Clasg Svart Mandag 19:40 Link til dette innlegget Svart Mandag 19:40 @Bonus Ja, det skal da prøves. Ellers går vinteren bare med at spekulere over, om problemet er løst 😊 Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart Mandag 21:33 Link til dette innlegget Svart Mandag 21:33 Ser du har Bavaria 37HT. Jeg har Bavaria35sport med D6-310-A-B motorer. Har du hatt problemer med at den ene tilten på drevet ikke viser riktig? Det har jeg på babord, så jeg må kalibrere en gang imellom, har blitt værre så må fikses. Det som skjer er at jeg "tror" begge drev står på "0", når jeg skal opp i plan. Men babord drev siger ift visning, så den kan være -9 mens den viser -4 feks. Dette ble værre i våres og båten var rar opp i plan. Som du ser nedenfor i tabellen sjekket jeg begge motorer mht turtall og turbotrykk, her er egentlig begge turboer nesten nye så de skulle være like bra. Se på hvordan turbotrykk varierer når jeg nesten er i plan ved ca 2300rpm med G7 propeller. Ligner litt på slik du opplever iht videoene du lastet opp. Har du kalibrert drevene? Om du ikke er helt sikker på at de er jevne og står riktig ift kalibrering er det uansett gratis og enkelt å teste. Etter at jeg kalibrerte mine ble turbotrykk helt jevne igjen i alle registre. ---------- Turbotrykk Volvo Penta D6-310-A-B 28.april 2025 ca 11grader i vannet og 15-18 i lufta Turtall - babord motor turbotrykk - styrbord motor turbotrykk [ ] 1500rpm bb10 sb10 ca 8knop [ ] 1600rpm bb20 sb20 ca 9knop [ ] 1700rpm bb20 sb20 ca 9,5knop [ ] 1800rpm bb30 sb30 ca 10knop [ ] 1900rpm bb40 sb40 ca 10,5knop [ ] 2000rpm bb50 sb60 ca 11knop [ ] 2100rpm bb60 sb70 ca 11,5knop [ ] 2200rpm bb80 sb80 ca 12knop [ ] 2300rpm bb80 sb100 ca 13knop [ ] 2400rpm bb80 sb110 ca 14knop [ ] 2500rpm bb80 sb120 ca 16knop [ ] 2600rpm bb100 sb130-150 ca 20knop Og så kommer båten opp i plan og stabiliserer seg på ca 26knop Cruising: [ ] 2700rpm bb100 sb110 ca 26knop [ ] 2800rpm bb120 sb130 ca 27knop [ ] 2900rpm bb120 sb130 ca 28knop [ ] 3000rpm bb130 sb140 ca 30knop [ ] 3100rpm bb140 sb150 ca 31knop Stoppet testen der. Sitér dette innlegget Link to post
Clasg Svart Tirsdag 08:31 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 08:31 @Gabi Det er gode input du kommer med. Jeg er dog ret sikker på at det ikke er fejlen her. Jeg skiftede trimsensor på BB drev i foråret og fik kalibreret mine drev. Jeg kører begge drev ind til -5, når vi er i havn. Så kan jeg høre at trimpumpen "skriger", når endestoppet er nået, og da viser displayet -5. Og da jeg checkede propellerne i sommer, da vi lå for anker, var de 2 drev lige ud for hinanden ved 0. Er du sikker på at dine propeller ikke også glider i HUB'en? Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart Tirsdag 13:39 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 13:39 Jeg har ikke hatt problemer hverken før eller etter så var bare trimmen som var feil på babord motor. Sitér dette innlegget Link to post
Clasg Svart Tirsdag 14:27 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 14:27 OK, det misforstod jeg så Fik du skiftet potentiometeret (giveren) på BB drev ? Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart Tirsdag 14:44 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 14:44 Nei det står igjen å skifte. Det er visst ett av to, enten innvendig giver som sitter under motor i bakkant mot transom eller noe annet, så vet ikke enda hvem som det er feil på.... Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart Onsdag 22:28 Link til dette innlegget Svart Onsdag 22:28 Om vi ser litt nøyere på video2 så virker det at i starten ved 10,2knop er de jevne. Så blir det stor forskjell opp i plan, her 18,5knop og bb motor har kun 0,6bar trykk mot styrbord sin på 1,6bar. Turtall er også lavere på bb. her synker altså turbotrykket med 0,8bar? Samme forskjell selv etter å ha kommet opp i plan. I 27knop er turtallet likt men bb motor 0,2bar lavere trykk. Hva gjør at turbotrykket kan falle når båten er på vei opp i plan? Vulk i propeller gåen slik at motor ikke egentlig har belastning, som er foreslått av @Bonus? Virker kanskje mest nærliggende å tro? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart igår klokken 06:00 Link til dette innlegget Svart igår klokken 06:00 Gabi skrev for 7 timer siden: Hva gjør at turbotrykket kan falle når båten er på vei opp i plan? Sensorfeil? Turbotrykket måles vel av MAP-sensoren. På tidlige årganger av D4/D6 leverte Bosch en serie sensorer som hadde dårlig kvalitet. Med to motorer er det mulig å kryssbytte for å eliminere. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Bonus Svart igår klokken 07:08 Link til dette innlegget Svart igår klokken 07:08 Gabi skrev for 8 timer siden: Så blir det stor forskjell opp i plan, her 18,5knop og bb motor har kun 0,6bar trykk mot styrbord sin på 1,6bar. Turtall er også lavere på bb. her synker altså turbotrykket med 0,8bar? Hva gjør at turbotrykket kan falle når båten er på vei opp i plan? Vulk i propeller gåen slik at motor ikke egentlig har belastning, som er foreslått av @Bonus? Virker kanskje mest nærliggende å tro? Hmm, jeg tror ikke vulkslipp er hovedproblemet ditt. Du har to motorer og EVC systemet skal synke turtallet mellom motorene om spakene står mer eller mindre likt. På bildet jeg tok med her ligger du i drøyt 18 knop. Du er på vei opp av vannet, men er ikke kommet helt opp. Skroget gir fortsatt stor motstand og det kreves mye kraft. Turtallet på SB motor er 2741, mens BB motor er bare 2395. Men, SB motor har 1,6 bar ladetrykk mot kun 0,6 bar på BB motor. Her tror jeg SB motor tilnærmet drar hele lasten. Om du ser på mine motorbilder med vulkslipp, så har jeg prikk likt turtall på begge motorene helt til 'full gass', da øker den ene motoren turtallet videre pga liten belastning med vulkslipp på den siden. Jeg tror mer på en annen feil som gir turtallsforskjellen mellom sidene. Kanskje MAP sensor ... Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart igår klokken 07:21 Link til dette innlegget Svart igår klokken 07:21 Hva tenker du her @Clasg ift de siste innspillene her på motorproblematikken din? Du hadde vel byttet MAP-sensor? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart igår klokken 07:41 Link til dette innlegget Svart igår klokken 07:41 Map sensor er uten tvil enkelt, billig og raskt å sjekke ut. Prøv å kryssbytte map sensorene og se om feilen flytter seg. Om den gjør det så har du svaret. Sitér dette innlegget Link to post
Clasg Svart igår klokken 09:58 Link til dette innlegget Svart igår klokken 09:58 (redigert) @Gabi Jeg har byttet MAP sensor, men problemet er fortsat det samme. Se evt. mine tidligere målinger i tråden. (Undrer mig fortsat over det høje ladetryk på SB motor. Her er den nye MAP sensor monteret. Det som også undrer mig er at symptomerne er “modsat rettede” Hvis der er propellerslip på SB motor ( går op i omdrejninger), hvorfor er turbotrykket så meget højere? Jeg har som tidligere nævnt købt ny MAP sensor og skiftede denne på BB motor. Begge motorer havde fortsat samme symptomer. Så krydsbyttede jeg MAP sensorer og har stadigvæk samme symptomer. Jeg har købt endnu en MAP sensor og vil nu skifte den gamle ud også. Så er der 2 nye MAP sensorer på. Og efter gode råd fra flere herinde, bl. andet opfordringer fra @sap_2000 har jeg købt nye (brugte) H4 propellere, så jeg kommer op i det omdrejningstal ved WOT, som Volvo foreskriver for D4 (min. 3.500 - 3.600 o/min ) Dette vil jeg gøre uanset hvad, da det er godt for motorerne på sigt. Jeg sejler med G5 propellere i dag. Jeg vil selvfølgelig bidrage med mere info og resultater, når jeg har fået skiftet propeller. @Bonus Hvordan fik du kontrolleret om der var slip i forreste propell? Redigert igår klokken 11:26 av Clasg Redigeret i tekst for bedre forståelse (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart igår klokken 12:05 Link til dette innlegget Svart igår klokken 12:05 Clasg skrev for 2 timer siden: @Bonus Hvordan fik du kontrolleret om der var slip i forreste propell? Lagde én rett strek på konen, over bakerste og så fremste propell. Hos meg var det, begge gangene, kun bakerste propell som slapp. Da var fortsatt streken på konen alignet med streken på framre propell. Men bakre hadde forskjøvet seg. Men, etter to slipp (en hjemme og en på ferie) byttet jeg de to gjenværende og sendte de to 'gamle' settene til Winrace for reparasjon. Solgte dem etterpå som nyreparerte. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart igår klokken 16:06 Link til dette innlegget Svart igår klokken 16:06 har du kalibrert spakene? Sitér dette innlegget Link to post
Clasg Svart 21 timer siden Link til dette innlegget Svart 21 timer siden @Bonus Tak, det vil jeg teste næste gang jeg er i båden. (Den ligger 80 km fra hjemmet) @Bitteliten Ja de er kalibreret, ellers et godt tips!! 😊 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.