Nerdy Startet 2.April.2015 Link til dette innlegget Startet 2.April.2015 Hei! Har en motor som fjusker ved mye turtall. Ved fullt pådrag klarer den iblandt å gå maks å så kutter den med engang ned til 4500 rpm, og ofte nesten til 4. Har lokalisert dette til å være et tenningsproblem da den kutter såpass raskt at det virker ikke til å være bensin. Men at en sylinder sliter å følge med. Motor sviver veldig fint og starter fint osv. Har idag feilsøkt og byttet alle pluggene, sjekket pluggledningene osv. Og den har gnist på alle 6 sylinderne på tomgang vertfall! Forgasserne er nyrenset og vi har sett over bensinpumpene. Jeg kjører med 10 mm bensinslange. Vannutskillermfilteret leverer 10 gallons i minutter, noe soom tilsvarer 3,8 l i min så det burde være nok. Har også prøvd å kjøre uten filteret og samme feil. Noen spm kjenner til kjente feil på tenning systemet her? Er den utgaven med CDI boks mellom sylinderrekkene. Motoren er 88 modell og kjører med autolube. Sitér dette innlegget Link to post
Nerdy Svart 3.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2015 Ingen som kan hjelpe? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 3.April.2015 Link til dette innlegget Svart 3.April.2015 bare for å ha det ute av bildet, du har sjekket kompresjon? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Nerdy Svart 3.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2015 Ja, den blei testet før sjøsetting og er lik på alle sylindere. Sitér dette innlegget Link to post
Nerdy Svart 6.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2015 Har idag kjørt, alle pluggene er like unntatt nedre på styrbord side hvor pluggen er bløt. Alsåmden får ikke tenning eller for mye bensin? Har ohmet og kontrollert alle coilene, og prøvd flere tennplugger. Hva i alle kan det være for noe? Motor går helt fint opp, men virker dau og klarer ikke mer enn 4700rpm. Har gnist på alle 6 sylindere på tomgang men virker ikke som jeg har det med pådrag.. Noen forslag? Begynner å gå tom for ideer til feilsøking.. Sitér dette innlegget Link to post
Raymond_J Svart 7.April.2015 Link til dette innlegget Svart 7.April.2015 Bytt coil mellom to cyl. og se om du da får bløt plugg på ny cyl. Sitér dette innlegget Link to post
Nerdy Svart 8.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2015 Har prøvd dette.. Som sagt så er coilene ohmet og kontrollert alle. Noen er byttet ut, (har delemotor). Kan det være cdi boksen? Den leverer jo fint til alle med tydeligvis feil på en den ene sylinderen.. Eller er dette et forgasser/reed ventil? Ingen som har god greie på disse motorene eller yamaha v6 generelt? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 8.April.2015 Link til dette innlegget Svart 8.April.2015 kan være endel gode tips på slikt på iboats.com forumet Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Raymond_J Svart 8.April.2015 Link til dette innlegget Svart 8.April.2015 Selv om coilene ser bra ut ved motstandsmåling, kan de feile under bruk. Men har du kryssbyttet coiler burde du ha eliminert defekt coil. Bare du er sikker på at den du har prøvd med er ok. Sitér dette innlegget Link to post
Nerdy Svart 9.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2015 Ja. Har prøvd flere sett med coiler og alltis den sylinderen som svikter. Ny komp test ble tatt idag og alt i orden enda.. Kan det være forgasser? Men i og med pluggen er bløt får den tydeligvis nok vertfall? Reedventil? Sitér dette innlegget Link to post
Arny Svart 10.April.2015 Link til dette innlegget Svart 10.April.2015 Prøv å koble en tenningslampe på pluggledningen og sjekk om den har gnist under forskjellige belastninger.Blir bensin-blæra hard når du pumper,hvis ikke kan du ha en lekkende forgasser eller bensinpumpe som fører til drukning av tennpluggen. Sitér dette innlegget Link to post
Raymond_J Svart 10.April.2015 Link til dette innlegget Svart 10.April.2015 (redigert) Kjør motor med tenningslampe koblet på pluggkabel! Om det går kabler mellom coil og plugg. Altså slik stroboskoplampe man stiller tenning på motorer med fordeler på. Da ser du om gnisten holder seg sterk og konstant under drift. Sammenlign med en annen cyl. Edit: litt ivrigbher, skulle lest postene over først ja. Men et bra forslag! Redigert 10.April.2015 av Raymond_J (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nerdy Svart 10.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2015 Okei. Takk for forslag, skal dobbelsjekke det med bensinen, da jeg byttet den ene bensinpumpa, men har vel ikke sjekket den andre! Kan jeg bare bruke en helt standard lampe? Så ser man vel på lysstyrken om det virker ordentlig? Vet ikke helt hva en stroposkoplampe er igrunn.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.