Jump to content

Ulikt turbotrykk på D4-300


dennrick

Recommended Posts

Har tenkt mye på denne tråden... håper det er greit for TS at jeg spinner litt på en av problemstillingene i denne tråden. Tar opp temaet fordi jeg opplever at folk generelt er bortimot blinde for problematikken. (tar i litt i her for å prøve å vekke...)

Selv har jeg holdt meg unna dobbeltinstallasjon, så jeg har ikke fått føle problemstillingen i denne tråden på egen kropp... men jeg kjenner mange andre som har hatt det ganske vondt..

 

@dennrick har gjort denne tråden spesielt god fordi han bla er:

1 skarp

2 systematisk

3 god på "XL"

4 er god på kommunikasjon

5 er på Forumet

6 er villig til å bruke tid på å dele

 

Så ber jeg dere om å tenke på ordet "probabilitet" (Sannsynligheten for at en hendelse skal skje) 

Så kan dere tenke på: hvor sannsynlig er det at "dette" skjer med en som har "høy score" på alle 6 parametere nevnt over... 

 

Min opplevelse er at en slik "analyse" av en person (jeg aldri har møtt) vil en høy prosentandel av "folk" være med på...

 

(nå kommer vi snart til poenget, hold ut)

Men, når vi hopper over til det tekniske så faller den prosenten mye, nei forresten, veldig mye...

 

En motor produseres og leveres med en toleranse, forskjellige produsenter refererer til forskjellige standarder så vi kan ikke bruke samme tall om alle motorer så la oss bare ta et lett tall for illustrasjonens skyld;

400hk +/- 4%, det fører til at:

motor A kan levere 416 hk og

motor B leverer 384 hk...

(la oss ikke krangle om hk og prosentsatser men fokusere på prinsippet)

 

Som flere kloke hoder har vært inne på gjennom hele tråden så er nok propellene den største variabelen...

Det finnes ikke en del på en båt som det er knyttet så mye "bullshit" til som propellene. Det har utviklet seg en nær sagt grenseløs higen etter å "finne opp" floskeler for å sikre seg dine propeller....  Fikk i mine ungdomsår kjøre litt båtrace, nasjonalt og internasjonalt. Da var nok propellene en av de største variablene. I en 2x 400hk dobbeltinstallasjon i familiebåten i dag er det også slik. Har siden jeg var pur-ung fundert på hvordan jeg på en enklest mulig måte kan teste propeller mot hverandre i en testrigg. Har vært heldig å få jobbe i Norges største forskningsmiljø i 25 år, sammen med riktig kloke hoder. Holder fortsatt på å teste ut ideene fra den tiden. Den første utgaven kunne håndtere VP C-serie propeller men var begrenset til 240hk, men trenden var klokkeklar. Det er en meget stor forskjell på et duoprop sett, både individuelt og internt i settene.

 

Så tilbake til "ordet" :wink:  (Probabilitet)

P1: Hvor stor er sjansen for at man i en dobbeltinstallasjon får den svakeste og den sterkeste motoren?

P2: Hvor stor er sjansen for at en får det letteste og det tyngste propellparet i en produksjonsserie?

P3: Hvor stor er sjansen for at en monterer det letteste propellsettet på den sterkeste motoren?

 

Som en enkel illustrasjon har jeg valgt ut disse 3 faktorene  som jeg tror de fleste er med på, og ser sammenhengen i.

 

Har for egen del forelsket meg i noe gammelt og enkelt og startet en tråd om optimalisering av Yanmar 6LP. Der fokuserer jeg på de 7 viktigste parameterne. Men jeg har 90 parametre på arbeidslisten. Plukker motoren i biter. Modifiserer del for del, parameter for parameter til den verdi som gir høyest effekt, men fortsatt er innenfor spec. Ingen fabrikk kan bygge en motor slik. Det blir for dyrt.

 

Nei, det blir latterlig dyrt. Derfor må fabrikkene oppgi en leveranse med en toleranse. Derfor har ikke alle D6-400, 400hk....

Jeg har hatt folk med doktorgrad i adferdskontroll helt oppe i nesetippen min, som overhode ikke kan forstå at båten hans ikke går like fort som min, enda båtene har samme motor.... 

 

Skulle ønske at flere får øynene opp for naturlig produksjonsvariasjon og probabilitet... i tillegg til real produksjonsavvik og hva det fører til/kan føre til :crazy:

 

(håper du tilgir meg @dennrick :sweat: :pray: )

 

 

Link to post

@dieselfan  Jeg er lidt forvirret over dit indlæg. Er det ikke OK, at jeg skriver videre i @dennrick ‘s tråd?
Ellers vil BP jo svømme over med tråde om det samme emne (overskrift) 😊

 

I mit tilfælde er det ikke forskellige propell-kvaliteter, der er problemet, men at forskellen i turbotrykket hurtigt har ændret sig på forholdsvis kort tid, uden at jeg mærker forskel i motorernes top ydelse.

 

 

Link to post

Hyggelig at tråden blir brukt og forhåpentligvis kan komme til nytte for flere @dieselfan. Håper @Clasg finner ut av sin problematikk.

 

Nå ble tråden startet i 2015, og jeg var egentlig ikke i mål med å få den nye motorbåten fra 2013 iorden før i 2018. I 2017 endte jeg opp med et motorhavari på bbd. Jeg tror årsaken var for lavt turtall oppnåd på maks. Det var mye greier, men da den ble iorden i 2018, så var den helt perfekt og aldri noe tull frem til vi solgte den i 2022 (kjøper ble 100% informert om saksgangen).

 

Jeg legger like godt ved et bilde som oppsummerer historikken. Det var flere avvik på instrumentavlesningene som dere ser. En annen fellesnevner er girproblematikken jeg hadde på styrbord drev - det spiste jo girwire. Til og med strømpa røyk - det hadde Ringstad i Fredrikstad aldri sett før. Dernest for lavt turtall oppnådd på maks. Jeg tror dette førte til at babord motor ikke fikk nok hjelp av styrbord som gjennomgående lå med ca 100 rpm lavere.

 

Rotårsaken tror jeg faktisk lå i styrbord drev - rev girprolematikken. I tillegg tror jeg det må ha vært noe motstand inni der som gjorde at styrbord ikke klarte samme turtall som babord - som igjen da havarerte fordi den ikke fikk nok hjelp og gikk for tungt. Styrbord drev hadde nesten havarert ved opptak etter 2017 sesongen - svart olje, og det luktet svidd. Da sendte jeg begge drevene til full overhaling og de ble begge kimset om og bygget opp på nytt. Det løste alt sammen. Kombinert med et nytt propellbytte (ned i størrelse), så fikk jeg rpm nok til at Jarlsø marina ikke ville gå ned enda mer på størrelsen. Men båten ble da som nevnt perfekt i april 2018. 

 

 

B39.JPG

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Clasg skrev 22 minutter siden:

@dieselfan  Jeg er lidt forvirret over dit indlæg. Er det ikke OK, at jeg skriver videre i @dennrick ‘s tråd?

@Clasg her må det være en språkforvirring. Jeg har ikke ment å uttrykke noe negativt om at du poster i denne posten. Min mening er at det er positivt. Men, jeg er glad for at du tar opp saken slik at vi kan avklare :thumbsup:

Jeg har faktisk brukt så lang tid på å skrive min posting at jeg ikke så din post før jeg klikket på "Post innlegg"...

Link to post
dennrick skrev 25 minutter siden:

Styrbord drev hadde nesten havarert ved opptak etter 2017 sesongen - svart olje, og det luktet svidd.

Vet du om dette drevet da hadde plastikk shims?

 

Disse blir myke/smelter om øvre vekselhus blir for varmt, når shimsene blir myke reduseres shimstykkelsen og det kan resultere i at tannhjulene i verste fall "bunner" om drevet har en naturlig høy shimsverdi. 

Om tannhjulene bunner eller nesten bunner genereres mye ekstra varme, og hestene galoperer ut i havet.... 

I en dobbeltinstallasjon vil forskjellen da bli betydelig....

 

Holder på med 2x 2009 DPH-A som begge lider av nedsmelting og som nesten bunner, så dette må gjelde mange...

 

Takk for utrolig god deling @dennrick

Link to post

Det er jeg litt usikker på @dieselfan. Se på 2017 tidslinjen helt til høyre. Det er et firmanavn som står der - "TG Gir & Kardang". De var en samarbeidspartner av Drammen Båtservice som hadde båten min i opplag. De er sertifiserte på VP. Etablerte rutiner på sjekk av drev på høsten med handlingsplaner avhengig av hva de finner ved oljebytte ved opptak.

 

Nevnte firma byttet lager, og så fjernet de en film på det for å få bedre oljegjennomstrømning. Men dette er nok ikke relevant ift spørsmålet ditt:smiley: Uansett, som det fremgår av bildet over, så valgte jeg da å få samme jobben gjort på babord drev. Jeg sa til lommeboken at dette var preventivt vedlikehold.

 

Det du sier om at "hestene galoperer ut i havet er interessant", for jeg er overbevist om at dette drepte babord motor. Den fikk aldri hjelpen den trengte fra styrbord pga styrbor drev. Jeg tror dette er årsaken til bbd havariet - gjennomslag i en sylinder, lik den Lurvetass opplevde ifjor sommer.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
dennrick skrev 27 minutter siden:

Det du sier om at "hestene galoperer ut i havet er interessant", for jeg er overbevist om at dette drepte babord motor. Den fikk aldri hjelpen den trengte fra styrbord pga styrbor drev. Jeg tror dette er årsaken til bbd havariet - gjennomslag i en sylinder, lik den Lurvetass opplevde ifjor sommer.

All info jeg sitter på til dd tyder på at du har rett.

Har fulgt med på alle trådene relatert til samme tema og det gjør litt vondt å følge det dere har vært igjennom.

 

Nå kan jeg surfe på det dere har opplevd. Jeg velger å gå for DPH-A bak en 6LP med noe økt effekt, men med lavere moment i planingsområdet. 1.63, to temperatursensorer, spyling og dobble simmerringer og to lager på drivakselen (slik som Volvo Penta hadde når jeg var ung og vanlig effekt var 120hk og høy effekt var 170.... nå kjører de 400hk med ett lager :crazy:

Alternativet med DPI som kun leveres med en (to) utveksling er jo tragisk, dønn tragisk :crazy: for et tilbakeskritt.

Har tro på at det snille dreiemomentet til 6LP

og modifikasjonene gjør at det blir lite å skrive om. Den første 6LP-DPH-A er allerede på vannet men uten tempfølere i drevet. Delene kommer samme uke som opptak.

 

dennrick skrev 59 minutter siden:

Det du sier om at "hestene galoperer ut i havet er interessant", for jeg er overbevist om at dette drepte babord motor. Den fikk aldri hjelpen den trengte fra styrbord pga styrbor drev.

Vi får ta lærdom av det. Det du/dere har opplevd har nok hjulpet hundrevis av andre, noen rakk å ta aksjon mens det var mulig å reparere, andre ikke...

Din systematikk har gitt økt forståelse. Når en står foran en 80 båtlappers jobb så er godt å ha fakta å støtte seg til, det har hjulpet mange :thumbsup:

 

Våger påstanden: sgs alle som har jobbet profft med spiralskjærte vinkeldrev vet at de skal ha kontakt i delingsdiameteren. Når shimsene smelter bort eller mekanikeren tar en spansk en og drevene får bunnkontakt går det galt. Dette kan lett avsløres med en stetoskopsjekk eller vibrasjonsanalyse.

 

Link to post

Jeg fandt denne hjemmeside som svarer glimrende på mit spørgsmål, samt en del nyttig info om MAP sensorer: 

https://partsbos.shop/map-sensors/67-bosch-0281006102-0281006114-0281002743-0281002576-5043722250-55219299-504372225-5010437653-5443722250-21385453-22320906-4047024677067.html

 

Den ene model er åbenbart udgået og erstattet af den type, som jeg har købt. 
Endvidere er der temperaturføler i den. Mon ikke Volvo’s EVC også bruger den oplysning, til input/ overvågning af ladeluftkøleren. Jeg har bare ikke set den temperatur på nogen instrumenter. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...