon fra en som ikke vet veldig mye om motorer. Hvilke tanker gjør dere dere når dere ser grafen under? Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
MajorAndy Svart 3.April.2015 Link til dette innlegget Svart 3.April.2015 Jeg gætter stadig på sensor-trøbbel. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 3.April.2015 Link til dette innlegget Svart 3.April.2015 Tenkte bare litt ... Bare så det er nevnt: det er nye luftfilter på begge? Vil det påvirke motorens ytelse om dynamoen på den en motoren jobber tyngre enn den andre? ( skudd i blinde, men...) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 3.April.2015 Link til dette innlegget Svart 3.April.2015 Jeg tør ikke slå fast noe utover at den ene motoren yter dårligere enn den andre om propeller og drev er like. Leste du av forbruket på maks også på hver motor? Nå har du jo ny blokk og stempler, så da bør problemene ligge andre steder. Men akkurat hva er vanskelig å si. Men oljeforbruket bør ha opphørt. Det kan være mange av forslagene som tidligere nevnt. Sensorer kan det være, men om det blir utelukket hadde jeg sett på drev og propellere. Det at den ene er slappere enn den andre i aks, mangler 100 rpm på den andre og ligger med høyere forbruk og turbotrykk kan indikere den faktisk jobber tyngre som er naturlig om utveksling eller propellstørelse er forskjellig. Om sensorer blir utelukket hadde jeg kryssbyttet drev og propellere om ikke annet enn for å utelukke den delen. Med nyinnkjøpt båt fra i fjor hadde jeg nok begynnt å stå på krava for å få fortgang i prosessen nå. Dette skal du egentlig ikke trenge å bæle med selv. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
DieselDahl Svart 3.April.2015 Link til dette innlegget Svart 3.April.2015 Dynamo og servopumpe kan du se bort i fra ang ytelse på hhv stb og bb motor, disse drar maksimalt etpar hester og for det meste langt mindre. Jeg heller fortsatt mot MAP sensor men det er jo en enkel test å kryssbytte propellere for å utelukke de. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 3.April.2015 Link til dette innlegget Svart 3.April.2015 (redigert) Her er forøvrig artikkelen jeg refererte til "Volvo-blunder oppdaget etter tre år: Feilmerket drev" http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/volvo-blunder-oppdaget-etter-tre-år-feilmerket-drev Det er en meget long shot, men det KAN skje under produksjon av både propeller og drev. I dette tilfellet burde dog bjellene ringt tidligere da problemet oppstod etter bytte av drev. Om ene motoren hadde gått 6 timer og den andre null når båten var ny fra Bavaria (i Bayern) så er det antagelig pga at den ble tatt ut til test av VP etter produksjon. Men da skulle man jo tro at de hadde stålkontroll på parameterene og resultatet. Så merkelig at den samme motoren viser seg å ha problem både med oljeforbruk og ytelse, og nå etter bytte av blokk fortsatt problem med ytelsen. Jeg har kjørt endel båter med 2x D og aldri sett eller opplevet nevneverdige forskjeller mellom de to motorene. Som regel innenfor 10-20 rpm og ofte identisk turtall på maks. Redigert 3.April.2015 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
sap_2000 Svart 3.April.2015 Link til dette innlegget Svart 3.April.2015 Dynamo og servopumpe kan du se bort i fra ang ytelse på hhv stb og bb motor, disse drar maksimalt etpar hester og for det meste langt mindre. Jeg heller fortsatt mot MAP sensor men det er jo en enkel test å kryssbytte propellere for å utelukke de. Kan MAP sensorene kryssbyttes på D4/6 uten å gi feilmeldinger, DD? I så fall må jo det være enklest og teste først. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Havlengt Svart 3.April.2015 Link til dette innlegget Svart 3.April.2015 Sidan STB maskin har fått ny blokk, topp og stempel og berre har gått 6-7 timar etter dette, så er den vel ikkje "innkjørt" enno. No kjenner eg ikkje til innkjøringsprosedyre for D-motorar, men det er vel ikkje urimeleg at den er noko tregare enn ein motor som har gått over 200 timar? Berre ein tanke som slo meg... Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 3.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2015 Hei Havlengt, ikke ulogisk det. Men jeg gidder ikke mer med dette Vil bare takk igjen for alle innspill! Jeg skal fortsette med videre logging i påsken. Som nevnt innledningsvis føler jeg meg godt ivaretatt av leverandøren, og dette er en garantisak. Som Sap_2000 nevner, så skal det ikke være sånn at jeg må bæle med dette selv. Så i neste uke skal båten over fjorden til Fredrikstad der det visstnok finnes kompetanse på dette. Samme som gjorde jobben i vinter... Tenk hvilken respons du hadde fått i bilbransjen om du hadde kjøpt en bil til over 2M Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Eureka Svart 3.April.2015 Link til dette innlegget Svart 3.April.2015 Ja, du sier noe der.... Bare se på Tesla.... Der byttes det motorer i ett kjør. Var det 300 motorer som ble fløyet inn i uka til Norge.... Håper det ordner seg. Det vil vel egentlig lønne seg for VP å sette inn ny motor med en gang. Ihvertfall om de skulle betalt samme timepris som forbrukere må. Nå kan man vel egentlig ikke kreve kompensasjon for dieselutgifter for å frakte båten til verksted, men egentlig er det vel på sin plass med noen plaster. Det går både tid og logistikk med for at de skal utføre garantisak. Litt OT, men for 2 år siden skulle vi bytte belg på DPH drevet, samt ba verkstedet inspisere det beryktede eksosbendet. De byttet først belg og sa også at bendet så bra ut, men anbefalte bytte uansett. Motornummer var ikke innenfor serien med kampanje, men under 5 år siden kjøpsdato. - dog var det en overliggere. De ble bedt om å skifte bend, og det viste seg at bendet var gjennomtæret. Da jeg hentet båten og kom til hjemmehavnen viste det seg at mekaniker hadde gjort en skikkelig blemme ifbm monteringen av eksosbendet. ( jeg vil ikke si noe om hva her i åpent forum) Tok med meg det gamle bendet tilbake til serviceansvarlig hos verkstedet og krevde at de kjørte garantisak mot VP sentralt. Det ville han, men kunne ikke love noe. Deretter viste jeg frem bilder av feilen som var gjort ved montering av nytt bend og ba om at dette ble utbedret samt kompensasjon, feks gratis kranløft ifbm belgskifte. De ryddet opp etter seg og regninga i posten var kun for belgen og 1 arbeidstimer. Litt OT, men dieselkronene og dine timer ruller også. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 4.April.2015 Link til dette innlegget Svart 4.April.2015 Er det målt med ekstern turbotrykksmåler? Og så sammenlignet? Mvh Windy37gm Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
REM Svart 4.April.2015 Link til dette innlegget Svart 4.April.2015 Si meg, skal ikke disse motorene gjøre 3500RPM på full pupp. 3400, for ikke å snakke om 3300 er farlig langt under. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
sap_2000 Svart 4.April.2015 Link til dette innlegget Svart 4.April.2015 VP sier 34-3600 med ideal på over 3500. De båtprodusentene som tenker litt fremover legger seg opp mot 3600 på en fjærlett fabrikkny båt med slakke tanker og lite vekt/ utstyr. Skremmende mange båter som går rundt med for tunge propeller i forhold til aktuell vekt når folk har flytte inn, fyllt opp tanker, montert div utstyr, vinsjer, joller osv. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
dennrick Svart 17.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2015 Hei igjen! Takk for innsatsen over, så her er en update Idag hentet jeg båten i Fredrikstad der den har vært på verksted i litt over en uke pga denne garantisaken. Gutta der har feilsøkt, byttet og kryssbyttet elektronikk og prøvekjørt n ganger. Etter mye om og men, så fikk de flyttet feilen over til babord motor da de kryssbyttet drevene og propellene. Da de så kryssbyttet propellene, så flyttet de den tilbake til opprinnelig "synder", styrbord motor. SAP_2000 har vel vært inne på temaet tidligere i tråden ift feilmerkede drev i en annen sak. Jeg nevnte dette for gutta i Fredrikstad da jeg leverte båten, og det første de sjekket var merkingen på propellene. Det står G6 på begge (DPH drev). Så viste det seg at det er propellen på styrbord som har vært syndere og forårsaket lavere RPM, øket dieselforbruk, høyere turtall. Nå har jeg et splitter nytt propellsett på styrbord, og avlesningene er helt annerledes. Forskjellen på dieselforbruk ligger på ca. 3.7% (ned fra 12%), og turbotrykkforskjellen er 6% (ned fra 18-20%). Diffen på RPM på full gass er 40 RPM, ned fra 100 RPM. Babord kom opp i 3450 og båten gjorde 0.5-1 kn mer i topphastighet i litt vind som det var idag. Den løp lett over fjorden, og i 27 knop var total forbruket på 75 l/time med vinden rett fra siden, ca 0.5-1m sjø. Dette er ned fra litt over 80 l/time tidligere. Årsaken til at styrbord fortsatt har litt høyere forbruk er som jeg ble fortalt at den driver servo og visstnok har all lading å stri med. Jeg ville kanskje tro at det ville ha vært lurerer å fordele dette litt, men jeg har ikke greie på dette. Hva mener dere ? Det jeg stusser over er at jeg har G6 propeller og ikke får mer enn 3450 RPM. Båten er oppgitt til å skulle veie 8500 kg tørt. Den er nå blitt veid to ganger, en i en truck og en gang i en splitter ny mobilkran, og den klokker inn 10500kg uten vann og med 150 liter diesel. Dette betyr ihht VP sine beregninger at jeg kanskje burde ha hatt G5. Isåfall en sak mellom Bavaria og meg. Men hvordan kan avviket fra oppgitt vekt til veid vekt være så stor? Har tenkt på om jeg har vann i skroget, men... Så lesset jeg opp med resten av familien, 250 liter vann, SeaDoo Spark, og vips fikk jeg kun litt over 3300 RPM, og 2 knop mindre topphastighet i 6-7 m/s motvind innover Vestfjorden utenfor Nøtterøy. Hva mener så "panelet" så langt? Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
MajorAndy Svart 17.April.2015 Link til dette innlegget Svart 17.April.2015 Ja, det bekræfter jo bare min egen oplevelse. Jeg mangler så bare at få en god forklaring på hvorfor to sæt propeller af samme type kan give forskelligt forbrug. I øvrigt tænker jeg at de afvigelser du har nu er fuldt ud inden for det normale når det gælder forskellen i RPM og turbotryk. Om du har de rigtige propeller vil jeg ikke gøre mig klog på. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 17.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2015 Slik jeg forsto det, så var propellene likt merket, og siden de sjekket dette først ved å heise opp båten, så regnet de ikke med at feilen lå der. De tenkte at det måtte da være en produksjonsfeil på propellene. Høres jo logisk ut egentlig. Jeg jobber selv i en produksjonsbedrift, så slikt kan jo skje, men vi liker gjerne å si at vi oppdager slikt før vi sender ut til kunde.. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
sap_2000 Svart 17.April.2015 Link til dette innlegget Svart 17.April.2015 (redigert) Godt å høre Denrick :-) Hadde en følelse at det lå i drivverket. Ting kan skje under produksjonen. Jeg har tro på at feilmerking er det mest sannsynlige. Enten på hele propellsettet, eller en av to propeller. Ang forskjellen du har på turbotrykk og forbruk nå, så kan jo det også utredes ved å kryssbytte propellene en gang til ved leilighet og se om det flytter seg over til andre motoren. Kan jo være at propellene som ble produsert for 2 år siden ikke er 100% identiske med de nye du har fått nå. Fint lite som skal til når det gjelder propeller når man tenker på at de relativt små bladene tar opp 300 hk i vann. Jeg har kjørt endel båter med 2x D4/6 og ikke lagt merke til noe særlig forskjell i turbotrykk og forbrukstall mellom motorene. Servoen tar ikke mange wattene effekt når den ikke jobber hardt,, og ladingen blir vel likt fordelt mellom motorene med VP's skillerele. Det er mange her på BP med 2x D på drev, så de kan sikkert informere om hvilken forskjell de ser på sine motorer.... 3450 mener jeg er litt i underkant om båten er så godt som tom. Ved lett last sier du at du får 3350, og det er i laveste laget. Motorene jobber tungt og EGTen (avgasstemp) blir høy. Går du ned en størelse kommer du nok nærmere 3600 på lett båt og kanskje 3500 med last. Motorene jobber lettere, men du vil kanskje miste litt fart på topp og på et gitt cruisingturtall, men motorene jobber som sagt lettere og har det vesentlig bedre. Jeg hadde gått på Bavaria for å få 2 nye sett med G5 propellere. De kan motargumentere med at du har vannscooteren på, men den veier ikke mer enn 2 voksne mannfolk. Redigert 17.April.2015 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Havlengt Svart 17.April.2015 Link til dette innlegget Svart 17.April.2015 Det logiske vil vel vera å skifta til lettare propellar og dermed oppnå fullt turtall ( og ein båt som klarar max turtall / toppfart ved tyngre last ) Du vil nok mista litt på toppfarten, men denne er vel mest "teoretisk" på din båt, som dei fleste andre? Eit stort spørsmål står likevel igjen med tanke på båten sin tørrvekt. Dette bør du sjekka meir grundig før du ev. byter propellar. Viss oppgitt tørrvekt og antatt last stemmer med verkeligheita, så har eg vanskeleg for å tru at ein serieprodusert båt er nesten 2 tonn tyngre enn berekna.... Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 17.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2015 Min bekymring også-dette med vekten på båten. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Prolimit Svart 2.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2020 p ht. T v tøbt tynt ø. Sitér dette innlegget Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300 Link to post
Clasg Svart 16.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2024 Jeg genåbner lige tråden igen for jeg har en tilsvarende situation, som nævnt i overskriften. Jeg har prøvet at beregne forbruget på mine 2 x D4-300 motorer, for at se hvor de går økonomisk mest optimalt (beskrevet i en anden tråd) Undervejs opdagede jeg noget underligt: Bb motor var længere tid om at komme op i omdrejninger end sb motor ved acceleration og ved at studere motordata på MDF'en, fandt jeg ud af at turbotrykket på bb motor er væsentligt lavere end på sb motor, selv om de går ved samme omdrejninger og har samme fuelforbrug (liter/NM). Det indikerer at motorerne arbejder lige meget, på trods af det ulige turbotrykk. Jeg mistænker at det er MAP sensor som måler forkert på bb motor, så nu skifter jeg sensoren i weekenden som første forsøg.... Den kan forøvrigt købes i mange biludstyrsbutikker til omkring NOK 600,- (BOSCH 0 281 006 102, EAN nr 4047024677067) Sitér dette innlegget Link to post
Clasg Svart 17.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2024 Jeg var lige nede i båden og skifte MAP sensor i dag. Og til min overraskelse sad der en anden type sensor i båden på BB motor, end den jeg har købt. En Bosch 0 281 006 114. De har samme mål (0 281 006 114 og 0 281 006 102) Desværre fik jeg ikke checket hvad MAP sensoren hedder, der sidder på SB motor. Er der nogen som ved, hvad forskellen er på de 2 sensorer? De har samme mål. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.