Jump to content

Stor prisforskjell på elektroniske kart avhengig av platform.

SveinHa

Recommended Posts

Fikk frastjålet ekkoloddet i hagebåten kun få dager før den skulle på sjøen. Hadde egentlig tenkt meg et litt mer moderne lodd enn det jeg hadde og bestilte i en lokal båtbutikk. Det som skulle være tilnærmet over natten levering ble over et par netter og helgen og på toppen av det var ikke mitt lodd i den forsendelsen. Da var rådyra gode og etter en tråling av lokale butikker endte jeg opp med en Lowrance Elite 5 HDI.

Da fikk jeg meg plutselig også kartplotter ombord. Til mitt bruk av skjærgårdsjeepen er plotter en smule overkill men har en først plotter så må en jo ha litt mer enn verdenskart...

Jeg har kjøpt Navionics for hele Europa på telefonen for gode tre hundrelapper men når jeg begynner å lete etter kart for plotteren ender jeg fort oppe i langt over 2 båtlapper. Det billigste jeg fant var rundt 1500 men da var dekningsområdet VELDIG lite i tillegg til at skille mellom kartbladene var Haugesund og jeg må ha begge sider av Hgsd men ikke særlig langt av gårde, max. Stavanger-Bergen. Forstod også at jeg kun kunne velge 1 kartblad så den varianten er ubrukelig.

Er det virkelig slik at kart til dedikert plotter skal koste 5 ganger mer enn til telefon/tab? Finnes noen rimeligere alternativer?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Kanskje det er litt av grunnen til at jeg alltid har hatt PC basert plotter, dedikert utstyr koster jo blod, svette og tårer og enda litt til uten å være noe bedre... Hadde jeg fått kart til en edruelig pris (i nærheten av telefonpris + SD kort) så hadde jeg handla på flekken men det er helt uaktuelt men de hysteriske prisene der så plottefunksjonen i loddet får ligge død...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...