Steinar S Startet 2.April.2015 Del på Facebook Startet 2.April.2015 Har en skibsplast 660 med volvo penta TAMD22 og sx-rt1 drev, singelprop. Denne går varm på fullskuv .... her sitter impellerpumpen øverst på motoren og det første jeg tenker på er sugesiden av sjøvannspumpa da det blir forholdsvis høyt sug. har demontert undevannshuset og funnet sugerør og tettinger til denne i orden, neste trinn er slangen mellom drev og bakplate, rør gjennom bakplate og slange dra denne til impellerpumpa. Skal samtidig skifte belger og inspisere lager og kryss på drivaksel. Er det noen her som har en manual for dette drevet? Er det noen som vet hvem som selger XZN pipa som man løsner drevet med, vanlig størrelse 14 er for lite og 16 for stor, mens 15 eller 9/16 ikke er å finne i vanlig handel. trenger også flere tips om årsak til varmgang. ps impellerpumpa er i orden :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 3.April.2015 Del på Facebook Svart 3.April.2015 (redigert) Mener du noe tilsvarende 12-kant "hinge pin tool" som brukes på Mercruiser drev ? Trodde ikke det var samme på SX men hvem vet. Husker jeg slipte ned en M16 tolvkantbit ned til ca 14,5 mm en gang jeg manglet rette størrelsen. Måtte banke den inn. Men det funket merkelig nok siden innerdiameter (inne i splines'en) var drøyt 13 mm som er samme som originalverktøyet. Men rette størrelsen er nok best og Mercruiser originalverktøy er ca 14,5 mm. Tilsvarer en eller annen tommedimensjon, tror det er 5/8 for 9/16 blir nok for lite. En M14 bit går bare rundt inni der siden ytterdiameter på den pussig nok bare er ca 13 mm. Burde jo hete M13 da egentlig. Redigert 3.April.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
tad Svart 3.April.2015 Del på Facebook Svart 3.April.2015 Er det varmgang i drevet? Har samme motor uten drev. Der ligger temperaturen alltid veldig høyt. Tror det er temperaturføleren som er problemet hos meg. For den har aldri slått ut på alarm (egen føler for temperatur alarm ser det ut til) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Steinar S Svart 5.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2015 Motortemperaturen som blir for høy, både tempmåler og alarm Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tad Svart 13.April.2015 Del på Facebook Svart 13.April.2015 Nå vet ikke jeg hva du har sjekket og hvor god kontroll du har på dette. Men her er et forslag: Sjekk termostaten. Det kan hende den ikke åpnes slik den skal. Ta den ut og legg den i kjele med vann. Noter gradene på når den åpner osv. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.