Jump to content

Eksosventilen som ble ekstremt dyr, Yanmar 4 LH 165 hk

Brumm

Recommended Posts

Min 4 syl Yanmar 165 hk begynte å ryke nokså  mye i fjor, helt plutselig faktisk. Båten ble satt inn på et merkeverksted i fjor høst. Etter en del feilsøking, bl a lekkasjetest på sylinderne, fikk mekaniker mistanke om gjennomslag fra en av de fire sylinderne som bare hadde 30 % kompresjon. Den må ut av båten og inn på verkstedgulvet, sa han, så ser vi på den i vinter.
Motoren sitter veldig trangt montert under gulvet i styrehuset på en 32 ft halvplaner med strak aksel. Man må bruke skohorn her, og bl a ta av girkassa for å få lirket den opp av motorrommet. To mann brukte to timer hver på denne jobben.

Etter at toppen var tatt av, ble det konstatert at en eksosventil var skjev. Det var altså ikke noe gjennomslag på sylinder.

Toppen ble sendt til et eksternt verksted for utbedring.

Etter at alt var greit med toppen igjen var det å sette sammen delene igjen. Så ble motoren innmontert i båten, sjøsatt, prøvekjørt og funnet i orden.

Regningen på dette fikk meg til å grøsse. 

Hvis man bare ser på tiden som er brukt på skruingen på  toppen, har de beregnet seg 19 timer!  Dvs nesten 3 fulle arbeidsdager bare der. Uten at det har vært noen ekstraordinære ting som tok ekstra tid.
I tillegg er det beregnet 20 timer til feilsøk, inn/utmontering av motor etc.
Deler og ekstern rep av topp kommer også på så klart.

Tilsammen et beløp som etter min mening er helt hinsides for å fikse en eksosventil.

Spørsmålet mitt er, og jeg håper dere kan hjelpe meg: 

Hvor mange timer ca bruker egentlig en erfaren mekaniker på å åpne toppen på en 4 syl Yanmar motor, (sende bort toppen til utbedring) og skru alt sammen igjen?

Regningen på dette fikk meg til å grøsse. 

Hvis man bare ser på tiden som er brukt på skruingen på  toppen, har de beregnet seg 19 timer!  Dvs nesten 3 fulle arbeidsdager bare der.

.......

I tillegg er det beregnet 20 timer til feilsøk, inn/utmontering av motor etc.

Deler og ekstern rep av topp kommer også på så klart.

:eek:  :eek: :eek:  

Høres ut som om de ikke hadde noen andre jobber å skrive timene på de dagene :crazy:

Her synes jeg verkstedet har gjort en tabbe som de bør ta på sin kvote og ikke belaste deg med. De har tydeligvis konkludert med gjennomslag i motor uten at det var tilfelle. Dersom det hadde vært gjennomslag er det jo en korrekt konklusjon at motoren må ut, men det var jo ikke tilfelle. I ditt tilfelle burde toppen blitt demontert på plass, reparert, og montert tilbake. Noe tid med feilsøking for å stille diagnosen kommer selvsagt i tillegg.

Kall meg gjerne vrang, men denne regninga ville jeg ikke betalt uten kamp :smash:  føler med deg nå.

Hvis det var grei adkomst til toppen men vanskelig å ta ut motor, så burde de nok ha tatt av toppen først og sjekket siden den uansett måtte av en eller annen gang.

Men kan jo hende det ville ha tatt mye lengre tid å ta av toppen i båten enn med motoren ute, hvis det er trangt i motorrommet.

Lett å være etterpåklok men her kan du jo krangle og prute vil jeg tro.

Høres ut som du har fått en regning på rundt 50.000 mens 30.000 hadde vært mere korrekt kanskje ?

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Nei det er kanskje også i drøyeste laget men vi kjenner jo ikke til hva denne eksterne reppen av toppen kom på.

Hvis det er 40 timer til tusen kroner timen pluss deler og ekstern jobb så blir det jo fort 50 båtlapper.

Men kanskje de bruker en lavere timesats på så lange jobber.

Dessuten er det en 4-syl motor og da er det jo mindre skruing enn på 6-syl.

Så hadde alt vært mulig å gjøre på raskeste måte så er kanskje 20-25 lapper en "normal" pris på slikt.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

min betraktning er at en sylinderlekkasjetest foretar man for å sjekke

om lekkasjen går oppover eller nedover. (ventiler eller stempelringer)

etter at det er konstatert at det er avvik på kompressjon.

man burde således vite at det ikke var gjennomslag i motoren før den

ble tatt ut av båten, men avdekket at det lakk i en ventil. Med en så

betydelig lekkasje som de beskriver, ville gjennomslag ført til trykk i

bunnpanne som også ville være merkbar.

så er spørsmålet om det hadde vært mer effektivt og demontere toppen

om bord? om det var praktisk mulig mtp at der var trangt?

dette får konsekvens for om ut og senere innmontering av motor

var nødvendig.

om så er tilfelle, og man ser at de ikke har fiksa selve toppen, men kun

feilsøkt, og demontert og remontert den, bør vel en mekaniker uten altfor

mange tommeltotter greie dette fint på en arbeidsdag.

Redigert av dude (see edit history)

Ekstern rep av topp kom på 4 400. (Tilsammen er regninga fra verksted i utgangspunktet på 65 000) 

Det jeg som sagt lurer mye på er ca hvor lang tid det tar å skru opp en topp, og få den på plass igjen.

Ellers så er jeg helt enig i at toppen burde ha vært tatt opp først. Da ville jeg ha spart 11 000 for inn/utmont av motor.

Det er trangt der, men det er plass til at man kan stå med bena nede i rommet på den ene siden av motoren.

Redigert av Brumm (see edit history)

65.000 er helt vilt ja, kunne vel ha fått bortimot totaloverhalt motoren for den summen om nå det var nødvendig.

Mulig jeg ville ha forlangt reduksjon ned til 40-45 lapper, så kanskje de iallefall går med på å redusere til 50 hvis nå det hjelper litt da.

Hadde en lignende opplevelse i fjor. Skulle bytte kjøleslanger på drevene, motorene måtte ut for å få til det. Så langt greit. Så måtte drev platene oppgraderes når de holdt på. (greit nok siden det var deler som måtte byttes der). Totalt ble det 50 timer på noe som burde tatt maks det 1/2. Men hva kan man gjøre? Jeg pratet med de fikk prutet ned 5 timer (ca. 5000,-) og resten måtte jeg bare spise i meg. Slik er det når man ikke har tid til å ta jobben selv, eller har satt den  bort på fastpris. Konklusjon er hvertfall at jeg bruker ikke det firmaet noe mer.

Til TS, tror det blir vanskelig å argumentere på timeforbruket. Klart 19 timer høres mye ut på feilsøk og bytte en ventil, men men. Tror du også hadde blitt overrasket skulle de folkene ha skrudd i båten. Antakelig ville de nektet det, eller det hadde kommet på like mange timer pga at de må ha pauser for belastning. Rart med det, man tåler mye mer belastning med egne motorer enn med andres. Jeg tror jeg vil anbefale deg å si som er at du syntes dette ble fryktelig dyrt og mye mer enn forventet. Spør om de kan innrømme noe rabatt til deg (Alt vil jo hjelpe)

Teerex, du simplifiser for mye. De 65000,- innbefatter inn og ut oppjustering også. Det er antakelig mellom 15-20.000,- bare det. Ser TS sier 11.000,- hos seg. Man må huske på at prisene vi snakker om er 900-1000 kr. timen + MVA ca 1250,- pr time. Da løper pengene fort. Dette viser hvor mye motorkyndige som har tid selv har å hente på å gjøre en del jobb.

Skremmende dyrt er det jo, men er alt med båt. Til TS, prøv deg, se om du får prutet noe, glem så saken og nyt båtsesongen i båt som fungerer. Ikke bruk tid på å erge deg, blir bare selvpining det kom jeg frem til.

TS, du har ikke sagt noe om timepris, men jeg er vel ikke så langt unna? Har de byttet noe mer enn bare toppen? Hos meg røs det på med deler som måtte byttes da motorene var ute. F.eks motorfester hadde røket, eksosbendene hadde sett sin bedre dager, hydraulikslanger til trimsystemet måtte byttes etc etc så 1000-lappene fløy ut på de ekstra tingene med. men jeg ble hvertfall informert av verkstedet at de anbefalte å bytte de tingene før de gjorde det.

Skikkelig uflaks at ikkje motorene kan fikses gjennom en app fra forum siden alle som virkelig kan dette er ansatt i andre bransjer.

Det var jo en oppklarende og innsiktsfull kommentar  :saint:

Var som mekanikeren jeg ringte til for å få pris på skifte av registerreim og spennhjul på min motor (Yanmar6lpa) . Deler og arbeid ville komme på rundt 20.000, enda man kan sitte foran motoren min å jobbe. Jeg sa da at reim og hjul kostet rundt 3.000 på Toyota, samt at Toyota på Landcruisermotoren (Yanmar6lpa), hadde estimert tid på 1,5 timer, men som oftest brukte de tre kvarter. Du, svarte mekanikeren, vi prater tross alt om båtmotor, ikke bilmotor. Uansett hvor mye jeg argumenterte med at det var samme motor, men marinisert, ville han ikke høre på meg. En annen båteier gjorde jobben selv. 2 timers arbeid og deler for 3.000. Jeg skal skifte reima selv.

Spurte også om oljebytte/filterbytte, det skulle de ha 4.000 for. Jeg brukte vel en time på den jobben og 1000 i olje.

Båtverksteder er egentlig ran.

min betraktning er at en sylinderlekkasjetest foretar man for å sjekke

om lekkasjen går oppover eller nedover. (ventiler eller stempelringer)

etter at det er konstatert at det er avvik på kompressjon.

man burde således vite at det ikke var gjennomslag i motoren før den

ble tatt ut av båten, men avdekket at det lakk i en ventil. Med en så

betydelig lekkasje som de beskriver, ville gjennomslag ført til trykk i

bunnpanne som også ville være merkbar.

så er spørsmålet om det hadde vært mer effektivt og demontere toppen

om bord? om det var praktisk mulig mtp at der var trangt?

dette får konsekvens for om ut og senere innmontering av motor

var nødvendig.

om så er tilfelle, og man ser at de ikke har fiksa selve toppen, men kun

feilsøkt, og demontert og remontert den, bør vel en mekaniker uten altfor

mange tommeltotter greie dette fint på en arbeidsdag.

At lekkasjetesten som ble foretatt ville avdekket at det ikke var gjennomslag i motoren, er veldig interessant dude. I så fall kunne de vel ha ringt meg og rådført hva vi skulle gjøre next step. Ta ut motoren? Demontere toppen i båten? Kan ikke dy meg for å tenke at dette er litt lureri. For verkstedet er det sikkert stas å ha en motor å skru på i et varmt verksted om vinteren. Og i tillegg fakturere 11 000 for ut og innmonteringen.

Men folk flest betaler jo regningene som kommer uten å mukke, og det utnytter jo bransjen. Tjener vi så godt her i landet nå at vi finner oss i hva som helst?

Jori, du glemmer en ting i dine vurderinger. Verkstedet har fortalt TS at motoren må ut av båten og inn på verkstedgulvet pga. gjennomslag. Det var ikke tilfelle, det var kun en ventil som var defekt. Er det da riktig at kunden skal betale for denne feilaktige vurderingen? Jeg mener dette er en tabbe som verkstedet bør ta på sin kappe. Uansett hva som er gjort av jobb bør regningen kun være for:

• Feilsøking
  • Demontering av topp
  • Rep av topp
  • Montering/testing

Dette er jobber som det bør være helt kurant å prise for et verksted.

Redigert av Komodo (see edit history)

Komodo, du har for så vidt rett, men regner med at det ikke foreligger noe skriftlig mellom partene. Da er vi tilbake til hva har partene oppfattet (kunde) og hva har partene sagt (verksted). Dette blir fort påstand mot påstand og i denne settingen er ofte kunden svakest. Men TS må for all del prøve å påpeke de argumentene ovenfor verksted, se om det gir gjennomslag, kanskje noe reduksjon. Tror dessverre verksted vil hevde at de reparerer ikke på motorer i båt som det er så trangt uansett. Det argumentet fikk jeg høre og måtte bare akseptere. Timene ellers sier jo verkstedet er for faktisk utført jobb og feilsøking, ikke noe er vel tatt betalt for gjennomslag? Eller har jeg misforstått TS?

Tror dermed diskusjonen fort ender opp i motor inn og ut, var det nødvendig? Ja vil antakelig verksted hevde, og der står da saken!

TS lurte vel egentlig på om antall timer er riktig i forhold til jobb utført? jeg vet ikke kjenner ikke disse motorene, men påpeker at motor inn og ut tar tid, og at timepris er rådyrt i båtbransjen.

Til TS er båten levert deg? Slik at du ikke risikerer de holder den tilbake, ved evt. klage på pris?

Båten blir holdt tilbake til jeg har betalt mesteparten av regningen. Samma for meg, jeg har ikke noe behov for å kjøre båt ennå likevel.

Altså, motor ut/inn tok som sagt 11 timer, og det er sikkert realistisk når det først ble gjort. Men at det ble gjort, sannsynligvis unødvendig, og at det kostet meg 11 000, det svir.

Men det jeg lurer mest på er hvordan de kan bruke 19 timer på kun å mekke toppen. Jeg aner ikke, men er en sånn jobb så tidkrevende for en dreven mekaniker at han må holde på i tre hele arbeidsdager? Og det var ikke andre ting som ble gjort i samme slengen. 

Det er dette som er hovedspørsmålet mitt.

Gjør det selv-folket har mye å være takknemlig for  :saint:

Alt som har med skruing og gjøre på Motor som står i båt tar tid dette på grunn av att de er umulig og finne en arbeidsstilling som er brukbar det meste ligger vanskelig til en må nesten være slangemeneske bare for og skifte olje.Men det største problemet i dette tilfellet er Timepriser på bortimot 1100-1200kr i Timen. Timeprisen er ofte så høy att en må jobbe en hel dag selv bare for og betale en time på ett verksted. Vel nok er Norge ett høykostland men de får da allikevel være måte på høye Timepriser.Etter mitt skjønn er det noe som er fundament galt i dette landet da det nesten er umuligt og kjøpe seg tjenester på grunn av høye timepriser og dette gjelder alt om det er Rørlegger Elektrikker Tannlege ja jeg kunne nevnt mange flere yrker. Skal heller ikke skylde på noen som jobber innenfor disse yrkene. Får bare heller avslutte med og si att det er svært trist att det er blitt slik.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...