Jump to content

Kabelgjennomføring - ankervinsj

furhan

Recommended Posts

Jeg holder på å montere ankervinsj, og i forbindelse med trekking av kabler så må jeg jo bore 3 hull i akterspeilet og føre kablene gjennom der. Kablene må jo skjøtes enten inne på toalettet eller inni vinsjekassa. 

Tenkte litt på om det kanskje var mulig å heller bruke 3 stk 10mm syrefaste pinnebolter igjennom akterspeilet og på den måten skru på kabelskoene på kablene fra vinsjen på inni kassa, og kablene videre fra batteriet på andre siden av pinneboltene.

Altså: pinnebolt med skiver og muttere mot akterspeilet på begge sider for å feste pinneskruene, og så et sett til med muttere for å skru fast kabelskoene på begge sider.

Det vil gjøre det mye penere enn om jeg skal dra kablene igjennom akterspeilet og skjøte der.

Hva tenker ekspertisen om det?

Hans Petter

Men kabelgjennomføringer løser ikke problemet med skjøtingen av kablene. Det kommer 3 kabler ut av ankervinsjen. De er ca 50cm lange og rekker akkurat innforbi skroget (inn på toalettet). For å få disse kablene videre må jeg uansett skru sammen kabelskoene på de som kommer fra vinsjen og de som kommer fra batteriet. Skjøten blir da ved hjelp av en kort syrefast bolt på toalettet. Skjøten får da en krympestrømpe over seg. Dette er en løsning jeg synes blir litt dårlig da kablene ikke henger fast i noe og vil stå i en liten bul før den går opp og inn under en plate.

Derfor tenkte jeg å heller bruke en bolt som foreslått...

Vet ikke om jeg helt klarer å forklare godt hva som egentlig er problemet her.

En gjennomføring vil bare beskytte kabelen og mot vann. Ved bruk av bolt gjennom skroget vil jeg kunne slå to fluer i et smekk ved å få strømmen gjennom skroget og en penere skjøt tenker jeg.

Er jeg helt på jordet her?

Hans Petter

Vil boltene bli synlig i mellom kassen og akterspeil eller er det fullstendig tett og fuget slik at ikkje sjøvann kan lage krypstrøm mellom boltene ?

Det var uvanlig løsning men dersom eg har riktig "bilde" i hodet av det du beskriver så høres det riktig smart ut. Dersom kassen står tett og det fuges all the way

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Jeg ville vært redd for krypstrøm med den løsningen du foreslår.

Den beste løsningen synes jeg måtte være å trekke ledningene gjennom skroget og koble mot solid klemlist på insiden. Jeg foretrekker alltid kobling mot klemlist fremfor skjøting av kabler.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Om dette er en vanelig kasse på plattform så er det mest vanelig å skjøte kablene inni kassa og henge skjøten opp i toppen. Hullet eller hullene gjennom skroget blir forseglet med en tettemasse. Om du siden skal demontere vinsj så har du tilgang i kassa uten å rive takplater eller andre ting innvendig.

Å bruke syrefaste bolter igjennom skroget er ikke å anbefale i det hele tatt. Syrefast har en elendig ledeevne og om en mutter løsner blir det fryktelig varmt og plasten kan smelte å ta fyr!

Lykke til !

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...