nomen Startet 1.April.2015 Del på Facebook Startet 1.April.2015 (redigert) I min Skarpnes 30AC står det en Ardic dieselvarmer. Varmeren går som ei kule, og jeg hadde den ute i dag for å sjekke om den var full av sot, noe den ikke var. Den er oppgitt til å levere 4 KW varme, men den klarer ikke å varme opp båten. I fjor var den noen helger på høsten som det ble rå luft i båten på kvelden, fyret opp varmeren uten at det hjalp noe særlig. Selv etter 2 timers drift ble det kun beskjedent varmere i båten, og sengetøyet var like fuktig. Jeg kikker på en ny "Eber" D4, men den levere jo ikke mer enn 4 KW den heller. Er det for lite effekt for min båt, eller er det den gamle varmeren som jeg har i dag som er utdatert. Har liten lyst til å investere i ny varmer til 12 000,- for så å oppleve samme elendige varmen som jeg har i dag. Ser at luftslangen fra varmeren er kun 70 mm, lurer på og oppgradere til 90 mm og isolere slangene og se om det kan gjøre underverker for den gamle varmeren Hvis jeg allikevel ender opp med en ny Eber,gjør det jo ingenting om slangene er 90mm Hva har Dere av erfaring? Redigert 1.April.2015 av nomen (see edit history) Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Seasu Svart 1.April.2015 Del på Facebook Svart 1.April.2015 Prøvd å bytte drivstoff ? Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 1.April.2015 Del på Facebook Svart 1.April.2015 Prøvd å bytte drivstoff ? Til hva? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 1.April.2015 Del på Facebook Svart 1.April.2015 Slik har eg opplevd eit par ganger, begge gangane var det sil i tikkepumpa som var ganske tett. Riktignok eberspächer, men eg rekne med ardic også har pumpe. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
nomen Svart 1.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.April.2015 Nei kun brukt diesel, er det mer energi pr enhet i lampeolje? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
nomen Svart 1.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.April.2015 fant ingen sil i pumpe, men har rengjort de andre filtrene jeg har funnet. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Eureka Svart 1.April.2015 Del på Facebook Svart 1.April.2015 Kjenner ikke den varmeren, men sånn generelt: Hvordan er temperaturen når du holder hånden foran luftventilene inne i båten? Er det god luftstrøm ut av ventilene? Har du sjekket om alle varmluftslanger er på plass? Får den nok strøm? Hvor henter den luft fra, som blir varmet opp? For at varmeren skal klare å dytte ny varm luft inn i båten, så er det viktig å åpne andre ventiler så luften som allerede er der, slipper ut. Så også at den fuktige luften slipper ut. Om du har problemer med fuktig båt, i særdeleshet sengetøy, så kan du jo sette inn en avfukter i båten og bruke den når du ligger på landstrøm. Både når du ikke bruker båten, og mens du er på tur. Bruker avfukter, Maeco DD8L, i seilbåten hele året og det er veldig kjekt når jeg har landstrøm på tur. Det gjør også mine foreldre på din årlige 6-8 ukers langtur med motorbåt. Men dette ble litt OT mot slutten :) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 1.April.2015 Del på Facebook Svart 1.April.2015 Står en del tips her : http://www.kjoeller.com/baadudstyr/baadvarmere/vejledning-for-ardic-varmere/ Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 1.April.2015 Del på Facebook Svart 1.April.2015 Dersom pumpa er lik eber, sjå der slange fra tank er koblet. Der kan du sette på en fastnøkkel og skru av stussen slangen står utenpå. Sila ligger "inni" pumpa bakom der. Begerformet bitteliten så det såvidt er plass til en Q-tips inni. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Wallas Service Svart 1.April.2015 Del på Facebook Svart 1.April.2015 Har du sjekket om pumpa leverer det den skal? På en Ardic 0432DL skal den levere 0,44 l i timen. Mener medlemmet I.M.S. her på forumet har deler til Ardic'en, også rep.sett til pumpe. Holder til i Sandefjord. Nå i påsken er det kanskje greiest å sende IM. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Teerex Svart 2.April.2015 Del på Facebook Svart 2.April.2015 (redigert) ikke bruk lampeolje men varmeolje eller fritidsparafin Redigert 2.April.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
softice Svart 2.April.2015 Del på Facebook Svart 2.April.2015 Jeg havde en Ardic D41 og den gav heller ikke meget varme. Så skiftede jeg den ud med en Wind lll 4 KW og det gav 110% mere varme. Med venlig sejler hilsen og god påske Jan Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 2.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.April.2015 Takk for alle tips. Luften som kommer direkte ut av varmeren, holder ca 40-50 grader, men jeg synes luftstrømmen ut av dysa 3 meter lenger fremme er dårlig og kaldere. Jeg skal sjekke om det sitter ett filter i pumpen, den er i prinsippet likEber sin, men det er Volvo flygmotor som har laget denne varmeren. Jeg tror at den er i orden, men at teknologien har "gått fra den" og at den moderne 4 KW varmer i dag klarer å omsette mer av den forbrente dieselen til effektiv varmluft, slik som "softice" erfarer Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
raymondromsdal Svart 2.April.2015 Del på Facebook Svart 2.April.2015 Hadde en wallas 1800 og lufta rett ut av varmeren var vell 75-95grader Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 2.April.2015 Del på Facebook Svart 2.April.2015 Ardic-varmeren - hvor gammel er den? I min båt hadde jeg lignende symptom på en orginalvarmer, dvs som var nesten 25 år gml. Alt fungerte teknisk, men den ga ikke nok varme. Kan de ikke tape seg litt over tid? Mange forteller jo om et helt nytt båtliv med ny varmer på tross av at de "teoretisk" leverer samme effekt. Å bruke masse tid på gammel drit er etter min erfaring av og til spilt tid og energi. Har du vurdert ny varmer? Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
nomen Svart 2.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.April.2015 Tviler på at de taper seg over tid, så lenge brenn kammeret ikke er sotet ned leverer den nok like mye (eller lite?) varme som da den var ny. Tror nok heller det er teknologien som har blitt bedre. Klart jeg har vurdert ny varmer, problemet er bare at jeg ikke har de 12500,- kronene som det koster. Jeg får gi den gamle varmeren slanger med større innerdiameter og isolasjon utenpå så får vi se om det hjelper. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Gudrun Svart 2.April.2015 Del på Facebook Svart 2.April.2015 Har og opplevd det samme som du med følelsen av lite effekt. Kom seg betraktelig ved å isolere alle kanalene, helt fra varmeren Er mye kalde rom bak og under innredningen som blir oppvarmet. "Fyrer for kråkene." De nye slangene har noe aluminiumsbelegg inni, mens de gamle kunne av og til være noe som minner om papp. Har du tilgang på en digital måler ala den som ofte blir levert med ekstra når du kjøper ny komfyr hjemme så kan du danne deg et bilde hvor varmen forsvinner. Den har et meget tynn sensor så du kan stikke et lite hull allerede 5-10 cm. etter varmeren. Men sjekk og det som en annen sier, om du får den kalde luften i båten fort nok ut lufteventilene. Åpne en dør eller et vindu på gløtt for å sjekke om det da blåser mer ut dysene. Sitér dette innlegget Link to post
kdtran Svart 2.April.2015 Del på Facebook Svart 2.April.2015 Jeg har akkurat hevet ut en tilsvarende varmer fra båten min av akkurat samme årsak. Det jeg fant ut når jeg begynte å undersøke litt, var at den effekten som er oppgitt for Ardic varmeren (~3,65kW) er avgitt effekt fra brenneren, ikke avgitt varme-effekt fra apparatet. Jeg vil anslå at maksimal energi avgitt i form av varme fra apparatet er i området 2,8-3,0kW. Dette er ikke nok for mitt bruk i en 32 fot kallesjebåt utenom på sommeren. Jeg fikk tak i ett brukt Webasto Airtop 3500, og det er en helt annen konstruksjon på varmeveksleren på dette kontra på Ardic apparatet, så jeg forventer høyere virkningsgrad og bedre temp i båten når jeg blir ferdig med installasjonen om noen dager. Ardicen gikk i containeren i går. 30 år i tjeneste får være nok for den varmeren. ? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 2.April.2015 Del på Facebook Svart 2.April.2015 (redigert) Som det nevnes, stikk et digitalt steketermometer inn i varmluftslangen like etter varmeren, eller skru av røret helt. Er det bare en lunk der også, så er det ingen nytte i å bruke en formue på å isolere... Det med luke på gløtt for å slippe ut luft. Om du åpner ei luke helt i andre enden, lengst bort fra varmluftsventilene, så får du spredd varmlufta maksimalt. Om du vil ha en rimelig varmer, så kan du kjøpe en "webasto-kopi" hos bluemarlin.no til halve prisen. Dog er det lurt å regne på om du også må bytte mye annet, som slanger og eksosgjennomføring. Redigert 2.April.2015 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
haugi Svart 3.April.2015 Del på Facebook Svart 3.April.2015 Jeg har en Ardic i min, skiftet for noen år siden pumpa da det var lekkasje. Etter det syns jeg den varmer mye bedre enn før. Kjøpte rep.sett til 6-700 tror jeg det var. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 3.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.April.2015 Jeg får spare litt penger fremover,så blir det nok ny varmer innen sensommeren, er jo først da behovet er der Nå på våren kommer man langt med et par ullsokker. Oppgraderingen og isolering kan jeg gjøre nå, det er uansett en fordel enten varmeren er ny eller gammel. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
softice Svart 3.April.2015 Del på Facebook Svart 3.April.2015 Det er helt sikkert en god ide at isolere slangerne. Der er jo et stort varmetab i slangerne. Mvh Jan Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 7.April.2015 Del på Facebook Svart 7.April.2015 Det er ikke oppgitt type på varmeren, men Ardic luftvarmere har normalt en delta t på ca 90 grader C. Dersom varmeren er ren og pen innvendig , flammedeflektoren sitter korrekt plassert og viftemotor har turtall i nærheten av nominelt, er det brennstoffmengden som avgjør avgitt varme. Denne ligger normalt på ca 6,35 ml/min ved en frekvens på 3,05 hz, 0,38 l/t. På nyere pumper sitter det en sil i innløpsnippel. Dersom brennstoffslange er festet til pumpe med mutter og kon, kan den nippel som slangen er festet til skrues ut (14 mm nøkkel), silen sitter i denne. Er brennstoffslangen feste i en kort gummislange på pumpen, er det ingen sil på inntaket. Dersom du løsner den store nippelen (19/22 mm nøkkel), er det meget viktig at denne settes tilbake i den samme posisjon idet dette er mengdejusteringen på pumpen. Det kan jo være at noen har skrudd på denne slik at mengden er feil, kontroller at "lakkstripen" på justeringsnippel og kontramutter er ubrutt. Er denne brutt, kan du forsøke å løsne kontramutter(22 mm) og skru nippel(19 alt.22 mm) utover med en 1/2 omdreining av gangen, og samtidig følge med på avgitt temp. Sitér dette innlegget Link to post
phav Svart 27.April.2015 Del på Facebook Svart 27.April.2015 Hei tar sjangsen å å spørre i denne tråden om Ardic varmere. Har en Ardic 0432DL og den varmer "greit" (30fot kalesjebåt)-problemet er att på halv effekt detter den ut-man hører att flammen dør,så gløder den og tenner og går i ca 1min før den dør,og begynner syklusen igjen. På full effekt går den stabilt,men bråker endel. har den "nye" pumpen så skal sjekke filter.Er og filter før pumpen. Kan denne pumpen justeres i tilfelle filter er rent,mistenker for lite flow på halv effekt. Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 28.April.2015 Del på Facebook Svart 28.April.2015 Ardic 432 DL har en bryter med varme/ventilasjon og en reostat for trinnløs regulering av effekt mellom 3200 og 1700 W. Ardic 042-D har en bryter med termostat, varme av/på og 1/1 - 1/2 effekt. For tilførsel av brennstoff til forbrenning er det et innsprutningsrør som leverer dette til brennkammeret. Forbrenningen er avhengig av en jevn stråle med brennstoff, men dessverre har toleranser i produksjon medført at det er en del rør med for stor åpning i enden montert i disse varmerne. Det resulterer i at dersom trykkutjevner i pumpen er litt for "stram", blir strålen ujevn og det blir en pulserende forbrenning som i mange tilfeller gjør at flammen "blåser" ut på lav effekt. Gjelder stort sett på 042-D, 432 DL har som regel ikke dette problemet. Ofte har dette latt seg rette på ved å montere en dyse i slangen på utløpet fra pumpen, alternativt har det vært nødvendig å montere en "mykere" trykkutjevner. Det er også en del eiere av disse varmere som ved lekkasje på trykkutjevner på pumpen, har tettet denne med epoksy eller lignende med det resultat at problemet har blitt forsterket. Dyse alt. "myk" trykkutjevner kan leveres. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.