hegra Svart 2.April.2015 Link til dette innlegget Svart 2.April.2015 Tallisman : Alt som har med skruing og gjøre på Motor som står i båt tar tid dette på grunn av att de er umulig og finne en arbeidsstilling som er brukbar det meste ligger vanskelig til en må nesten være slangemeneske bare for og skifte olje. Sant nok, og dette er jeg enig i hvis motoren må ut og inn. Men ta av toppen, ta den med hjem på verksted og overhale den , burde ikke kreve noe slangemenneske. Enhver mekanikker hadde vel fjernet toppen i båten fremfor å ta ut hele motoren hvis det er det enkleste. Egentlig har de bare tatt seg mye ekstraarbeid som de nå forlanger betaling for, og det blir feil at kunden betaler for feilvurderingen til verksted. Sitér dette innlegget Link to post
liberty Svart 2.April.2015 Link til dette innlegget Svart 2.April.2015 Liberty, du som har peiling på dette, er du enig i det jeg skriver i innlegg 17? I tilfelle kan du estimere timetall på de punktene jeg nevner? Alle kan Gjøre en feil men det skal ikke kunden betale for Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 2.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2015 Når motoren først er ute så tar det ca 1time og ta av toppen og 2 timer med rengjøring og montering av toppen på Yanmaren din Hvis dette stemmer begynner jeg å ane at jeg har rett i min mistanke om at 19 timer skruing bare vedr toppen er helt koko. Og husk at den sto inne i et varmt verksted og ikke i et trangt motorrom. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 2.April.2015 Link til dette innlegget Svart 2.April.2015 Liberty, kan du (eller andre med konkret erfaring) anslå et antall timer (realistisk) på de punktene jeg nevnte i innlegg 17? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Lbjordal Svart 2.April.2015 Link til dette innlegget Svart 2.April.2015 Feilsøking Er båten klar for feilsøking? 3-4 timer er vel rimelig Demontering av topp Nedtapping av kjøleveske, og opprydding inkludert. 3-4 timer Rep av topp Om denne sendes bort, demontering av ventiler, vask, skal vel trykktestes osv, glatte over ventiler, sliping ? Går nokre timer her også. Montering/testing 4-5 timer I tilleg kjem slipesett, med nye bolter, pakinger osv, koster fort 3-4 båtpenger. Nytt oppmøte etter gitt gangtid for ettertrekking av topplokksbolter Dyrt ja, men som mange er inne på så er "alt" i norge dyrt, avsindige timepriser... og om ikkje kunden skal betale , kven skal betale då ? Faktum er at kunden betaler Alt, Alltid. Også fredagsvasken av verkstedgolvet er inkludert i rekninga, akkurat som overalt ellers i samfunnet. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 2.April.2015 Link til dette innlegget Svart 2.April.2015 Det er vanskelig å svare på dette uten å ha vært der. Det er lett å anta at det er gjennomslag når sylinderen lekker, men ved å ta av toppdekslet og knakke litt på bruene så ville man sannsynligvis oppdaget at det var eksosventilen. Det er ofte greit å bruke litt lengre tid på å feilsøke slik at man vet med sikkerhet hva problemet er. Så er spørsmålet om det hadde vært noe lettere å gjøre i dette båten. Dersom det er så trangt der er det ikke sikkert. På den motoren er det en del skruing for å få av toppen, eksosmanifold og innsug må av, og boltene til disse går rett ut sideveis og er kanskje ikke mulig å få ut i motorrommet. Det er vel turbo på denne, og den må av, slanger må av, dyserør, elektrisk, og en del annet. Det tar fort noen timer, og går veldig mye raskere ute på gulvet enn i et trangt motorrom. Dersom det var mulig ville det nok gått raskere å ta av toppen i båten, enn å ta ut hele motoren, og 65.000,- på et merkeverksted for demontering at topplokk og fiks av ventil høres egentlig ikke så ille ut. Det vil si, det høres helt hinsides all fornuft ut for meg, men sett ut i fra timeprisen de operer med, og delepriser osv. så er det likevel ikke unormalt høyt for denne jobben, på et merkeverksted vel og merke. Sitér dette innlegget Link to post
liberty Svart 3.April.2015 Link til dette innlegget Svart 3.April.2015 Jori, du glemmer en ting i dine vurderinger. Verkstedet har fortalt TS at motoren må ut av båten og inn på verkstedgulvet pga. gjennomslag. Det var ikke tilfelle, det var kun en ventil som var defekt. Er det da riktig at kunden skal betale for denne feilaktige vurderingen? Jeg mener dette er en tabbe som verkstedet bør ta på sin kappe. Uansett hva som er gjort av jobb bør regningen kun være for: Feilsøking Demontering av topp Rep av topp Montering/testing Dette er jobber som det bør være helt kurant å prise for et verksted. Hvis det skal estimeres en pris på jobben mens motoren er montert i båten så må det Sees på tilkomsten først. Er det god tilkomst til og skru i båten så syntes jeg att det bør ikke gå mer en 15 timer totalt ink.rep av topp Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 3.April.2015 Link til dette innlegget Svart 3.April.2015 Hvis man ikke kan nok til å skru sjøl, og ber om hjelp fra et verksted for så å gå i strupen på de for at rettingen ikke er billig nok? Er ikke det litt bakvendt? Har du ikke råd til å få andre til å fikse det du ikke kan fikse selv, så selg båten. De aller fleste mekanikere gjør så godt de kan. Med den behandlingen noen av disse mekanikerne får av kundene sine, er det et guds under at det i det hele tatt fines båtmekanikere igjen. Timespris på 1100-1200 er det Staten Norge og arbedstakere/deres organisasjoner som har presset frem. Sammenligning: En SAAB bilmekaniker i Tønsberg tar 1300,- Mhp på prisen: Av de 1250 er 25% MVA. Så skal det betales arbeidsgiveravgift, da er vi nede i 860 kroner. Så skal det betales OTP. Hvis mekanikeren er sjuk 1 uke iløpet av året, eller er så dum at han har unger krymper det enda mer. Verktøy skal holde, lokaler skal holdes, arbeidstakerforsikring skal betales. Båtmekanikere har det meste av jobben i knappt 1/2 år, kanskje 3/4 år. Snart ordner dette seg selv og det er ingen igjen å klage til. mvh Windy37GM Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Teerex Svart 3.April.2015 Link til dette innlegget Svart 3.April.2015 (redigert) Mekanikerne får vel sjelden mere enn 200-250 kroner timen uansett så resten går jo i drift og administrasjon, sosiale kostnader, overskudd osv. osv. Redigert 3.April.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Mons Olav Svart 3.April.2015 Link til dette innlegget Svart 3.April.2015 Det er jo tiden her som er problemet ? Timeprisen er det jo ingen som bør klage på om man sammenligner med andre bransjer. Jeg er selv mekaniker/tekniker og må si at her er det brukt allt for lang tid på jobben.( med forbehold). Skal man betale full timepris så skal mekaniker vere dyktig og effektiv, og da bør dette gå radig. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Teerex Svart 3.April.2015 Link til dette innlegget Svart 3.April.2015 Ingen tvil om at det er beregnet altfor mange timer her. Har en 4,2 liter VM/Mercruiser 6-syl diesel og fikk en gang i tiden tilbud fra et verksted på bytte av veiv (med motor ute av båt) Og det er ganske mye jobb på den da topper (6 separate) og stort sett absolutt alt annet må demonteres. Tror det var ca 60 arbeidstimer som var beregnet for den jobben (men det er mange år siden så det var en annen timepris da). Men jeg tar det heller sjæl... er kommet nesten halvveis iallefall Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
oiv Svart 3.April.2015 Link til dette innlegget Svart 3.April.2015 Hei, synes dette hørtes drøyt ut. Har verkstedet underrettet deg om omfang/prisestimat underveis? Det er lett å være etterpåklok, men; etter en komptest med sånn resultat bør det tas en sylinderlekkasjetest. Man setter syl under trykk og lytter etter suselyder i peilerør, eksos og innsugsside for å prøve å lokalisere problemet. Dette er grunnleggende pensum på yrkesskolen, og ville trolig spart deg endel penger om det hadde blitt gjort. Da kunne de kun tatt av toppen, (om denne ikke er meget vanskelig å få av uten å ta ut motoren). Uten å ha sett motoren din og hvordan denne er plassert vil jeg anta at topplokk ut/inn bør gå på 4-8t, med mindre denne er meget ukurant. Jeg ville forventet (med forbehold) at dette burde ligget rundt; 8t topp ut/inn 2t feilsøking Kostnader motormekanisk verksted (trykktesting, plansliping, sliping/fresing ventilseter osv.) Delekostnader, slipesett med toppakning og alle pakninger i topplokk. For meg virker det som at de vil la TS betale for sine tabber, og jeg ville stilt spørsmålstegn ved denne regningen. Forbehold; har kun hørt en side av saken, og jeg var ikke der... Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 3.April.2015 Link til dette innlegget Svart 3.April.2015 Hvis man ikke kan nok til å skru sjøl, og ber om hjelp fra et verksted for så å gå i strupen på de for at rettingen ikke er billig nok? Er ikke det litt bakvendt? Har du ikke råd til å få andre til å fikse det du ikke kan fikse selv, så selg båten. De aller fleste mekanikere gjør så godt de kan Windy, du skriver mye fornuftig om båtbransjen og de utfordringene de har med sesongbetont arbeid osv, men dette er jeg ikke enig i. Dersom man setter inn båten, bilen eller hva det måtte være på verksted er det som regel fordi man ikke er kompetent til å fikse dette selv. Når man betaler de timeprisene de opererer med er det fordi de er proffe på dette, kan jobben, og utfører den på en fornuftig tid i forhold til problemet. Dersom verkstedet ikke er kompetent til å utføre jobben bør de enten la være å påta seg oppdraget, eller de bør advare om at dette kan bli ekstra dyrt fordi det er ting de vanligvis ikke driver med, eller de bør ta deler av tidsbruken på sin kappe slik at kunden står igjen med en regning som er fornuftig i forhold til jobben som er utført. At mekanikeren har gjort så godt han kan er for så vidt bra, men ikke godt nok hvis jobben ikke er fagmessig utført. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Windy37GM Svart 4.April.2015 Link til dette innlegget Svart 4.April.2015 Det er en misforståelse at man betaler for det isolerte problem og rep av dette. Det man betaler for er tilgang til hjernen og erfaringen til Herren som skrur. Og tilgang til bakapparatet sett opp mot servicebulletiner og deleleveranse. I dette tilfelle er det 30% kompresjon. For alt vi vet har Mekanikeren vært borti dette før med kanskje 6 motorer siste 3 årene og alle hadde gjenomslag. At han/hun da ønsker å plukke ut motoren er forståelig. Denne gangen var det skakk ventil. "Hmmmm. Det var første gang med skakk ventil, disse skrotmaskinene pleier jo å ha gjennomslag? ja, ja. En gang er det første for alt." (Yepp, det var en provokasjon inni der) Jeg mener fortsatt at de aller fleste mekanikere gjør så godt de kan og ikke fakturerer mer enn medgått tid på en eller annen måte. Det er bare det at de fleste av oss har dyrere båter/motorer enn vi egentlig har råd til å drifte (inkludet meg selv) hvis ikke en god del gjøres selv. Og når velferds Norge kjører oss rett vest i forhold til resten av verden, blir prisene slik. Er i Vietnam nå, her koster en Taxi 2.50 i startkost. I Norge koster det 65,- Øl på restaurant koster 4,50, hjemme i Tønsberg ca 100,- Gjennomsnittslønn i Saigon City (Ho Chi Min) er omtrent 300 USD, det er lavere her ute i hottiheita hvor vi er nå. I Norge er gjennomsnittslønn hysterisk mye høyere. See? Så utsagnet "med de timesprisene" er generert av Norge som styresett og kravene fra arbeidstakere og at det spruter penger ut av et hull i Nordsjøen. Og det er veldig synd, for korreksjonen blir veldig vond for mange. Dette ble litt politikk også, sorry. Og ingenting er ment fornærmende :-) Svømmebassenget neste! Mvh Windy37GM Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Teerex Svart 4.April.2015 Link til dette innlegget Svart 4.April.2015 (redigert) Kanskje løsningen er å få utført slike reparasjoner i Vietnam Jeg tror det er bare en gang i løpet av de siste 10 årene at jeg har hatt oppdrag til verksted, og bare fordi jeg ikke hadde det spesialverktøyet liggende som måtte til (for å bytte bærekuler) isteden for å bruke sleggemaktmetoden. Etterpå viste det seg at bilverkstedet nettopp hadde brukt sleggemaktmetoden og egentlig ødelagt mens de hadde reparert.... (det var en nylakkert foraksling, ikke så pen etterpå). I tillegg ble det 3-4 ganger så dyrt som antatt, nettopp fordi de ikke fikk dette til på rett måte med det verktøyet de sa de hadde, eller iallefall burde ha som merkeverksted. Jobben tar ca en halvtime på youtube, men de brukte 4 timer. Og akslingen fikk de rett på benken, den var demontert fra bilen. Jeg kranglet prisen ned litt og bestemte meg for aldri mere verksted. Bedre og billigere å kjøpe eller leie det verktøyet man evt. mangler. Og dette var en av byens eldste og største bilforhandlere... Redigert 4.April.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
DieselDahl Svart 4.April.2015 Link til dette innlegget Svart 4.April.2015 Dette er helt på jordet av verkstedet, de kan ikke kreve en slik sum uten først å avtale omtrentlig hvor mye det vil koste. 20 timer feilsøking og kommet fram til feil svar? Du kan ringe til noen motorverksteder i området og få fastpris på reparasjon av topplokk, evt byttetopp. Dessverre er det noen i denne bransjen som klarer seg bra på å fakturere uvitende båteiere for egne tabber. Skaff deg advokat. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 4.April.2015 Link til dette innlegget Svart 4.April.2015 Windy37GM; jeg må berømme deg for å ha en meget positiv holdning til verkstedene, men det er ikke alltid godt nok å gjøre så godt man kan. Eks. Nå om dagen holder jeg på å legge belegningsstein i oppkjørselen. Jeg gjør så god jeg kan, og forsøker å lese meg til hvordan dette skal gjøres for å få et bra resultat. Men tidsbruken på dette er jo helt hinsides, noe som egentlig bare gjenspeiler at dette er ting jeg ikke kan. I tillegg står jeg jo også i fare for å gjøre blundere som kan komme frem etter hvert, f.eks. setningsskader, nivåforskjeller, mønster som ikke ser helt bra ut osv., men sånn blir det jo av og til når man driver med ting jeg ikke kan. Et annet eksempel, hypotetisk denne gangen. La oss si at du er kornbonde uten statsstøtte. Du gjør så godt du kan, sår, høster osv., og når avlingen skal selges oppgir du prisen til å være en million. Ikke fordi kornet er verdt det, men fordi det er det du må ha for å dekke egen inntekt pluss utgifter. Den eneste muligheten du har for at noen hadde betalt dette er at salgskontrakt med åpen salgssum var signert på forhånd. Slik kan det ikke være. Det hadde blitt som om en liter melk hadde variert mellom 10 og 50 kroner for hver gang vi gikk i butikken. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Teerex Svart 4.April.2015 Link til dette innlegget Svart 4.April.2015 Det er moro å gjøre ting man ikke kan, så lenge det ikke får økonomiske konsekvenser for andre... Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Komodo Svart 4.April.2015 Link til dette innlegget Svart 4.April.2015 Ja, ikke sant! Om steinleggingen min ikke blir perfekt vil det i tilfelle trekke ned dersom huset en gang skal selges og går dermed kun ut over meg selv, evt. mine barn. Men om jeg skulle gjort den jobben for andre, og i tillegg fakturert full timepris, ja da hadde det nok blitt med dette ene oppdraget før jungeltelegrafen fikk sagt sitt Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.